Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 73

Ämne: Projekt - FireFLY6

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Projekt - FireFLY6

    PROJEKT - FireFLY6

    BirdsEyeView Aerobotics har släppt FireFLY6, en Y-hexa och flygande vinge i ett, dvs ett flyg med VTOL-egenskaper. Jag har fått äran att montera ihop denna och få allt att fungera för ortofotografering åt en åländsk firma. Eftersom den innehåller så mycket teknik och elektronik så är det självklart det ska vara en byggtråd. =)

    Varför inte en multicopter? För att de har så kort flygtid.
    Varför inte ett flyg som har längre flygtid? För de kräver start- och landdningsbana samt vana med att flyga flyg.

    Därför måste ju bara denna skapelse testas. Tillverkaren har testflugit den lastad med Naza, APM, kamera etc och med dubbla batteri-kapaciteten (4st 3900mAh 3S) i över 30 minuter. Som hexacopter i standard-utförande flyger den cirka 7-8 minuter. Men kan flyga med standard-utförande i upp till 20 minuter som vinge. Nu har vi ju planer på att banta bort en del och byta ut vissa saker, så målet är att få den lättare och därmed längre flygtid.

    Det är i det stora hela en hexacopter i Y-formation, dvs två motorer på varje arm, även kallad Y6 (ena motorn under och andra ovan, dvs coaxial). Till på det så är en vinge byggd runt detta. För att styra Y6'an så kommer en DJI Naza (med GPS) att användas och för själva flygningen kommer en APM 2.6 (med GPS, telemetri och airspeeed-sensor) att användas. Bägge med egna Power Modules. För själva transitionen mellan hexacopter-hovring och vinge-flygning så kom det med en Transition Bridge, en elektronik-grej som sköter om allt. Utöver det så behövs även en UBEC,
    mottagare osv osv. Den har även elektriska infällbara landställ. Under denna blir det en digitalkamera i en gyrostyrd gimbal. FireFLY6 är byggd för att ha en GoPro i nosen och undertill. Dessa slopas och likaså de infällbara landställena (detta är totalt ca 370 gram) och istället använda en enkel servo-gimbal och en 240 grams digitalkamera.

    Mer info: http://www.birdseyeview.aero/

    Paketet dök upp... och bygget kan börja!



    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    UPPACKNING

    Packade upp grejerna. Hela allt verkar väldigt proffsigt gjort. Fina lådor, rejäla grejer. Helt Ok!
    Missade förstås ta en bild på lådan öppnad, även där va det ordning. Text under handtaget... =)

    Priset... 500USD för vingen med transitions-tekniken och transitions-bryggan och infällbara landställ.
    Även tre servon och PDB (Power Distribution Board) samt två st GoPro-hållare.
    Vissa tycker det är dyrt, men man får ju en hel del med. Tar väl inte länge förrän det finns en usel
    men jättebilligare HobbyKing-skräp-kopia som alla istället köper och är "missnöjda" med.

    400USD till på det för motorpaketet (PowerPack)... Är ju ändå 6 st motorer + 6 st Opto-ESCs + 6 st APC proppar
    (MR och MRP). Färdigtlödda och inställda förutom det som ska lödas till PDBn. Återstår sen bara max-
    min-programmeringen. Allt står tydligt i FireFLY6-manualerna (en för FireFLY6, en för PowerPack, en
    för Naza osv).

    Uppackningen...







    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Häftig farkost - man skulle nästan kunna tro att det är 1:a april idag...
    Det bygget och kommande flygningar får du lova att hålla oss informerade om.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Cool är bara förnamnet
    Ska bli intressant att se hur den beter sig i luften.

  5. #5

    Standard

    Ja den ser ut som en lite udda blandning, håller bara med att det ska bli kul se hur den kommer bete sig. =)


    Monterat landställ och vingar

    Det kom med elektriska landställ som bara var att skruva fast och dra kabeln på rätt.
    Vingarna sitter fast med magneter och hålls raka med kolfiberrör. Testade sen med en
    mottagare och sändare att landställen funkade som de borde, klart dom gjorde det,
    men vilket oljud! Landställena ska bytas ut mot 3DRobotics Hexacopter ben, samt lite
    3D-printade klossar, är det tänkt, kanske med hjul om det blir att landa vingen som flyg.
    De infällbara landställena väger 175 gram, så där ska det sparas vikt. Servona i vingarna
    var redan monterade. Inte klistermärke på dem, så ingen aning vad det är.













    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Bom och axel på plats med motorer

    Bakre bommen var bara att limma (UHU Por) och skjuta in hela vägen.


    Främre genomgående axeln består av axeln, kullager, stoppringar, spacers, nylon-brickor och drevet.


    Bara att joxa på plats, centrerat.


    Och dit med servo i fästet som redan var på plats, tillsammans med plastdrevet och keden.


    Jättehimlabrabild som visar hur det vart.


    Delarna till varje motorpaket.


    Motorpaketen färdiga att monteras.


    Ser ut så här på en av bommarna (främre vänstra ändan på axeln i detta fall)


    Och alla moterer på plats.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Bygget fortsatte...

    Har tvinnat alla kablar och fäst samtliga ESCs och kablar i bommarna.
    Drog även in alla kablar in i kroppen. Att få igenom servokontakterna i bakre hållen var en utmaning,
    men det gick till slut. Man ska inte direkt rakt in med allt heller, det ska rakt in och sen upp.
    Och tvinnade kablar gjorde inte saken bättre.

    Här även lött PDBn klart och satt den på plats. Svarta kortet är för alla minuskablar (jord).
    Röda kortet är för pluskablarna. Lödde även dit kablage för att mata Naza, RC och APM samt UBEC
    och de fetare batterikablarna. Monterades ihop med nylonspacers och skruvar tillsammans med
    en lexan-skiva. Och så måsta jag ju bara sätta på locken och sätta den på golvet och se helheten. =)

    Drog kablarna någorlunda och kopplade i några. Gör resten i ett senare skede.

    Nästa steg: Naza-M Lite med GPS är på väg och ska sen koppla resten samt ställa in Naza och sändare så man kan
    flyga den som en helt vanlig Y6















    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Jäkla häftig. Men varför kör dom med 2st kontroller? APM är ju open source så borde ju kunna koda den så att den kan byta mellan flyg och mk i luften.

  9. #9

    Standard

    Ska du köra 2.4ghz radio så skit i det. Men ska du köra 433 så bör du tvinna för att förhindra störningar

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Varför virar du servokablarna runt en stav? Nu är de inte tvinnade, sätt istället kablarna i borrmaskinen och tvinna dem hårt!
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11

    Standard

    neu: För hovringen räcker det med ett styrkort som klarar Y6, Naza-M Lite utan GPS är enklast idag med färdig parameterfil. I detta fall blir det även med GPS initialt för att testa. Transitionsbryggan slår sedan om från Naza till framåtflykt. Man behöver inte ha en framåt-kontroller för det, man kan flyga den manuellt som vilken vinge som helst. Men eftersom denna ska användas för ortofoto så blir det en APM 2.6. Vad jag förstod så räckte inte en APM till idag hårdvarumässigt (minne) för att göra allt jobbet och att den enligt dem inte var så bra på hovring. Det finns önskemål om att göra allt i en Pixhawk, vet ej hur det går med det, men det finns stöd för Pixhawk för framåtdrivningen idag. Det är på gång EagleTree Vector som framåtkontroller. Det var nån mupp som skulle kolla upp om han inte kunde slopa massa onödig programkod i APM för att göra om den att styra allt. Step by step förstod jag av dem. Börja nånstans, komma vidare, utveckla.

    Kenneth E: Jag har inte virat kablar runt en stav? Jag har tvinnat dem var för sig, men inte så rejält som du säger, kablarna var för korta och jäkligt bångstyriga. Tänkte löda på längre men... det lilla de är tvinnade borde göra nån nytta i alla fall. Tänk på att främre axeln ska vridas 90 grader framåt och tillbaks vid varje transition mellan hovra och flyga. Det bänder på rätt bra med kablarna. Så att dra dem på ovansidan eller undersidan blir ju skitdetsamma, 90 grader är 90 grader. =) Kanske borde flytta ESCarna 45 grader för att göra det symmetriskt... nu när jag tänker efter.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Lönar sig att göra om och rätt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Lönar sig att göra om och rätt.
    Nu ser jag föresten att du skrev servokablarna. Ingen servokabel är lindad runt en stav. Fattar inte vad det är du ser.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Jag brukar ta loss plasthöljet på servokontakterna och dra isär de tre ledarna, sen tvinnar jag. Det blir mer tvinnat så, kan det vara det Kenneth menar?

  15. #15

    Standard

    Jag brukar "vrida runt kabeln" när jag tvinnar servokablar, går otroligt bra, det blir bra, men om jag på bilderna ovan inte hållit det tajt när jag gjort det så är det bara för att jag inte vridit åt helt före jag spänt fast med stripes. Det är dock inget problem, inget är fast anslutet än helt och hållet. Värre är det med matningskablarna, de är jäkligt bångstyriga och väger mycket om man tvinngar dem, tappar rätt mycket längd när man tvinnar. Funderar på flytta ESCarna 45 grader för mer symmetri vid transition.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Så här ser en tvinnad kabel ut om den skall fungera.
    Ken
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140801_142107.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	59,6 KB 
Id:	46849  
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  17. #17
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Sorry en okunnig varför gör man detta ? för att få en tajtare kabeldragning ? eller har det en teknisk finess ?
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlägg
    Sorry en okunnig varför gör man detta ? för att få en tajtare kabeldragning ? eller har det en teknisk finess ?
    Motverkar störningar och överhörning.

  19. #19

    Standard

    Aj tusan, så pass tajt. Trodde det räckte med att de gick runt varann, så som man lärde sig i skolan att de skulle göra för att ta ut störningarna. Tåls att tänkas på. =) Men vilket är viktigare, att tvinna kablarna som stör, eller kablarna som "tar emot" störningarna? I det här fallet så stör väl alla plus- och jordkablar. Dessutom är det jordslingor överallt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Som antytts redan, man tvinnar kablar för att minska störningar. Kolla tex i en vanlig nätverkskabel, i en sån är varje par tvinnat.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •