Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Walkera QR X350 Pro FPV DEVO F7 iLook HD-kamera

  1. #1

    Standard Walkera QR X350 Pro FPV DEVO F7 iLook HD-kamera

    Jag funderar på att köpa en Walkera QR X350 Pro FPV med DEVO F7 och iLook HD-kamera, alltså ett komplett paket.

    Nån/några som äger ovanstående och kan skriva en recension?

    Är det värt pengarna?

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    51
    Jobb
    Chaufför/Maskinist
    Klubb
    N/A

    Standard

    Jag skulle hålla mig undan tyvärr. Har haft flera qr x350 och hade problem med flyaways mm. Kunde aldrig lita på den.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag är ägare till just den kombination du funderar på och kan konstatera att allt fungerar till belåtenhet.
    Även om de ser lika ut är det rejäl skillnad på innandömet om man jämför QR X350 PRO och den tidigare varianten som enbart hette QR X350 och som jag förstått vissa haft problem med. Flight controllern är annorlunda och det finns plats för ett rejält batteri (3s, 5,2 Ah) som för mig räcker till drygt 15 minuters flygtid med kamera och gimbal.
    Kameran iLook håller hyfsad bildkvalitet (720p upplösning). Gimbalen (2D) fungerar utmärkt. Största svagheten är enligt min mening den ganska begränsade räckvidden på videolänken (5.8 GHz). Jag får ut cirka 250-300 m, sedan flimrar bilden bort. Det finns de som modifierat sin Devo F7 med en patchantenn till den integrerade videomottagaren och de får då ut betydligt bättre räckvidd. För min del spelar detta mindre roll eftersom jag ändå följer RCFFs och SMFFs regel om att flygning ska ske inom visuellt synhåll och på ett par hundra meters avstånd ser quaden väldigt liten ut :-).

    En fördel är givetvis att quaden går att flyga med GPS-stabilisering och för min egen del fungerar denna stabilt.
    Som standard finns ingen telemetrifunktion i quaden även om sändaren är telemetrikapabel.

    Är man ny på detta är en annan given fördel att Walkeras svenska representant är Minicars i Enköping. Det bör därför vara lätt att få tag på reservdelar och kompetent hjälp när så behövs.

    Beroende på vad du vill göra med quaden kan det vara en begränsning att sändren endast har 7 kanaler. Jag har mixtrat en del med inställningarna och kan nu utöver flygfunktionerna (roll, pitch, gir och trottel) även slå på av av kamerans inspelning i luften, vinkla kameran uppåt och nedåt med gimbalen och skifta mellan 6 flygmoder.

    Om paketet är värt pengarna kan endast du själv avgöra. Det går säkert att plocka ihop en multicopter på egen hand som har samma funktionalitet till lägre pris, speciellt om man redan har en del komponenter liggande sedan tidigare. I vissa fall är dock tid och bekvämlighet pengar och då kan ett komplett paket som QR X350 PRO vara prisvärt.

  4. #4

    Standard

    Tack för svaren.

    Jag har en LotusRC T380, dock utan fpv eller kamera och jag har viss flygerfarenhet. Och ja, quaden ser väldigt liten ut på långt håll.
    För mig räcker ett komplett paket som Walkera QR X350 Pro FPV även om räckvidden inte är den längsta. Visst, det skulle vara kul att ha bättre prylar som har längre räckvidd.
    Jag har kollat på olika svenska företag på nätet och priset är ungefär det samma. Hobbex har vissa reservdelar.
    Hur är den inbyggda skärmen i sändaren? Syns det bra i den? Blir det vibrationer i filmen?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
    Tack för svaren.
    ...
    Jag har kollat på olika svenska företag på nätet och priset är ungefär det samma. Hobbex har vissa reservdelar.
    Hur är den inbyggda skärmen i sändaren? Syns det bra i den? Blir det vibrationer i filmen?
    Reservdelar kan köpas från bl.a. Minicars (Rynos Hobbyshop) i Enköping som också gör service på quadrokoptern.

    Den inbyggda skärmen (ca 9cm på diagonalen) är förhållandevis ljusstark och har en "solskärm" som omger den. Står man i solen blir det givetvis en hel del reflexer i skärmen, men i vanligt dagsljus är det inget problem.
    Jag använder skärmen mest för att hålla koll på vad kameran fotograferar. Är man ute efter renodlad FPV-flygning är nog skärmen i minsta laget och det är då förmodligen en god idé att komplettera med goggles. Praktiskt då att Devo F7 har en utgång för sådana.

    Vibrationer, "jello", i bilden har att göra med vibrationer och min iLook-kamera uppvisar inga sådan tendenser. Skulle sådant dyka upp handlar det i första hand om att noga balansera propellrarna.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Jag är ägare till just den kombination du funderar på och kan konstatera att allt fungerar till belåtenhet.
    Även om de ser lika ut är det rejäl skillnad på innandömet om man jämför QR X350 PRO och den tidigare varianten som enbart hette QR X350 och som jag förstått vissa haft problem med. Flight controllern är annorlunda och det finns plats för ett rejält batteri (3s, 5,2 Ah) som för mig räcker till drygt 15 minuters flygtid med kamera och gimbal.
    Kameran iLook håller hyfsad bildkvalitet (720p upplösning). Gimbalen (2D) fungerar utmärkt. Största svagheten är enligt min mening den ganska begränsade räckvidden på videolänken (5.8 GHz). Jag får ut cirka 250-300 m, sedan flimrar bilden bort. Det finns de som modifierat sin Devo F7 med en patchantenn till den integrerade videomottagaren och de får då ut betydligt bättre räckvidd. För min del spelar detta mindre roll eftersom jag ändå följer RCFFs och SMFFs regel om att flygning ska ske inom visuellt synhåll och på ett par hundra meters avstånd ser quaden väldigt liten ut :-).

    En fördel är givetvis att quaden går att flyga med GPS-stabilisering och för min egen del fungerar denna stabilt.
    Som standard finns ingen telemetrifunktion i quaden även om sändaren är telemetrikapabel.

    Är man ny på detta är en annan given fördel att Walkeras svenska representant är Minicars i Enköping. Det bör därför vara lätt att få tag på reservdelar och kompetent hjälp när så behövs.

    Beroende på vad du vill göra med quaden kan det vara en begränsning att sändren endast har 7 kanaler. Jag har mixtrat en del med inställningarna och kan nu utöver flygfunktionerna (roll, pitch, gir och trottel) även slå på av av kamerans inspelning i luften, vinkla kameran uppåt och nedåt med gimbalen och skifta mellan 6 flygmoder.

    Om paketet är värt pengarna kan endast du själv avgöra. Det går säkert att plocka ihop en multicopter på egen hand som har samma funktionalitet till lägre pris, speciellt om man redan har en del komponenter liggande sedan tidigare. I vissa fall är dock tid och bekvämlighet pengar och då kan ett komplett paket som QR X350 PRO vara prisvärt.
    Hej!
    Skulle vilja ha precis de funktionerna till min QR X350 pro med devo f7.
    Hur har du gjort?
    Skåne hobby kunde inte hjälpa mig. Och är ny så vågar inte riktigt testa mig fram.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lintan8 Visa inlägg
    Hej!
    Skulle vilja ha precis de funktionerna till min QR X350 pro med devo f7.
    Hur har du gjort?
    Skåne hobby kunde inte hjälpa mig. Och är ny så vågar inte riktigt testa mig fram.
    Hej!
    Först några varningens ord:
    Om du är ny på detta med quadrokoptrar och deras funktioner så är min starka rekommendation att du INTE ger dig på att försöka ändra på de grundinställningar som du redan har. Risken är inte försumbar att något blir fel och du kan stå med en obrukbar quadrokopter eller en kraschad sådan. Dessutom lär en eventuall garanti ryka all världens väg om du mixtrar med quadrokopterns "hjärna". Jag kan inte ge några garantier att de inställningar som jag beskriver nedan fullt ut fungerar på din quad eller ens att de är helt fullständiga (även om jag försökt kontrollera detta efter bästa förmåga).

    För den som trots ovanstående varningsord ändå vill försöka sig på att få till 6 flygmoder, kamera tilt OCH kamera på/av direkt från DEVO F7-sändaren så har jag gjort på följande vis:

    Börja med att spara undan sändarens originalinställningar i ett av minnena genom att kopiera det.
    Säkerhetskopiera därefter "flight controllerns" alla parametrar till datorn mha. Arducopter "Mission Planner".

    För att göra förändringarna måste man dels öppna upp quadrokoptern för att kontrollera mottagarens anslutningar och eventuellt koppla in kamerans på/av-funktion till mottagaren om detta inte redan är gjort. På min quad var det inte gjort från början. För att kunna göra anslutningen behövde jag komplettera med en 10 cm servoförlängninskabel för att sladden till kamerans på/av-funktion skulle kunna dras på ett bra sätt. Dessutom måste man ändra inställningar i quadens "flight controller" så att den kanal som ursprungligen används för att slå på och av IOC-funktionen frigörs för annat ändamål (kamera på/av) och om du dessutom vill ha fler än tre flygmoder måste du välja dessa. Allt detta går att göra i programmet "Arducopter Mission Planner" genom att koppla datorn till quadens USB-kontakt. Om jag minns rätt blev jag tvungen att från Walkeras hämsida först ladda ner och installera uppgraderings/backupverktyget för få tillgång till drivrutiner som behövs i datorn för att "Mission Planner" ska kunna kommunicera med X350 PRO.

    Som sagt, när X350 är uppkopplad till datorn och kommunicerar med "Mission Planner" börjar man med att avaktivera kanal 7 genom att välaj att den ska "do nothing" istället för att aktivera "simple mode" (det som Walkera kallar IOC)

    Därefter gjorde jag inställningar enligt följande:

    På sändaren används reglagen för följande funktioer:
    "Gear"-brytare: Kamerainspelning på/av
    "AUX 2-ratt": Kameratilt
    "Mix"-brytare: Flygmod 1-6 (beroende på "D/R"-brytarens läge)
    "D/R"-brytare: Växlar mellan två grupper med 3 flygmoder vardera 1, 3 och 5 samt 2, 4 och 6 (numrering som i Mission Planner)
    FMOD switch: Används ej
    Thold switch: Throttle hold (50%)

    Motagaren (märkt RX 703) är ansluten enligt följande:
    Utgång 1, märkt "data bus": DEVO M flight controller
    Utgång 2, märkt "AUX4": kameratilt
    Utgång 3, märkt "AUX 5": kamerainspelning på/av

    Inställningar i sändaren DEVO F7
    Function Menu > Travel Adjust > Gear: +65%, -65% (alla andra lämnas oförändrade)
    Function Menu > Sub trim > Gear: -20% (alla andra lämnas oförändrade)
    Function Menu > Program Mix (jag använder mixer nummer 1, men vilken som helst går att använda)
    TYPE: Normal
    ALL SERVOS HOLD: Ok
    MASTER: Gear
    SLAVE: Gear
    POS 0 < >: 0
    POS 0 <->: 0
    POS 1 < >: 48
    POS 1 <->: -100
    OFFSET: -63
    THROTTLE STICK: Inhibit
    Switch: Pos 0 (inte viktigt, värdet visar "D/R"-brytarens läge för stunden)

    Model Menu > Device Select > Flight switch: Inhibit
    Model Menu > Device Select > Flight mode trim: Common
    Model Menu > Device Select > Thro Hold Switch: HOLD SW

    Model Menu > Device Output > Gear: -> MIX SW, Active
    Model Menu > Device Output > Flap: -> AUX2 KB, Active
    Model Menu > Device Output > AUX2: -> GEAR SW, Active

    I och med detta är inställningarna färdiga och man kan i Mission planner slutligen välja vilka flight modes man vill använda.
    Jag har valt att använda följande flygmoder:

    MIX , D/R, Mode
    0, 0, Stabilize
    1, 0, Loiter
    2, 0, Circle
    0, 1, RTL
    1, 1, Loiter
    2, 1, Auto

    OBS! Jag påtar mig inget som helst ansvar för att ovanstående inställningar fungerar på någon annan Walkera QR X350 PRO än min egen.

  8. #8

    Standard

    Nu är det ju ett tag sedan jag skrev (i juli) om att jag var sugen på att köpa Walkera QR 350 Pro FPV DEVO F7 ilook HD-kamera. Nu är det februari och jag har fortfarande inte kommit till skott att köpa ett paket. Våren är ju snart här så nu har jag börjat kolla runt på nätet igen. Nu har jag hittat ett nytt paket:
    http://www.autopartner.se/helikopter...fpv3-devo-f12e
    Ser ju helt okej ut tycker jag. Och jag frågar väl igen, har nån erfarenhet av just denna kombination? Nån som har erfarenhet av autopartner?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •