Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 73

Ämne: Projekt - FireFLY6

  1. #21
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    De kablarna är tvinnade i par för kommunikation inte att driva något. Det blir som en halvt skärmad kabel.
    När tror du det blir premiär? Väldigt intressant projekt.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #22

    Standard

    Nå, så jag låter strömkablarna (de rööa och svartiga) vara som de är för det är så himla jobbigt att göra om och jag brukar inte ha problem med störningar så jag håller tuumarna. Ey? =)

    Och vad gäller signalkablarna så tvinnar jag dem lite extra före jag ansluter dem sista gången, så känner jag mig lite nöjdare. :-D


    Naza-M Lite med GPS dök upp idag. Uppackad och funderar på vad jag borde göra med den... har ej fördjupad kunskap i Naza, bara hjälpt andra med tips på hur man ska tänka. Typ. Och det har gått bra. Ska jag testa den i en DJI F450-quad först eller sätta in den direkt i FireFLY6 och ladda in deras parameterfil? Hm.. det senare låter som ett säkert kort trots allt, har hittills gjort som BirdsEyeView säger. De är förresten bra på supporten. :-)

    Premiär 1 blir nog med Naza med GPS för att se hur den flyger och bli lite bekväm med den som Y6. Man använder Attitude-Mode på Nazan från start till transition. APM ska vara inställd på Fly by Wire-A. Kanske lika bra slänga i APM och använda den inför första transitionen (övergången heter det ju på åländska).

    Det är egentligen bara ca 1h mek för att få allt flygklart, men det far väl lite tid på att få inställningarna klara. Blir att testa med GensAce 3S 2200 30C. ThunderPower 3S 3900 är på väg.

    Smörjde lite med symaskinsolja på landställena, de knirrade och gnisslade som tusan och ville knappt fjädra, nu funka najs.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    http://en.m.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair

    Jag tvinnar med händerna, inte borrmaskin. Under tvinnandet snurras varje ledare så att den färdiga kabeln inte vill tvinna upp sig själv. Jämför med hur man tvinnar rep.

  4. #24

    Standard

    Låter som jag är på rätt väg ändå, i tankesättet, inte alltid i utförandet. =) Jag brukar tvinna så som tex JR-kablarna är tvinnade från fabrik, så det liknar i alla fall. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25

    Standard

    Nej hörni! Det där med att tvinna kablar. Hur mycket noga är det överhuvudtaget? Är det skrock från förr i tiden eller är det verkligen viktigt? Om det är viktigt så har BirdsEyeView gjort en otrolig miss. Det finns inte en enda kabel i FireFLY6 som räcker om man tvinnar dem. Störtomöjligt. BirdsEyeView har inte tvinnat en enda kabel i sina FireFLY6or. Ingen kabel räcker från nåt servo, ingen av alla 20+ kablar som kom med för att dras mellan Mottagare, Naza, Bridge och APM räcker om man tvinnar dem. Absolut ingenting räcker nånstans, förutom strömkablarna jag själv klippt och lött på plats, som enligt någon i tråden inte var tvinnade ordentligt. Vad skulle ni göra? Slita ut allt, köpa massor med nya kablar, kapa alla servokablar och förlänga dem (löda) osv? Eller skulle ni göra som alla andra, inte bry sig, koppla in, flyga.

    Gör om, gör rätt... för att det lönar sig, eller gör som alla andra?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26

    Standard

    Skulle vara roligt att se en bild före tvinnande och efter hur stor skillnad det blev.
    Eller har ni bara tvinnat till det i ämnet och tror att det blev bättre.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  7. #27

    Standard

    Ta en vanlig servoförlängningskabel och tvinna den så ser du hur mycket kortare den blir.
    Det är nu tre alternativ som gäller:

    1. Köpa allt nytt och tvinna från början.
    2. Tvinna allt som går att tvinna, det som inte räcker, avtvinna tills det räcker.
    3. Skita i att tvinna, för så har tillverkaren inte ens själva gjort.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Standard

    Ska du köra 2.4ghz radio så skit i det. Men ska du köra 433 så bör du tvinna för att förhindra störningar

  9. #29

    Standard

    Nästan kände på mig det... japp det ska köras 433MHz för telemetri (APM).

    Det är otroligt frustrerande. Man måste ju köpa en uppsjö av kablar för att kunna koppla in allt, inte vet man längderna, det beror på hur man drar, det ska få rum också. Tvinnad kabel är fetare än otvinnad, trots allt. 4st otvinnade blir en fin liten rektangel i genomskärning.

    Så frågan är... är det skillnad på att vansinnestvinna eller räcker det med att tvinna? Nu skiter jag i detta och far och gör nåt helt annat. När jag köpt tusen kablar, tvinnat dem och byggt allt klart är det ändå nån som kommer på nåt borde göras om, och den personen har säkert också helt rätt så man blir ju bara knäpp. :-D

    Jag har också placerat om ESCarna så att kablarna belastas lika lite vid övergång mellan hover och flyga också. Så nu kan ingen klaga på det. ;-) Och jag är nöjd.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #30

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Vill man ha en fpvmaskin som flyger långt och problemfritt får man ta extra hänsyn till störningar och bygga så störningsfritt som möjligt...

  11. #31

    Standard

    FPV jo... men denna ska endast användas till ortofoto. Futaba RC, Naza med GPS, BirdsEyeView Transition Bridge, APM 2.6 med GPS/kompass samt 433MHz-telemetri. 6 st ESC, 6 st motorer, 3 st servon.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #32

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Ingen videosändare då vilket ju är positivt men fortfarande mkt elektronik.

  13. #33

    Standard

    Jag gör så att jag struntar i tvinnandet där det inte går just nu, beställer kablar och så testflygs det med Nazan och sen med Naza och dess GPS... sen fixa vidare. =) Tills dess borde kablarna ha dykt upp. Sen blir det testa med APM och transition. Sen GPS på den med. Är en himla massa som ska funka och man ska ha stenkoll på vad som händer när man gör vad. Och failsafes är ju rena cirkusen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #34

    Standard

    Låter vettigt att lägga ner tiden på att få den att funka först och finliret när det ska flygas "på riktigt".

  15. #35

    Standard

    Ska uppdatera lite vid tillfälle.... men idag flög härligheten! ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #36

    Standard

    Tvinnandet kan vara måttligt, dock ser dina servokabelar mer skruvade ut än tvinnade.. Men tror nog att det kommer funka utmärkt! Tittar man på just datakablage så är inte tvinningen speciellt extrem, inte på någon kabel faktiskt
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  17. #37

    Standard

    Tvinnade eller skuvade, bara det är rätt kopplat och funkar så är jag nöjd. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #38

    Standard

    Hehe ja flyger den så är det ju bra, bara att göra om om du upptäcker störningar senare
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  19. #39

    Standard

    Ja det ska ju uppdateras lite här också. =)

    DJI Naza-M Lite GPS

    Som hovringskontroller vart det en DJI Naza-M Lite med GPS.
    Svarta klumpen i mitten är VU'n, Voltage Unit eller va det står för.
    Dvs dit man kopplar acken och sen kopplas den vidare. Den har
    även en fet stark LED för info.



    Monterades på plats, anslöt mot mottagaren och ställde in den via USB mot en laptop och DJI Naza-M Lite Assistant. Enkelt program som vem som helst fattar. Snyggt och genomtänkt.

    Man laddade ner Windows-drivrutin, Assistant (programmet) och parameterfilen från BirdsEyeView's hemsida. Enkelt! Fixade allt på plats och gjorde FireFLY6 flygklar. Ska först flygas med bara Naza, sen flygas med GPS.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #40

    Standard

    DJI Naza-M Lite på plats

    Monterade i DJI Naza-M Lite (utan GPS till en början).
    Mottagaren blev bredvid bryggan, tills APM ska dit i ett senare skede.
    VUn får ligga löst nu, LEDen syns genom EPPn.

    Fixade alla kablar någorlunda. De ska ju tvinnas rejält, men det görs
    senare vartefter kablarna blir på rätt plats.

    Nazan var bara att montera på plats, koppla i en binge kablar till mottagaren,
    ansluta med USB och ställa in i datorn (dvs ladda in parameterfil). Sen koppla
    i kablar mellan bryggan och Nazan. Klart! I stort sett. Nazans ingångar är Aileron,
    Elevator, Throttle, Rudder och U vad nu det stod för. Det var i alla fall Flight Mode.
    I andra änden ansluts de 6 motorerna. Men allt går via bryggan. Dessutom anslöts
    VUn, den som fixar matningsspänningen till allt och är den som har en LED för
    indikering av satelliter, failsafe, batterinivå, flight mode osv. Massa olika blink
    som betyder en massa. Blinkar grönt, rött och orange. Snabbt, långsamt, lyser
    och i olika kombinationer och sekvenser. Huh!

    Blev att se ut så här:





    Och så designade jag och KobbeUffe på lokala forumet fixade 3D-printade fästen för Aphex-landställena. :-D
    Bytte bort de elektriskt fällbara, de vägde totalt 175 gram!





    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •