Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Motorn får tokryck! Se inspelning.

  1. #1

    Standard Motorn får tokryck! Se inspelning.

    Motorn är en sunnysky v2216-15 650kv
    Escn är HK multistar 20A med simon-k "kda"
    Batteriet är 4s, det är kopplat till en spänningsregulator som driver en servotestare som i sin tur styr escn eftersom den inte har någon bec. Gasen är kalibrerad. Vsd kan vara fel?
    Se filmen och lyssna på motorn:



    Detta är första gången jag försöker mig på en multirotor, eller egentligen första gången jag försöker mig på rc seriöst öht, bara kört lite buggy innan

    Tacksam för hjälp!
    Senast redigerat av administrator den 2014-07-28 klockan 10:07.

  2. #2

    Standard

    Är samtliga motorer likadana?
    Är det bara just den där, så kanske det är glapp?
    Är det alla så kanske samtliga ESCar har fel timing inställd?
    Klarar motorerna 4S?
    Funkar servotestaren bra annars till servon?
    Dessutom är inte motorn belastad...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Är samtliga motorer likadana?
    Är det bara just den där, så kanske det är glapp?
    Är det alla så kanske samtliga ESCar har fel timing inställd?
    Klarar motorerna 4S?
    Funkar servotestaren bra annars till servon?
    Dessutom är inte motorn belastad...

    Jag hade EXAKT samma problem med ett Afro 20 slim med SimonK fw och 2216 kv900.
    Jag provade olika versioner av simonK som påverkade det marginellt. i mitt fall var det ett ESC som verkade vara tillverkat i en annan batch än dom som fungerade. Det blev synkproblem med för "tighta" piddar.

    Reagerar alla ESC likadant..?

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Johan Nörd Andersson Visa inlägg
    Jag hade EXAKT samma problem med ett Afro 20 slim med SimonK fw och 2216 kv900.
    Jag provade olika versioner av simonK som påverkade det marginellt. i mitt fall var det ett ESC som verkade vara tillverkat i en annan batch än dom som fungerade. Det blev synkproblem med för "tighta" piddar.

    Reagerar alla ESC likadant..?
    har provat 2 nu med samma resultat, har även provat att binda radion och styra genom den med precis samma resultat. först var jag inne på att det var min spänningsomvandlare som var knasig.

    Men nu har jag även testat med en afro 20A HV esc och då fungerar det klockrent.

    Så det är nog som du säger, syncproblem med simon-k och fel batch av esc, ska prova de andra två flashade multistararna med och även en som är oflashad nu och se hur det går.

  5. #5

    Standard

    Har du provat med senaste SimonK på dom ESC som har problemet?

    Det jag syftade på med att dom kommer från en annan batch är att det kanske är någon komponent som diffade, kanske en annan tillverkare eller vad som helst...för två som är tillverkade samtidigt hade det här problemet.

    SimonK och 2216 är annars en jättevanlig och väl fungerande kombination. Så det är förmodligen inte mjukvaran.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tror snarare på problem med escar än mjukvaran i dom .
    Jag har kört hks f30A med simonks mjukvaror och 2216 motorer rätt länge på diverse maskiner , funkar hur bra som helst.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Johan Nörd Andersson Visa inlägg
    Har du provat med senaste SimonK på dom ESC som har problemet?

    Det jag syftade på med att dom kommer från en annan batch är att det kanske är någon komponent som diffade, kanske en annan tillverkare eller vad som helst...för två som är tillverkade samtidigt hade det här problemet.

    SimonK och 2216 är annars en jättevanlig och väl fungerande kombination. Så det är förmodligen inte mjukvaran.
    Har testat 3 nu och de visar alla samma symptom. Och ja senaste keda revisionen om det inte kommit en ny sen en vecka tillbaks?

  8. #8

    Standard

    Har du provat med propeller på? Hade samma symptom p en annan setup utan proppen påskruvad. Med proppen på så var symptomen helt borta.
    "Allting beror på allting"

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Ser ut som sync fel. Vanligt med många esc och motorer med låg kv. Esc kan börja brinna osv. Den tappar bort vart motorn befinner sig i sin rotation. Lösningen brukar vara att hitta en firmware som funkar eller byta till ett märkes esc och hålla sig borta från just simonk. Var ett par månader sedan jag kollade men har inte läst att simonk firmware löst problemet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •