Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Beställning av FRSKY Taranis + frågor

  1. #1

    Standard Beställning av FRSKY Taranis + frågor

    Tjenare!

    Har kollat ett tag på FRSKY Taranis radion, och måste säga att jag (efter många timmars sökande) fortfarande är förvirrad angående ett helt KIT, vart man ska köpa, mottagare och sensorer.

    Here we go...Först och främst vill jag ha hela paketet, alltså med sändaren, mottagare (med telemetri), neck strap, laddare och med batteri för radion. Jag vill ha den senaste versionen av sändaren. Från vad jag har läst ska den senaste versionen ha nya "sliders" och förbättringar i programvaran. Så min första fråga skulle vara, vart kan jag få tag på det här? Oftast köper jag från Hobbyking och andra ställen i USA eller UK, aldrig i Sverige. Vet någon här om det europeiska lagret från Hobbyking har den senaste versionen? Och vad är frakten från lagret i Europa?

    Mottagaren har också varit ett problem. X8R mottagaren med telemetri har varit högst på listan än så länge, är detta den bästa mottagaren med telemetri och stark signal för 1km flygning? Jag har även använt en Spektrum DX6i innan och vill gärna fortsätta använda mina mottagare för vanlig "park flying", bör jag köpa en OrangeRX Open LRS 433MHz TX modul medan jag shoppar? Är denna endast för att kunna "binda" mina DSM2 Orange Receivers till sändaren? Vad är skillnaden mellan http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...mpatible_.html och http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...patible_.html?

    Sen var det ju det här med sensorerna och telemetrin...vilka sensorer skulle ni rekommendera? Jag skulle gärna vilja veta höjd och fart eller liknande. Vad får man sensorer i mottagaren när man köper den? Vad visar telemetrin utan några köpta sensorer?

    Kommer antagligen fler frågor på vägen, men skulle vara evigt tacksam om någon kunde svara. Tack tack

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Var man skall köpa nu vet jag inte, jag köpte mina när de var purfärska, kommer från anda batchen tror jag.

    And OrangeRX modulerna, den första är 2,4GHz DMS2 och kompatibel med spektrum, den andra är 433MHz långvågsradio med egna mottagare.

    Ang telemetri, det man får utan sensorer är RSSI(signalstyrka) och vilken spänning mottagaren matas med (ganska meningslöst). Viktigaste värde utöver RSSI anser jag är mängd förbrukad ström från batteriet, kör man seglare är även altimeter intressant för att enklare hitta stigande luft. GPS för hastighet är gulligt lull-lull men tillför inte något egentligt värde för flygningen.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Open LRS är inte den till DSM2/DSMX, det är ett UHF long range-system.

    Vill du satsa på long range-system, så kika på EzUHF, de har en modul som passar Taranis.

    X8R har lång räckvidd, längst av de som har telemetri. Dock så är den ganska klumpig med sina PCB-antenner. Skall du hålla dig inom synhåll så är de övriga från FrSky helt OK de med, och betydligt smidigare att hitta bra installation för. Kolla även in L9R, som har ännu längre räckvidd, på bekonstnad av telemetrin.

    Sensorerna kan man få värden upplästa från i mottagaren. Det är ju helt fel att kika ner på displayen när man flyger... Som default så ger den voltage warnings för mottagaren och sändaren och RSSI-varningar för mottagningen, vilket ju är typ det som man mest av allt behöver, egentligen.

    Fundera på vad du skall ha telemetrin till. Skall du köra 433-MHz modul så kommer du inte att ha nytta av den, och om du kör FPV och har en OSD så har du all data du vill ha där, kanske sånär som på RSSI:n till din modul.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    vilken spänning mottagaren matas med (ganska meningslöst).
    Ganska viktigt för metanolflygare som laddar sin Rx/servo-ack mer sällan än oss som flyger el, och som vill slippa överraskningen att batteriet tar slut i luften.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    GPS för hastighet är gulligt lull-lull men tillför inte något egentligt värde för flygningen.
    Man kan iofs också använda GPS som ett sätt för att få position från planet både om man kraschat planet om det fortfarande finns ström till mottagaren i planet och GPS:en. Så länge Taranis:en får telemetri-data så kan position dessutom loggas på mikro SD-kortet i Taranis.

    Simdor, många av de svar du vill ha kan du leta upp själv. Lagerstatus på HobbyKing och deras fraktkostnader kan man få reda på om man använder deras hemsida. Vilken variant av Taranis varje återförsäljare får du kolla med dom. Men eftersom nya sliders kom för drygt två månader sedan och de flesta återförsäljare säljer slut en Taranis leverans på några dagar borde de mest vara nya versioner som säljs. Om nu inte försäljningen stannat av...

    Några återförsäljare verkar vara nån form av premium-återförsäljare för FRSky, Aloft Hobbies i USA, T9hobbysport i Storbritanien och kanske BoltRC.com i Australien tror jag. Alla de verkar bra, kunniga osv. HobbyKing får varken stabilt inflöde eller alltid de senaste sensorerna och reservdelarna, inte för att jag vet om dom försöker heller... Jag har handlat av både T9 och Aloft och dom var bra, om än inte billigast.

    När det gäller sensorer är det lite av en djungel. Grundprincipen är att du bör ha s-bus kompatibla sensorer till X8R och X6R och äldre mottaggare är det mer komplicerat med. Men det finns specialfall.

    Räckvidd beror på många faktorer, bl.a. antenner och deras placering.
    Se t.ex. default setup med X8R:
    https://www.youtube.com/watch?v=nQm-9-qRp8k
    resp. default med L9R:
    http://boltrc.com/blog/range-test-l9r-test-1/
    och modifierad Taranis:
    http://boltrc.com/blog/new-10-1km-re...i-antenna-mod/
    Sök lite på Google och Youtube så kommer du säkert hitta tillräckligt med info.

    Men du ser nog inte planet med ögonen längre än kanske 800 meter bort, vilket ska vara bekvämt inom räckvidden för Taranis och t.ex. X8R.

  6. #6
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Simdor Visa inlägg
    Tjenare!

    Har kollat ett tag på FRSKY Taranis radion, och måste säga att jag (efter många timmars sökande) fortfarande är förvirrad angående ett helt KIT, vart man ska köpa, mottagare och sensorer.

    Here we go...Först och främst vill jag ha hela paketet, alltså med sändaren, mottagare (med telemetri), neck strap, laddare och med batteri för radion. Jag vill ha den senaste versionen av sändaren. Från vad jag har läst ska den senaste versionen ha nya "sliders" och förbättringar i programvaran. Så min första fråga skulle vara, vart kan jag få tag på det här? Oftast köper jag från Hobbyking och andra ställen i USA eller UK, aldrig i Sverige. Vet någon här om det europeiska lagret från Hobbyking har den senaste versionen? Och vad är frakten från lagret i Europa?

    Mottagaren har också varit ett problem. X8R mottagaren med telemetri har varit högst på listan än så länge, är detta den bästa mottagaren med telemetri och stark signal för 1km flygning? Jag har även använt en Spektrum DX6i innan och vill gärna fortsätta använda mina mottagare för vanlig "park flying", bör jag köpa en OrangeRX Open LRS 433MHz TX modul medan jag shoppar? Är denna endast för att kunna "binda" mina DSM2 Orange Receivers till sändaren? Vad är skillnaden mellan http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...mpatible_.html och http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...patible_.html?

    Sen var det ju det här med sensorerna och telemetrin...vilka sensorer skulle ni rekommendera? Jag skulle gärna vilja veta höjd och fart eller liknande. Vad får man sensorer i mottagaren när man köper den? Vad visar telemetrin utan några köpta sensorer?

    Kommer antagligen fler frågor på vägen, men skulle vara evigt tacksam om någon kunde svara. Tack tack
    Prova här. Fick min på en vecka. http://www.brchobbies.co.uk/catalog/...oducts_id=1810

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •