Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Antenn till gammal Hitec 35mhz mottagare?

  1. #1

    Standard Antenn till gammal Hitec 35mhz mottagare?

    Hej!
    Har för några dagar sedan dragit igång min 20år gamla "Trainer" Skyward 40. Tusan vad skoj det är att flyga, hade helt glömt bort!

    Nu till några frågor... Antennsladden hade gått av, och jag har skarvat den, först 50cm och sedan efter att ha läst lite så blev den 98cm. Sist jag flög så gjorde jag ett räckviddstest med utfälld antenn utan problem, men plötsligt under flygning började planet leva sitt eget liv och jag tog ner det utan problem. Har inte vågat köra sen dess.

    Mottagaren heter Hitec HFD-07RA.

    Någon som vet hur lång antennen skall vara? Och om det spelar nån roll vilken grovlek jag har på sladden?
    Hur ska Antennsladden dras "bäst" ? Utanför planet längs kroppen?
    Hur ska mottagaren monteras bäst? Har klämt fast den nu med en bit kork mellan väggarna invändigt i planet. Är skumgummi bättre?

    Tacksam för svar! 😀

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Montera mottagaren i skumgummi så den inte utsätts för så mycket vibrationer. Dra antennsladden ut ur kroppen bakom vingen och upp till fenan (som på bilden). Inne i kroppen blir det inte bra räckvidd trots att planet är gjort av plywood och balsa. Tjocklek och längd på antennen kan jag tyvärr inte svara på.

  3. #3

    Standard

    Om man räknar på frekvensen så är en 1/8 antenn 102 cm och arean borde vara 0.5 - 0.75 mm.
    /Jonas

  4. #4

    Standard

    Okej! Har redan monterat mottagaren på en gammal tvättsvamp. Återstår att dra antennen utanför planet och mäta in rätt längd. Så konstigt bara då jag har läst så många olika längder. 107, 105cm.

    Gjorde antennen 107cm igår och testade räckvidden på gatan och fick ca 1km om man håller antennen rakt upp.

  5. #5

    Standard

    Eftersom det är mottagar sidan så är inte längden så kritiskt så dina 107 cm fungerar utmärkt som du ser.
    /Jonas

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du har tålamod så har jag en HFD-07RA hemma. Jag kan mäta längden av antennen nästa vecka. Skulle gissa att dina första 98cm var rätt så rätt.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  7. #7

    Standard

    Hej!

    Gör gärna det! Jag har flygt lite mer idag med gott resultat, efter att jag har dragit antennen utanför planet, samt monterat ett bättre batteripack, samt tagit kort en 20år gammal opålitlig strömbrytare.
    Störningar är läskigt!!

    Med vänlig hälsning,
    Tom

  8. #8

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Hej på er !

    Jag mätte på några av mina alldeles nya 35mHz Hitecmottagare och antennlängden är 102 cm.

    Ha en skön fortsättning på sommaren,
    Kay krut

  9. #9

    Standard

    Fick svar från Hitec's support nu och de säger 42", vilket blir 106.7cm.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •