Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Väljare för dubbla batterier

  1. #1

    Standard Väljare för dubbla batterier

    Om vi tänker oss att jag har två 3S lipo-batterier i min ground station-väska och att jag vill kunna växla mellan dessa med en strömbrytare. Helst med bara två lägen så att man bara kan köra ett batteri åt gången.

    Hur kopplar man det? Gärna med en stilren vippströmbrytare om det är möjligt.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du känner dig så osäker på en sådan koppling så är väl det enklaste att helt enkelt skifta batterianslutningarna när du behöver byta batteri. Dessutom bör du ju ha nån form av batterivakt så att du inte tömmer cellerna för mycket.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Kanske nåt sånt här (obs, beror på hur brytaren är uppbyggd):
    Koppla samman minus från alla delar, batteri och det du ska driva. Ta sen en treläges on/off/on brytare med tre stift med plus från varje batteri till de två yttersta stiften och plocka sen ut plus från brytarens mittenstift till det du ska driva...

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Min tanke med mitt svar var att är man såpass osäker på elläran som trådskaparen förefaller att vara så är det bättre att köra den enkla lösningen via att byta ack "manuellt" än att löda in en switch med risk att det kan bli fel och de våldsamma effekter t ex en kortslutning kan få. Sen tycker jag f ö att en vippa är alltför lätt att ändra läge på så jag skulle nog i så fall hellre föreslå en skjut-omställare för att skifta ack och likaså en separat skjutströmbrytare för att slå av/på. Men som sagt - är man osäker på sin ellära så gå på mitt första förslag istället. Dessutom behövs nån forms av ack-övervakning så att man inte kör ner ackarna alltför långt utan till max ca: 80 % av kapaciteten.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Voltmätare finns redan inbyggd i lådan och batterivakt sitter på båda lipo-ackarna.

  6. #6

    Standard

    Varför vill du kunna köra på 2 olika batterier?
    För att dubbla batteritiden?
    Klubb: Falu RFK

  7. #7

    Standard Väljare för dubbla batterier

    Vill man dubbla tiden är det bara att parallellkoppla ackarna, då får man dubbel Ah på samma spänning. Tänk bara på att de måste ha samma spänning när man kopplar ihop dem..

  8. #8

    Standard

    Jo de vet jag, men mena varför ts vill kunna välja mellan 2 batterier!
    Klubb: Falu RFK

  9. #9

    Standard

    Jag vill först kunna köra på det ena batteriet och sedan på det andra batteriet.

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av F450 Visa inlägg
    Jag vill först kunna köra på det ena batteriet och sedan på det andra batteriet.
    Av vilket skäl? Det låter som det är enklare och smartare att parallellkoppla batterierna och köra på bägge samtidigt. Att parallellkoppla går endast om batterierna har samma cellantal och ungefär samma laddningsstatus. Då används bägge batterierna samtidigit och du får förlängd flygtid. Elektriskt får du samma spänning (V) men summan av de bägge batteriernas energi (mAh). Du får längre flygtid ungefär som du har tänkt dig fast du behöver inte koppla om halvvägs.
    fredrik

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...eller helt enkelt köpa ett större batteri om det är drifttid TS är ute efter...
    Roger

  12. #12

    Standard

    Detta är inte till min multicopter utan till min FPV väska med monitor, dvr etc. Jag vill i väskan kunna använda olika sorters 11,1V lipo som jag har liggande hemma.

  13. #13

    Standard

    Inga problem att parallellkoppla ihop olika 11,1v ackar så länge de ha samma laddstatus, oavsett mAh märkning.

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av F450 Visa inlägg
    Om vi tänker oss att jag har två 3S lipo-batterier i min ground station-väska och att jag vill kunna växla mellan dessa med en strömbrytare. Helst med bara två lägen så att man bara kan köra ett batteri åt gången.

    Hur kopplar man det? Gärna med en stilren vippströmbrytare om det är möjligt.
    Eller kanske automatiskt med typ en sån här
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=42749
    fast för 3S då... Hittar ingen sån i dagsläget.

  15. #15

    Standard

    Här vid ca 17.25 - 18.35 så visas vad jag vill ha i min väska: http://youtu.be/dmdvymG4yn4?t=17m25s

  16. #16

    Standard

    Jag kan hjälpa dig koppla in allt om du vill.
    Antar att det andra batteriet skall fungera som en reservtank, vilket även jag planerar att ha i min väska.

  17. #17

    Standard

    Exakt, det är en reserv om jag råkar tömma det första batteriet. Tack.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Lägg gärna upp en bild och/eller beskrivning på hur ni gör det så jag också kan få se en lösning.

  19. #19
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Bättre är att ta reda på förbrukningen och beräkna rätt mängd batteri för all planerad flygning
    fredrik

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    LiPo-batterier skall man ALDRIG "råka tömma". Är dom tömda en gång så är det stor sannolikhet att dom aldrig blir sig själva igen. Men om jag fattade tidigare inlägg så har du nån form av batterivakt så "råka tömma" borde inte inträffa - eller ?
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •