Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Första flygningen med videolänk

  1. #1

    Standard Första flygningen med videolänk

    Hej

    Gjorde min första flygning med 5.8GHz video länk idag och jag kan bara konstatera att det var betydligt sämre än vad jag förväntat mig.....
    Att dom medföljande antennerna inte är bra det kan jag förstå med att bilden försvinner helt när jag hovrar 10 meter ifrån känns lite lite....
    200mW 5.8GHz VTX monterad ovanpå hex-copter och har provat med antennen både uppåt och nedåt.
    Mobius kamera
    Taranis radio med Turnigy 9X modul på baksidan och bildskärm med VRX monterad 10 cm ovanför på radion.
    Kan det vara 2.4 modulen som stör ut 5.8 VRX för att dom sitter för nära?
    Eller är det så extrem skillnad på den medföljande "pinnen" och en klöver antenn?

    VTX matas från balans kontakten på samma batteri som jag kör motorerna från.
    VRX och bildskärm matas från eget batteri.

    /Jonas

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    4
    Jobb
    Hantverkare
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Byt ut antennen på både tx och rx så ska du se att det blir bättre. Jag har en 200mw 5.8 sändare och flyger ut till 500m innan bilden börjar tappa.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Jag är rookie på FPV, men har en ganska lik setup med en Boscam Videosändare på 200 mW, 5,8 gHz och en Mobius. Samt en Boscam RC805 videomottagare nära min radiosändare. Dock har jag ingen 9x modul just. Dessutom har jag klöver resp skew planar antenner. Se fotot av skärmen med bra bild. Nu är mitt test på nära håll mellan sändare och mottagare. Funkar det bra på närmare håll för dig? Eller bara lite sådär?

    Boscams dip-switchar för att välja kanal kan vara luriga och jag tror att det funnits/finns fel i manualer. Väljer man en närliggande kanal kan man få in en klart sämre bild än den man får på rätt frekvens. Då kan det se ut som på den dåliga bilden. Så mitt första tips är att testa alla kanaler och se om det är bättre på någon annan.

    Sen vet jag inte hur mycket du vet om polarisation så jag nämner det för säkerhets skull. Det spelar antagligen stor roll om du kör med raka spröt om du har de ena horisontellt och den andra vertikalt. Dessutom är det mycket dålig/ingen mottagning i spetsens och fotändans riktning på sådana antenner. Antenner kan även vara skymda/skärmade, bakom t.ex kolfiber så en bild på din setup kan vara meningsfullt. 5.8 GHz har dessutom svårt med objekt mellan sändare och mottagare, det behövs fri sikt.

    La med två foton på min lite röriga testsetup som översikt. Lyckas inte infoga bilder inline med texten från min iPad Men där sitter i alla fall saker väldigt nära varandra och fungerar. Dock var bara videosystemet igång på den blivande quaden. Däremot hade jag Taranis igång ca 10 cm ifrån videomottagaren och spakade lite utan att det gjorde skillnad.

    Sen skulle det vara bra om du beskrev fotade eller filmade den dåliga bildkvaliteten så vi kan se vilken sorts störningar du har. Svag signal och fel frekvens ger typiskt myrornas krig och lite annat ovanpå tror jag. El-störningar tror jag ger olika typer av linje fenomen t.ex. Det finns säkert andra här med mer erfarenhet.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	171,5 KB 
Id:	46804   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	75,1 KB 
Id:	46803   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	94,5 KB 
Id:	46805   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	130,8 KB 
Id:	46806  

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Hej

    Gjorde min första flygning med 5.8GHz video länk idag och jag kan bara konstatera att det var betydligt sämre än vad jag förväntat mig.....
    Att dom medföljande antennerna inte är bra det kan jag förstå med att bilden försvinner helt när jag hovrar 10 meter ifrån känns lite lite....
    200mW 5.8GHz VTX monterad ovanpå hex-copter och har provat med antennen både uppåt och nedåt.
    Mobius kamera
    Taranis radio med Turnigy 9X modul på baksidan och bildskärm med VRX monterad 10 cm ovanför på radion.
    Kan det vara 2.4 modulen som stör ut 5.8 VRX för att dom sitter för nära?
    Eller är det så extrem skillnad på den medföljande "pinnen" och en klöver antenn?

    VTX matas från balans kontakten på samma batteri som jag kör motorerna från.
    VRX och bildskärm matas från eget batteri.

    /Jonas
    Lite trött på att guida när vi har hela FPV och Multi forumdelen full med tips.
    Du måste filtrera uttaget från batteriet till Vtx. Klöver är överlägset mycket bättre än de medföljande antennerna(önskade att de inte följde med vid köpet av utrustningen).
    Positioneringen av Vtx kan också göra att signalen blir bättre, prova att byta position för att se om de fungerar bättre. Men det är inte lönt om du inte först testat Vtx mot Vrx separat på marken för max räckvidd. Jag kör med 100mW 5.8 och får ut cirka en km minst under nattflyg, när det är fuktigt. Bra grejor gör läget bättre från början helt enkelt, billigt blir dyrt i slutänden.
    Lycka till
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    Jag köpte en TBS Core PNP som jag satte som matare av ström till både kamera och VTX. Den filtrerar bort massor av störningar och funkar som enkel OSD.
    Kolla inlägg 5 i denna tråden.

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...unk-amatörfilm

    Där flyger jag bland träd och bakom hus och har klockren bild hela tiden. Jag har en 600 mw sändare och Spironet antenner, men en 200 skulle klara det. Jag körde ganska länge med 250 mw på en annan busmaskin med liknande uppsättning.

    Det ligger massor med filmer på folk som kör mellan buskar m.m. med 5.8 så du kommer säkert också att få det att funka.

  6. #6

    Standard

    Tack för svaren, jag har några "pigtail" på väg hem så jag kan göra några klöver antenner och testa med....
    Att det skulle vara skillnad på pinnen och klöver förstår jag men att det inte skulle fungera alls med pinnen är förvånande.
    / Jonas

  7. #7

    Standard

    Pinnen funkar men du har för mycket störningar på en hexa! Tvinna kablar, separera esc tx och vtx så långt ifrån varandra du kan. Satte själv min vtx på en pinne så den fick lite fritt synfält och fick grymt mycket bättre bild!
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  8. #8
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Installationen och antenner är A och O på 5.8.

  9. #9

    Standard

    Jag har testat lite mer och jag börjar misstänka att det är Turnigy 9X modulen som stör VRX i första hand.
    Om jag vrider antennen eller sätter handen över antennen på 9X modulen minskar störningarna markant....
    Jag ska prova att flytta VRX från radio / bildskärm och se om det hjälper något.

    /Jonas

  10. #10

    Standard

    Och nu fungerar det som förväntat!

    Och efter en hel del felsökande och tester kan jag bara konstatera att kineserna är bra på mycket, men INTE dokumentation.....
    När man köper en VRX/VTX kombo med en RC5808 och en TS58200 finns det en instruktion för kanalinställning på mottagaren, en i respektive bruksanvisning för enheterna som medföljer och ingen av dessa tre ger samma information....
    Och följer man anvisningen som sitter på mottagaren och bruksanvisningen som är för sändaren så får man kontakt mellan sändare och mottagare, men som jag i första läget kunde konstatera med i stort sätt obefintlig räckvidd.....
    Troligen för att man ligger några MHz fel i frekvens, jag har tyvärr ingen utrustning för att frekvens mäta så högt så jag vet inte vad verkligheten säger.
    Men det jag kan konstatera är att om jag sätter både sändaren och mottagaren med switcharna ON-OFF-OFF-OFF så får jag minst 10 ggr bättre räckvidd än då jag följer anvisningen för kanalinställningen.
    Jag har inte testat andra kombinationer men eftersom den kombinationen som fungerar inte finns i någon av anvisningarna och eftersom ingen av anvisningarna är lika skulle jag vilja påstå att ingen av dom stämmer.
    Och jag kan dessutom konstatera att dom medföljande antennerna (pinnar) fungerar, och jag behövde inte sätta några filter på matningen eller tvinna / skärma av några kablar.
    Jag kunde dessutom sätta tillbaka mottagaren på baksidan av bildskärmen som sitter monterad på radion utan att få störningar från radion.

    /Jonas

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Exakt vad som hänt mig också. Som tur var hade jag en Boscam RC805 där det är en knapp och en display som visar vald kanal (frekvens) och det är lätt att prova runt tills man hittar "rätt".

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •