Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Jämförelse bildkvalite/upplevelse mellan glasögon

  1. #1
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard Jämförelse bildkvalite/upplevelse mellan glasögon

    Hade besök av UndCon härom dagen och fick testkika genom hans MyVu brillor.
    Min enda erfarenhet titigare är ju mina gamla fatshark aviator med stoooor FOV.

    Jag flög inte med Nickes brillor utan tittade bara ut över åkern med dom på.
    Skarpare bild, upplösningen på detaljer var högre. Eftersom jag inte flög med dom så kan jag bara gissa att grenar och dylikt är lättare att se i dom än mina "suddiga" fatshark med stor FOV.
    Skärmarna känndes dock väldigt långt borta och små, fick ingen direkt uppslukande känsla alls.

    Just nu, eller ända sedan jag byggde min 250 quad och har börjat flyga tight och busigt, så upplever jag mina FS som otillräckliga. Bilden är suddig, svårt att urskilja detaljer innan det smäller. Färgerna är matta och saknar tryck.
    Ett stort träd är inga problem att se, men jag vet inte hur ofta jag missar grenar m.m.
    Oftast vågar jag bara flyga lite snabbare där jag tidigare rekat i hovringsläge..
    Lite tråkigt att behöva göra så, blir inte så "fritt" att flyga.

    Innan när jag oftast flög plan och vinge ett par hundra meter upp var brillorna skitgoa. Har alltid blivit uppslukad av flygkänslan i dom. Jag gillar stor FOV helt klart.

    Ni som testat flera olika glasögon, skriv av er om hur ni upplever bilden och ha gärna min 250 mellan buskar och snår i bakhuvudet.
    Vad tror ni skulle passa mig?
    Dom, base, dom HD, skyzone, mfl, mfl, mfl?

  2. #2

    Standard

    Jag hade aviators innan jag bytte till FS attitude V2 och dem är ju lite mindre i FOV (35° vs 46°) men tycker helt klart att det är värt det eftersom dem ger skarpare bild.

    Tycker dock inte om gummilösningen runt ögonen, dem gör ont efter tio minuter och man kan liksom inte bara rycka ner brilorna när man startar eftersom gummit lägger sej konstigt (har gått över till att starta med den nere pga detta)

    Dessutom så har du ju kvar alternativet att kunna justera linserna efter dina ögon. Rekommenderas varmt av mej.

    Dominator är ju fina och riktigt bra men saknar justeringen för ögona

  3. #3
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Upplever du att du inte "flyger med" med bara 35 grader FOV? Är dom gamla mer uppslukande?
    Jag vill absolut inte tappa den känslan, den är viktig för nöjesfaktorn.

  4. #4

    Standard

    En bra kamera kan göra stor skillnad. Jag upplever dessutom att det är fattigare bild i 1.3 och 2.4 och har gått tillbaks till 5.8 gHz i min 250 maskin. Så det är inte bara brillorna.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Jag har Predetor V2 och har samma problem med dom som Du har. Flyger runt träd och allt är fridfullt så helt plötsligt så ser man en avlövad gren 1 meter framför och har inte en chans att väja. Sen är det bara att börja leta delar.

  6. #6

    Standard

    Helt klart mer känsla med högre FOV (jag har FS Base och stör mig på upplösningen).
    Alla har väl så gott som samma upplösning också (?) så det innebär att lägre FOV upplevs skarpare.
    Skarpt eller känsla? Det är frågan... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Nya Dominator HD som knappt kommit ut ännu (?) har både högre upplösning och 45 grader FOV enligt
    http://www.troybuiltmodels.com/ns/in...rkcompare.html
    men dom blir betydligt dyrare.

  8. #8

    Standard

    Svårt att säga, aviators är ju verkligen svingoa när det kommer till att vara högt uppe och bara cruisa runt men sen nära marken genom hinder så blir det ju så där...

    Men det är inte så att jag blev besviken och saknar dem gamla, i dem nya är det både klarare bild och kvaliten på sjävla brillorna är tusen gånger bättre.

    Det enda som jag tycker är lite synd är att linserna på aviators sitter närmare ens ögon så bilden blir stor och nära medans dem nyare är lite längre ifrån så man ser mera av den svarta kanten runt om. Men tycker det känns minst lika "uppslukande"

    Jämfört med typ predator V2 så är dem helt makalösa. Predator är som att titta på en liten tv långt ifrån dej i min mening.

    Om jag skulle rekommendera ett par så är det Attitude V2 och då med nya trinity headtracker (sinnesjukt bra!!!) och köpa till spironet antennerna och 600mw immersionrc VTx, då har man en riktigt bra setup för att köra nära (har dock själv varit ute runt 2 kilometer utan större problem med just den setupen)

    Dadde rekommendarar också dem....

  9. #9
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Har haft gamla fatsharks aviators och dom har ju stor FOV men något oskarpa. Har kört Headplay, stor FOV och skarp bild men opålitliga....Kör Dominator nu, samma fina skarpa bild som headplay men något mindre FOV. Men då man nu har kört med dom så vänjer man sig ganska fort. Personligen så tar jag hellre något mindre FOV och skarpare bild men det är ju jag det

    //Matte

  10. #10

    Standard

    Mina gamla MyvU original Crystal Black piskar många Fatsharks...

    Nu har jag beställt ett par Skyzone FPV så får vi se hur det blir med inbyggd mottagare på skallen - då kan man klä in hela huvet med en foliehatt och ha som antenn
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #11
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Gött nicke, har funderat på dom så hojta till när du har dom hemma och inkopplade så ska jag komma och syna

  12. #12

    Standard

    Beställde igår, skickades igår - kan redan spåra paketet

    Bra service hos GetFPV!
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #13

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Flyger som du Marcus med mina ga Aviator. Håller med om att det kan vara lätt att missa tunna grenar ibland. Visst har man klarare och skarpare bild i ett par Attitude, men får lite tunnelseende i dem pga mindre fov. Kanske bara en vana, men det är svårt att gå ner i fov för mig. Hoppas därför att när mina DominatorHD väl dimper ner i lådan (är ca 50 före mig i kön nu) så skall jag både se allt samt att färgerna blir lite bättre. Hade alla dagar i veckan satsat på HD just pga större fov.
    Senast redigerat av lassebetong den 2014-08-08 klockan 13:51.
    //Lasse

  14. #14

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fat-shark-goggle-comparison_2.jpg 
Visningar:	363 
Storlek:	37,2 KB 
Id:	46939
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #15

    Standard Jämförelse bildkvalite/upplevelse mellan glasögon

    Funderar på att skaffa goggles att använda när jag flygfotar med min hexa men undrar om det skulle fungera för mig då jag har lätt för att bli åksjuk när jag tittar på fpv filmer på youtube.

    Finns det någon i sthlmområdet som har goggles, tex fatshark som man kunde få testa lite och se om det skulle fungera för mig?
    Senast redigerat av Reine den 2014-08-17 klockan 14:30.

  16. #16

    Standard

    Jag blir också lätt åksjuk men efter att man vant sig med bilden (tar några minuter) och inte flyger ryckigt och vingligt så har jag inte haft problem. Använder FatShark Base med 45 graders FOV (tror det var 45). Men om man är åksjuk före man flyger FPV, så herrejösses va man blir snyrri bollen. :-D Blev det två ggr när jag slängde in allt i bilen och for runt och letade efter nåt fränt ställe att flyga vid. Huvudet gick som en radar så jag vart ju yr före jag hittade en plats.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Reine Visa inlägg
    Funderar på att skaffa goggles att använda när jag flygfotar med min hexa men undar om det skulle fungera för mig då jag har lätt för att bli åksjuk när jag tittar på fpv filmer på youtube.

    Finns det någon i sthlmområdet som har goggles, tex fatshark dominator som man kunde få testa lite och se om det skulle fungera för mig?

    Har tittat och läst en del om den nya HD versionen så den är jag i så fall intresserad av.

    För flygfoto kanske det skulle vara bättre med "Pirate eye" så slipper du bli åksjuk.
    http://www.fpvhobby.com/184-pirate-eye-lcd-goggle.html

  18. #18

    Standard

    Ser intressant ut, har letat efter nåt liknande men inte hittat nåt. Synd att det var slut på lager...

  19. #19
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Testade Headplay idag, hade plockat upp ett begagnat par! Jesus vad bra de är! Skärpa, kontrast och djup! Helt annan känsla än Fatshark Attitudes som jag testat.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  20. #20

    Standard

    Själv är jag extremt förtjust i bildkvaliten och synvinkel (70-80 grader) på mina diy goggles, med en 35$ 5" 800x480 skärm.
    Använder man hela bildytan (16:9) med en 2.1mm lins så blir bilden perfekt.
    Dock är den varken snygg eller lika portabla som ett par "vanliga" brillor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •