Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Debatten om reglering av drönare i Sverige

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard Debatten om reglering av drönare i Sverige


  2. #2

    Standard

    Tycker ordet drönare fått mer och mer dålig klang och dessutom är det ju meningen eftersom de används för att döda och spela fan, men vad ordet drönare har att göra med våra flygeting, det vet jag inte, inte efter att ha tänkt efter lite och även läst detta:
    http://www.birdseyeview.aero/blogs/n...nt-for-aerobot
    Som tycker Aerobot är ett bättre ord, aero robotics. Inte Murder-Killer-spanar-Drone
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Nu är det här inte Sverige, men var det nån som såg avsnittet av Sons of Guns på Discovery, där dom monterade en 9mm k-pist under en hexa och hade jättekul? Med såna påhitt så kommer ju ett totalförbud mot allt modellflyg som ett brev på posten i det där landet där dom ser terrorister överallt. Det är ju en lysande ide för en som vill ställa till lite oreda, bara att flyga över en folksamling och brassa på. Hur tänkte idioterna där? Nu har dom ju bevisat att en hexa kan vara ett livsfarligt vapen i händerna på fel folk.

  4. #4

    Standard

    Jag såg tyvärr också det programmet...det förstör garanterat mer för vår hobby än idioter som flyger nära flygplatser.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Standard

    Inte nog att dom sätter en pistol under en mk utan dom sätter den under en mk med en dji flyaway som styrs av rednecks dvs stor chans att dom skiter i om dom har alla satelliter osv.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det är nog bra för oss hobbyutövande modellflygare att försöka distansera oss från begreppet drönare eftersom begreppet hos allmännheten och i media ses som en företeelse med militära eller kommersiella syften. Själv tycker jag ordet multikopter fungerar alldeles utmärkt, dels för att det inte är "moraliskt" belastat och dels för att det är närbesläktat med ordet helikopter.

    Som vanligt blandar man lätt ihop äpplen med päron. Jag tror inte det är korrekt som DN skriver att det skulle behövas ett övervakningstillståd från länsstyrelsen för att fotografera från en multikopter. Orsaken är helt enkelt att det finn sen lagstiftning som tillåter fotografering på offentliga platser och miljöer. Övervakning handlar ju om att systematiskt under längre tid registrera någon eller något och det är ju knappast fallet om man flyger en multikopter som har en aktionstid på kanske 15-30 minuter.
    Senast redigerat av Michael den 2014-07-27 klockan 18:00.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Ganska dålig artikel av DN tycker jag. Dom skriver ingenting om varför det här är farligare än modellflyget eller vad som skiljer modellflyget från de så (implicerat) farliga drönarna. Och dom är välidgt otydliga om när dom pratar om om modellflygs-industrin/hobbyn resp. kommersiella/militära drönare. Det verkar snarare som att dom avsiktligt eller av rejäl okunnighet blandar ihop det mesta till en stor soppa.

    Det känns ganska uppenbart att det här är en i raden av "läskiga saker som människor blir oroliga av och vill läsa om så dom köper vår tidning" artiklarna. Det är ju trots allt vad dom vill leva på som kommersiell tidning.

    Och sen att Länsstyrelsen kräver tillstånd om jag filmar/fotografferar över allmän plats där människor rör sig periodvis? Om jag går med kameran i handen är det ok, oavsett storlek eller typ. Fast dom kanske utelämnar att det är tillstånd som krävs vid publicering av bild/film? Jag känner inte till vilka regler/lagar/förordningar det skulle vara baserat på i alla fall.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Roligt att dom dessutom på dn.tv la upp en film där dom filmade människor på offentlig plats från en multirotor. Undrar om dom hade tillstånd för det. Troligen inte eftersom ingen sökt det :-)

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    High Five - Multikoptrar med eller utan FPV-möjlighet tillhör väl modellflyget om de flygs inom synhåll så jag förstår inte din kommentar om att DN inte förklarade "... varför det här är farligare än modellflyget "...
    Det ÄR modellflyg om det utövas enligt regelverket för modellflyg... I annat fall faller det under annat regelverk men jag förstår fortfarande inte din kommentar och jämförelse med "modellflyg". Ville du att dom skulle skriva att modellflyg i största allmänhet är jättefarligt och borde förbjudas ????
    Problemet är som vanligt de som tänjer på gränserna och t ex flyger på olämpliga platser vilket kan innebära förändrade regler för modellflyget som helhet och drabba oss alla aktiva modellflygare. Jag vill nog rätt säkert påstå att FPV-flyget har inneburit väsentligt mycket mera flygande på olämpliga platser än vad som skedde tidigare och mycket hänger nog ihop med nya utövare utan klubbanslutning och "klubb-uppfostran" och inte minst att det kommit utrustning som man kan kasta upp i luften utan att ha några egentliga flygkunskaper - den sköter det mesta själv alltså vilket tycks tilltala de som vill göra häftiga flygningar/filmer i anslutning till bebyggelse. Sen finns det givetvis många ansvarsfulla FPV-flygare också vilket vi bl a ser exempel på här på denna sajt men även här förekommer filmer som enligt mitt sätt att se på detta absolut inte borde blivit filmade...
    Att sen FPV-flyget kan vara en kul del av vår hobby har jag full förståelse för bara man tänker sig för var man utövar det så det inte stör eller t o m skadar 3:e part.
    Roger


  10. #10

    Standard

    Skillnaden för länsstyrelsen är hur kameran är monterad... Fast monterad kamera = tillstånd
    Löstagbar eller handhållen = inte tillstånd.

    Ta tex dashcams som blir allt vanligare. Om man kan ta loss kameran från rutan är det Ok. Kan man det inte är det en fast installation och kräver tillstånd.

    Men nu var det inte detta tråden handlade om...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #11
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Vilken tur att alla mina kameror på fpv planet är löstagbara
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Skillnaden för länsstyrelsen är hur kameran är monterad... Fast monterad kamera = tillstånd
    Löstagbar eller handhållen = inte tillstånd.

    Ta tex dashcams som blir allt vanligare. Om man kan ta loss kameran från rutan är det Ok. Kan man det inte är det en fast installation och kräver tillstånd.

    Men nu var det inte detta tråden handlade om...
    Enligt Datainspektionen är det bara kameror som hålls i handen som får användas utan tillstånd på platser där allmänheten har tillträde: http://www.datainspektionen.se/frago...ndrutekameror/

    Kan detta vara rätt?

    I så fall borde nästan all filmning från modellflyg inte heller vara tillåtet utan tillstånd om det inte sker på ett privat flygfält eller liknande.

  13. #13

    Standard

    Spelade det inte också roll vad man skulle göra med materialet?
    Och vad gäller om man bara FPV-flyger utan att spela in?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Enligt Datainspektionen är det bara kameror som hålls i handen som får användas utan tillstånd på platser där allmänheten har tillträde: http://www.datainspektionen.se/frago...ndrutekameror/

    Kan detta vara rätt?
    Jag tror dom har fel. Om dom har rätt så skulle det ju inte vara tillåtet att filma från stativ om man släpper kameran ett ögonblick. Inte heller skulle alla Goprofilmare klara sig. Tänk på hjälmkameror och diverse styrfästen till cyklar och motorcyklar. Finns säkert massor av andra exempel på olaglig filmning i Datainspektionens värld.

    Jag har för mig att definitionen på övervakningskamera inte ser ut som dom tycker.

    Saxat ur Lagen.nu.
    "Med övervakningskameror avses enligt 2 § 1 LAK TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de utan att manövreras på platsen kan användas för personövervakning och separata tekniska anordningar för att behandla eller bevara bilder som tas upp av sådana utrustningar."

    Utan att manövreras från platsen, måste ju vara nyckelordet. En dashcam som stängs av när man tar ut nyckeln kan ju inte slås på igen från annan plats t.ex.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det vore ju lite märkligt om en övervakande myndighet har helt fel i lagtolkningen av de områden de är utsedda att övervaka. Sen kanske man kan tycka att lagstiftningen inte riktigt hunnit med teknikutvecklingen men det är en annan sak och det är väl där som en justering i så fall borde ske.
    Roger

  16. #16
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    "Det vore ju lite märkligt om en övervakande myndighet har helt fel i lagtolkningen av de områden de är utsedda att övervaka....." Ett inte helt ovanligt scenario i Sverige idag hehehehe
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    "Det vore ju lite märkligt om en övervakande myndighet har helt fel i lagtolkningen av de områden de är utsedda att övervaka....." Ett inte helt ovanligt scenario i Sverige idag hehehehe
    Hehehehe - och då är det ju rätt enkelt för dig att ge oss aktuella exempel som bekräftar din tvärsäkra utsaga.
    Roger

  18. #18
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Händer dagligen, bara att slå upp vilken dagstidning som helst. (du kanske är statligt anställd, därför det svider?).
    Det jag egentligen har att tillägga i diskussionen är att de kan sätta vilka regler de vill, de som vill flyga fpv kommer att göra det. Bara för att det finns en del nötter som flyger fpv utan säkerhetstänk så är det fel att skapa massa restriktioner för alla andra. Som att förbjuda mc för att någon 18 åring fått tag i en tung mc och kört som en galning på någon cykelväg. Helt befängt.
    Som alla andra regler som sätts utan rim och reson så efterföljs de inte och det finns inte möjlighet att följa upp för myndigheter heller. Det blir bara ännu en "bokhyllelag" som vi skattebetalare finansierat helt i onödan. För att någon tomte vill visa framfötterna och pissa in revir någonstans i en grå byggnad i Sthlm. Livet fortsätter för oss andra.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du har alltså inga exempel på FELTOLKNING av aktuella lagar, MagnusStrömqvist ! Det du tycker är att lagarna kan vara "fel" i dina ögon men det är en helt annan sak än att övervakande myndigheter feltolkar lagarna.
    Upplysningsvis, eftersom du var ironisk mot mig som person, så har jag aldrig i mitt yrkesverksamma liv (ca: 45 år) varit statligt eller kommunalt anställd utan hela tiden jobbat inom den privata industrin. Men man måste lära sig att skilja på saker och ting. En lag är en lag och skall efterföljas och övervakande myndigheter gör en lagtolkning som för det mesta i sig är riktig. Sen kan man gilla lagen eller inte men det innebär inte att den övervakande myndigheten gör fel om deras tolkning inte överensstämmer med den egna. Så skjut den som skjutas skall och inte mig bara för att jag påpekade att aktuell myndighet förmodligen gjort en riktig lagtolkning baserat på den lagstiftning som finns idag. Men jag skrev faktiskt också att lagstiftningen inte jämt hinner med den tekniska utvecklingen och det gäller säkert inom detta område.
    Roger

  20. #20
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Precis som dessa lagstiftare, och myndigheter som ser till att dessa efterföljs, verkar ni ha flera saker gemensamt. Ni vill tex gärna att andra gör arbetet ÅT er (Jag hoppas verkligen inte att du lever i en illusion att alla poliser, social handläggare, immigrationsmyndigheter, kommunala handläggare mm mm tolkar alla lagar rätt och tar rätt beslut i varje situation de handlägger i ett ärende ute i verkligheten? Nu kan jag lägga en dag av research för att få fram källor till alla dessa feltolkningar av lagar som begås varje dag i vårt land, men jag har roligare saker att göra på min semester än att bevisa det uppenbara). Så det jobbet får du lägga ner själv. Den uppenbara källan är dagspress som jag skrev i förra inlägget.

    Senare delen av ditt resonemang köper jag att de inte hinner med i teknisk utveckling osv. Därav kan man tipsa dem om att stifta lagar med korrekta underlag till att börja med, och formulera dem efter verkligheten som faktiskt innehåller teknisk utveckling. Surprise!
    Och framförallt inte stifta lagar som 1. Är korkade i grunden 2. Ingen kommer följa mer än paragrafryttarna 3. Som myndigheter inte har en chans att tolka/förstå/kontrollera. Detta är huvudpoängen i mitt resonemang.
    Det blir bara löjligt och kostar pengar för oss som lever i verkligheten. (Uppenbarligen även du McRegor, bra jobbat)

    Och för att professor McRegor inte skall få krupp vid frukostbordet kan jag bespara honom fortsatt engagemang i att svara på detta meddelandet för jag orkar inte med diskussionsforumspajkastning (läs- kommer inte göra fler inlägg i denna tråden) Den som vinner sådana strider har oftast inte rätt i sakfrågan utan oftast bara störst ego, störst trut, och mest tid (detta är alltså inte dig jag syftar på McRegor utan jag pratar generellt för att bespara oss båda tid och ge denna tråd chansen att gå tillbaks till sitt ursprungliga syfte)
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •