Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Zenoah 62cc vill inte gå?

  1. #1
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard Zenoah 62cc vill inte gå?

    I eftermiddag när jag skulle flyga så dog motorn.
    Så här var det, efter provstart 30-40sek stängde jag av motorn för att vänta på fritt luftrum. O när det blev min tur så startade jag motorn men den dog kort efter, bränsletillförseln saknades motorn gick ca 10 SEK. Skit i förgasaren? Eller några andra tips.

  2. #2
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Rensa den lilla silen som sitter bakom den fyrkantiga plattan på förgasaren, kanske?
    För det är väl en Walbro-förgasare?
    Retroholic!

  3. #3
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Det ska jag titta på. Måste bara meka lite bil först. Tack för tipset

  4. #4
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Prova!
    Det är den fyrkantiga plattan där bensinslangen går in, den med EN skruv i mitten...
    Retroholic!

  5. #5
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Finns en idé till, ta bort slangen från förgasaren o blås i tankningsslangen o kolla att det är fritt flöde..Dubbevikt klunkslang m.m i värmen är sånt som kan hända ibland..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6

    Standard

    Och när du ändå kollar slangen så kolla om det finns något liter hål eller spricka i den. Det är ett ganska vanligt fel när motorer plötsligt stannar eller blir opålitliga. Det minsta lilla hål eller spricka i slangen är tillräckligt. Tänk på att det även gäller slangen inne i tanken till klunken. Kolla särskilt noga runt anslutningar eller vid skarpa böjar.

    /Mats

  7. #7
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Ok ett tips till:
    Kolla in membranet i förgasaren så det inte har någon spricka.

    Matsa...

  8. #8
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Och när du ändå har förgasaren borta så blås ur alla hål o skrymslen med tryckluft.... det hamnar ofta mer smuts i våra motorer än vi tror.

    Har du ett bränslefilter någonstans? Jag har ett i dunken (stor filterklunk i botten av dunken) och det har räckt bra, men har dun inget filter alls så skadar det inte med ett =)
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  9. #9

    Standard

    Per P har en mycket viktigt poäng, ett filter i dunken eller i påfyllingsslangen. Gärna så nära tankanslutningen som möjligt. Det allra bästa är om inget skräp kommer in i systemet. Det vill säga bättre att filtrera bort skräpet redan när man tankar.

    /Mats

  10. #10
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 028
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Om du kör på E85 är membranet svullet och motorn uppför sig exakt som du beskriver. Har du tur kan du kanske rädda det genom att ta loss membranet och skölja det i vanlig 95 oktanbensin. Jag gjorde misstaget själv på min röjsåg och gräsklippare. Det enda man kan använda E85 till är att ha det som svärord.... Alkydbensin eller vanlig 95 oktan är det som gäller.
    Ove (AM) Nielsen

  11. #11
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Om du kör på E85 är membranet svullet och motorn uppför sig exakt som du beskriver. Har du tur kan du kanske rädda det genom att ta loss membranet och skölja det i vanlig 95 oktanbensin. Jag gjorde misstaget själv på min röjsåg och gräsklippare. Det enda man kan använda E85 till är att ha det som svärord.... Alkydbensin eller vanlig 95 oktan är det som gäller.
    Nej jag flyger på 95 ska ta ut membranet i kväll.
    O sedan en riktig rengöring..

  12. #12
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Hittade felet :-) hål i slangen i tanken.

  13. #13
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard


  14. #14
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Huga, sånt där kan ju resultera i krash.
    Du kanske skulle sätta in en tygonslang istället.

    Matsa...

  15. #15

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ilfrazr Visa inlägg
    Hittade felet :-) hål i slangen i tanken.
    Kan hjälpa dig att ta fram en bra elsetup så slipper du sådana problem
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #16
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Kan man förvänta sig något annat svar tro ;-)

  17. #17

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ilfrazr Visa inlägg
    Kan man förvänta sig något annat svar tro ;-)
    nån gång ska ni väl förstå ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  18. #18

    Standard

    Vad är det för slang du har i tanken? Den är ju sanslöst grov!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Kan hjälpa dig att ta fram en bra elsetup så slipper du sådana problem

    Real men flies gas and methanol...
    Retroholic!

  20. #20

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Real men flies gas and methanol...
    Hmm skåningar
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •