Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kort för fler ackar?

  1. #1

    Standard Kort för fler ackar?

    Finns det något kort/någon elektronik som gör att man kan koppla flera ackar parallellt utan att direkt koppla ihop alla minus samt alla plus? Alltså så man slipper vara petnoga med att alla har så gott som samma spänning. Eller gör alla så att de kopplar ihop ackarna bara, rätt av, med så lite spänningsskillnad som möjligt? Parallellt alltså. Så 2x5000 blir 10000mAh. Samma med fyra st.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det behövs en schottkydiod i serie med varje ack för att din konstruktion ska fungera. Schottkydioden ska klara max ström från varje ack, och tåla batteriet spänning. Det ska tåla effektförlusten av framspänningsfallet (0,2V).

    T.ex. för 20S och max 100A:
    http://cpc.farnell.com/1/1/92716-dio...ectronics.html

    Bygg själv verkar enklast, nåt färdigt har jag inte hört talas om. Eller ladda till lika spänning.

    Edit : sommarhetta i pannan: Schottky ska det vara i stället för zener
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Så alla ni som har dubbla ackar parallellt, har en shottky-diod på varje ack (på plus på Y-kabeln antar jag)?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Jag kontrollerar så de har typ samma spänning inom nån tiondel eller så, sen bara koppla ihop dem. Har de inte det laddar jag separat tills den kommer upp i samma spänning som övriga sen kopplar jag ihop dem.

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Så alla ni som har dubbla ackar parallellt, har en shottky-diod på varje ack (på plus på Y-kabeln antar jag)?
    Nej vi har laddat till inom cirka 0,1V. Så här kan man räkna:

    Mina 2200 45C Nanotech har Ri=6 mOhm/cell (vilket ger äkta C-rating på 21C) med charging rate på 8C.

    Acke 1 laddat till 12.6V
    Acke 2 laddat till 12.5V

    R*I=U; U/R=I

    Den ofrivillga laddströmmen till Acke 2 vid sammankoppling ska vara lägre än max charge rate.

    (12,6-12,5)/(0,006*3 + 0,006*3)/2,2 = 1,26C; lägre än tillåtet 8C

    Alltså går det i mitt fall bra med spänningsdifferens på 0,1V.

    Tumregel max spänningsdiff = max laddström i C delat med 10.
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Aha, bra svar. Behöver man en laddare som ger Ri eller får man ut det från specarna på ackarna? Kikade på GensAce's hemsida men där hittade jag inte.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK
    fredrik

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Nej vi har laddat till inom cirka 0,1V. Så här kan man räkna:

    Mina 2200 45C Nanotech har Ri=6 mOhm/cell (vilket ger äkta C-rating på 21C) med charging rate på 8C.

    Acke 1 laddat till 12.6V
    Acke 2 laddat till 12.5V

    R*I=U; U/R=I

    Den ofrivillga laddströmmen till Acke 2 vid sammankoppling ska vara lägre än max charge rate.

    (12,6-12,5)/(0,006*3 + 0,006*3)/2,2 = 1,26C; lägre än tillåtet 8C

    Alltså går det i mitt fall bra med spänningsdifferens på 0,1V.

    Tumregel max spänningsdiff = max laddström i C delat med 10.
    Läste nyss bruksanvisningen till Thunder Power LiPos.
    "In order to discharge packs in series, the charged voltage of each cell in both packs must be within 0,01V."
    Det är rätt tajt det. I serie obs. Känsligare?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ho ho jag skulle aldrig ladda ur i serie. I alla fall inte utan att övervaka på cellnivå.
    Ifall ena acken är sliten och andra är ny så blir det sämsta cellerna (de med minst verklig kapacitet kvar) som laddar ur mest och riskerar att skadas.
    fredrik

  10. #10

    Standard

    Du laddar ju ur i serie med tex en vanlig 6S-ack också.

    Ackar som man ska ladda ur i serie ska man väl också balanseringsladda samtidigt med rätt sorts kabel, tyckte Thunder Power.
    Alltså att två st 3S 2200 laddas i serie balanserat som en 6S 2200. ?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Om man alltid gör rätt så är det inga problem, men förr eller senare så gör man ett misstag. Konsekvenserna av misstag vid serieladdning är enormt mycket större än när man laddar parallellt.

    Med rätt kontakter så är det ganska riskfritt att seriekoppla i en modell men om man har en lös hane och hona på varje acc så kan man lätt råka koppla ihop plus och minus på en acc när man egentligen försöker koppla ihop plus på acc1 med minus på acc2. Det är ju ofta trångt när man gräver runt med båda händerna inne i en modell.

    När det är laddning på gång så är det ännu mer som kan gå fel. Om man råkar förväxla balanseringskontakten på pack 1 med pack 2 så finns det inga balanseringkontakter kvar...

    Om man tar ri från det ovanstående teoretiska exempel så får balanseringskontakten ta hand om 300A om man kopplar fel när man pluggar in för laddning.

    Jörgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •