Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Debatten om reglering av drönare i Sverige

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu var det inte vilken enskild handläggare som helst som vi talade om utan Datainspektionen och åter - det är nog lagarna som är problemet med ditt sätt att se detta MagnusStrömqvist och inte den övervakande myndigheten. Även jag kan tycka att den lag som Datainspektionen lutar sig mot i deras tolkning känns mycket märklig men dom har bara att följa de lagar/direktiv som våra styrande i Riksdagen beslutar om så det är mot den församlingen din ilska skall riktas.
    Slutligen har jag svårt att tolka ditt sista stycke på annat sätt än att du avser mig som person oavsett din passus men detta får jag ta eftersom jag som sagt ogillar generaliserande och raljerande uttalanden som inte kan verifieras vilket vi åter sett exempel på.
    Håller dock med dig om att debatten bör återföras till ursprungsämnet så vi får väl se vad fortsättningen blir. Vi har nog ett gemensamt intresse av att de lager som stiftas skall vara vettiga och möjliga att följa och även kontrollera efterlevnaden av för i annat fall är det nog en misslyckad lagstiftning. Som det är idag har ju vi modellflygare stor frihet så det gäller att vi själva ser till att vi får ha kvar den friheten.
    Roger

  2. #22

    Standard

    "Den som vill köra i kommersiellt syfte i Sverige måste söka tillstånd från Transportstyrelsen. Bilder som tas från luften måste dessutom skickas till Försvarsmakten innan de får spridas"

    Fyfan vad dom ska få bilder att gå igenom nu när jag snart drar igång AP-verksamhet

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av plame Visa inlägg
    "Den som vill köra i kommersiellt syfte i Sverige måste söka tillstånd från Transportstyrelsen. Bilder som tas från luften måste dessutom skickas till Försvarsmakten innan de får spridas"

    Fyfan vad dom ska få bilder att gå igenom nu när jag snart drar igång AP-verksamhet
    Om du fotar seriöst och förnuftigt så brukar dom väl bara titta på bilderna i början, sen litar de väl på att du gör rätt... tyckte det var fler som sagt att det är så i Sverige. Jag bor i en demilitariserad zon så jag får väl göra hur jag vill då. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #24

    Standard

    Hej

    jag blev också lite fundersam efter den artikeln i DN.
    den säger ju emot sig själv lite med tanke på att dom publicerar ett klipp på nått som dom själva skriver, bryter mot lagen.

    jag har bara ordnat tillstånd från Transportstyrelsen och självgranskningsrätt från försvaret.

    just det där med Länsstyrelsen känns inte som det ska behövas om man läser deras egna texter.

    citat:

    Med övervakningskameror menas TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att kunna manövreras på platsen, kan användas för personövervakning. Med övervakningskameror avses också separata tekniska anordningar för avlyssning eller upptagning av ljud som används tillsammans med bland annat TV-kameror för personövervakning.
    Med uppsatt menas att placeringen av kameran ska ha en viss varaktighet. Utan att manövreras på platsen betyder att handhållna kameror inte omfattas av lagen. Med personövervakning menas att personer kan identifieras genom övervakningen. Det kan ske om hela personen eller personens ansikte syns tydligt. Utmärkande klädsel, speciella kroppsrörelser eller särskild kroppskonstitution kan också möjliggöra identifiering.


    som jag ser det så är kameran på en Phantom t.ex inte uppsatt med varaktighet, utan rörlig och tillfälligt uppsatt.
    den kan även manövreras från platsen, dock genom extern teknik.
    och till sist så kan man inte identifiera personer genom bilderna.

    Så det känns som tillstånd inte behövs, då det inte faller inom ramen för kameraövervakning

    Vore dock intressant med en rättspraxis på detta


    åsikt om detta?

  5. #25

    Standard

    Finns två olika sorters kategorier av folk som förstör och ger dåligt rykte för oss !
    Dels de som flyger vårdslöst och sedan lägger ut fimerna på youtube , men lika mycket de som överdriver och smutskastar .
    Såna här Fpv kritiska diskussioner brukar bli moment 22 / Cirkelresonemang som ingenstans leder .
    Kan tala för oss Fpv flygare i Dalsland som flyger Fpv på landsbygden att när om det blir någon gång krasch eller eller tillbud när någon exempelvis skär sig på en propeller, så är det när vi flyger vanligt Rc-Plan /heli . Men det är så det funkar i verkligheten och det hjälper inte att tala om det för paragrafryttare tyvärr .
    Känns som en Häxjakt mot Fpv , som påminner om hetsjakten mot skateboards åkandet på 70'talet .
    Det som är nytt och främmande skrämmer automatiskt .
    När 35mhz ersatte 27mzh Radion fanns varningar sedan kom 2.4 ghz radion och ersatte 35mhz hördes kritiska röster av expert-slentrianer ,och vad som är säkrast vet vi idag .
    Kommer det ännu mera regler så drabbar det oss som redan sköter oss medans de vårdslösa (med och utan tillstånd) fortsätter likadant och kritikerna får sitt och vidare strör salt i såren på oss som älskar och värnar om våran Fpv Hobby

    Om man köper alla tillstånd från Transportstyrelsen m,m behöver inte alltid vara en garanti för att sunt förnuft följer med i köpet . Har snarare sett klara exempel på hur vissa med massa köpta tillstånd tror sig vara gudar och stå över både lag och sunt förnuft när de väl flyger i verkligheten .Mest en fråga om ekonomi istället för mera sunt förnuft .
    Däremot brukar erfarenhet av tidigare Rc flyg med Plan och Helikopter göra att säkerheten är hög .
    Finns nog båda sorterna av både proffs och hobbyfolk i Fpv ,som med vanligt rc-flyg .
    Av de alla jag träffat så är den stora majoriteten väldigt varsamma och rädda för att något skall hända med deras dyrgripar samt är rädda för att få dåligt rykte med egna olyckor .

    Senaste skriverierna om delen med integritetskränkning ihop med Fpv drar man lätt paralleller med hur det försvåras för oss och myndigheter att använda film/foto bevakning för att begränsa brott . Min kompis har en butik där han säljer Kontorsutrustning , han monterade in filmbevakning men han får bara använda / ha på utrustningen medans han själv jobbar alltså 9-18 medans nattetid måste den vara avslagen enligt lagen som skall hindra integritetskränkning ,och givetvis för han inbrott då . Vi har en båthamn utanför byn som sist natt blev utsatt för förstörelse med sönderslagna bilar och inbrott och det händer hemskt ofta . De som ansvarar i hamnen har flera gånger ansökt om att få sätta upp videobevakning men får avslag varje gång p.g.a integritetskydd Dessa grejor som vi ''normala' flyger med här är inga 'James Bond' grejor . Tror nog att lägga sig en en buske med kikare ger mera skada mot integritetskränkning .
    Skall samma folk bestämma över vad som är integritetskränkning med Åtelkameror, Videobevakning m,m som för våra grejor så blir det nog lika korkat där . Skulle man skada någon eller vilja illa så är nog en Mikrokopter inte mycket att nyttja . Däremot om man vill ha en trevlig hobby och träffa vänner och komma ut i naturen så passar en multikopter bra . Med dessa repotage så vill det oftast vinklas till något farligare och ondare än vad det är samt att det vimlar av dom i luften vart man än är . Varit på massor av festivaler och andra publikevent i år , har endast sett en Phantom som flög en bit ut över en sjö långt ifrån folk på ett säker sätt . . Av de ca: 15 olika hobbys jag har testat är då denna säkrast (förutom frimärksamling) .
    Tydligen är det vi Fpv flygare som har ögonen på oss och kan kalla oss för integritetskränkta , väldans mycket mera ,än att vi har ögonen på andra !
    Hoppas själv att rötäggen som flyger över folksamlingar åker dit ,och att kritikerna lugnar ner sig.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	10411065_10151971340109649_2830366667619633554_n.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	65,0 KB 
Id:	46832
    Senast redigerat av Putteman den 2014-07-29 klockan 23:10.

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Nu även i SR Eko:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5925413

    Det börjar kännas viktigt att det görs en tydlig boskillnad mellan drönare för kommersiellt/militärt mm. och multikoptrar för hobbyändamål så att vi inte alla sopas in i samma säck genom myndighetsbeslut...

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Putteman Visa inlägg
    Kan tala för oss Fpv flygare i Dalsland som flyger Fpv på landsbygden.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	10411065_10151971340109649_2830366667619633554_n.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	65,0 KB 
Id:	46832
    Var i detta vackra landskap flyger du?

    //Peter

  8. #28

    Standard

    Är bosatt i Bäckefors mitt i Dalsland. Det senaste har vi använt oss av Kajaker som transportfordon när vi haft med våra Naza quadar och sedan satt oss mitt i sjöarna på små öar och haft underbart fina flygturer. Du är välkommen hit Peter :-) Glömde nämna en vital sak ovan,, Vid Fpv flyg använder man så gott som alltid linser med kraftig vidvinkel för att få ett brett perspektiv. Vilket gör att ansikten på folk bara blir otydliga små pixlar, vilket ju också om man skall se verkligt på det hela, få det ytterligare svårt att koppla ihop det med integritetskränkning. Hoppas att det blir fred i denna fråga och eventuella tvekare är välkomna på kaffe, så kan de gärna även få testa på Fpv på ett säkert sätt :-)
    Senast redigerat av Putteman den 2014-08-01 klockan 17:53. Anledning: smått tangentbord i smartphonen

  9. #29

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    66
    Jobb
    Ica
    Klubb
    finns ingen i närheten :/

    Standard

    Tro inte att dom som sitter å bestämmer ha haft några fpv glasögon eller stått å titta på en skärm!!! Tycker att de är näst intill omöjligt å se ansikten o se vem de är, ha haft min flickvän å kamrater som test persioner å man måste va väldigt nära för å kunna urskilja något
    Using Tapatalk

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Putteman Visa inlägg
    Är bosatt i Bäckefors mitt i Dalsland. Det senaste har vi använt oss av Kajaker som transportfordon när vi haft med våra Naza quadar och sedan satt oss mitt i sjöarna på små öar och haft underbart fina flygturer. Du är välkommen hit Peter.
    Kul.
    Jag själv är en Billingare som nu är bosatt i Åmål.
    Det där med kajaker var ju en kul ide.

    Vore kul å flyga ihop någon gång när det passar. Har lite svårt att få ihop all tid med barn och grejer men någon gång borde det ju funka [emoji2]

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SprocT Visa inlägg
    Tro inte att dom som sitter å bestämmer ha haft några fpv glasögon eller stått å titta på en skärm!!! Tycker att de är näst intill omöjligt å se ansikten o se vem de är, ha haft min flickvän å kamrater som test persioner å man måste va väldigt nära för å kunna urskilja något

    Just det! Och för nära folk vill man ju undvika . Och ifall man nu mot förmodan skulle ha en fpv maskin med bra kamera zoom så skakar bilden så det inte går att se något då heller.

  12. #32

    Standard

    Hur kan folk bestämma lagar om de inte vet vad de snackar om?
    Har de ens en sådan rätt? Är det lagligt? =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #33

    Standard

    I sverige så kan 2st misshandla någon och gå fria genom att skylla på varandra. Så varför skulle folk som inte vet vad det är sätta lagar?

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    I sverige så kan 2st misshandla någon och gå fria genom att skylla på varandra. Så varför skulle folk som inte vet vad det är sätta lagar?
    Den som blir misshandlad får väl säga nåt också?
    Lagar är luriga...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Och vad har detta med trådens ursprungliga ämne att göra ?
    Juridik och rättssäkerhet är inte alltid lätt att förstå och visst kan fall som det i Lindome vara mycket störande, inte minst för de som drabbats, men ännu värre hade det varit om helt oskyldiga blivit dömda och för att i möjligaste mån undvika den situationen så kan det tyvärr bli på detta sätt ibland. Rättssäkerhet brukar detta kallas och det skall vi nog vara glada för att det tillämpas i vårt land för det är definitivt inte överallt som detta är en ledtråd i rättsväsendet - även om det ibland kan slå fel tyvärr.
    Men åter - detta har som sagt inget med trådens ursprungliga ämne att göra tycker i alla fall jag.
    Roger

  17. #37
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ja, man ser gång på gång att tolkningen av vad som är modellflyg är genialisk. Så länge du ser modellen utan hjälpmedel - 1 gram till 250 kg - och flyger den inom ett område som inte riskerar säkerheten för folk och ting - så är det modellflyg. Tydligare och enklare kan det inte bli. Flyger du med googles ska man ha en säkerhetsförare vid sin sida - som då har visuell kontakt med modellen och som kan säga till om modellen flyger för långt bort.

    Vill man flyga FPV utom synhåll, är det följaktligen inte längre modellflyg - och Transportstyrelsens regler gäller. En jämförelse är kanske att man exempelvis kan köra folkracebilar på bana, men absolut inte på vägarna.
    Ove (AM) Nielsen

  18. #38
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Modellflygklubbarna lär tappa en hel del medlemsavgifter när de tar avstånd från fpvarna på detta viset tyvärr....
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  19. #39

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Modellflygklubbarna lär tappa en hel del medlemsavgifter när de tar avstånd från fpvarna på detta viset tyvärr....
    Jag tror det har ganska liten inverkan eftersom de flesta medlemmarna i de svenska klubbarna håller på med modellflyg i olika former för vilket klubbarna passar utmärkt. En hel del håller dessutom på med multikoptrar och även FPV utan att det vållar några problem.

    Jag begriper inte varför somliga FPV-flygare så fort det talas om att följa de enkla regler som modellflygförbunden tagit fram hävdar att man tar avstånd från dem? Så är det ju knappast. Följ reglerna som finns och jag tror de flest klubbar tar emot dig med öppna armar.

    Det gäller ganska generellt vare sig man är med i en fotbollsklubb, spelar golf eller håller på med modellflyg att klubbar och förbund har regler som medlemmarna förväntas följa. Vad är det som är svårt att fatta?

    Är det så att man vill ha förändrade regler är det bara att sätta igång en intressegrupp inom något av förbunden, arbeta fram förslag på nya/förändrade regler, förankra dem i förbundet och därefter ta upp frågan med myndigheterna. Så har skett tidigare med viss framgång. Förvänta er dock inte att någon annan ska göra jobbet åt er.

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Jag tror det har ganska liten inverkan eftersom de flesta medlemmarna i de svenska klubbarna håller på med modellflyg i olika former för vilket klubbarna passar utmärkt. En hel del håller dessutom på med multikoptrar och även FPV utan att det vållar några problem.

    Jag begriper inte varför somliga FPV-flygare så fort det talas om att följa de enkla regler som modellflygförbunden tagit fram hävdar att man tar avstånd från dem? Så är det ju knappast. Följ reglerna som finns och jag tror de flest klubbar tar emot dig med öppna armar.

    Det gäller ganska generellt vare sig man är med i en fotbollsklubb, spelar golf eller håller på med modellflyg att klubbar och förbund har regler som medlemmarna förväntas följa. Vad är det som är svårt att fatta?

    Är det så att man vill ha förändrade regler är det bara att sätta igång en intressegrupp inom något av förbunden, arbeta fram förslag på nya/förändrade regler, förankra dem i förbundet och därefter ta upp frågan med myndigheterna. Så har skett tidigare med viss framgång. Förvänta er dock inte att någon annan ska göra jobbet åt er.
    +1 ...
    Uppenbarligen är ju dessutom de flesta som kritiserar nuvarande regelverk inte medlemmar i varken lokal klubb, RCFF eller SMFF så på det sättet "förlorar" man inte dessa flygare. Men givetvis - hade dom haft en ärlig avsikt att gå med men låter bli av dessa orsaker så har man absolut tappat en tänkbar, ny medlem vilket ju är tråkigt.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •