Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Lipo för att driva och starta en fullstor bil?

  1. #21

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Länka till dem.
    Länken till youtube med testen finns ju tidigare i tråden.
    Jag har inte kollat var man köper dem lokalt men gissar att Elfa med flera har motsvarande.
    han visar ju Maxwell Booscap och de finns på ebay som han säger.
    http://www.ebay.com/itm/Maxwell-350-...item1e8f7fc611
    Dessa var de sista han testade men man ser att han kollat de större tidigare.
    http://www.ebay.com/itm/MAXWELL-ULTR...item27e854905a
    Är det större svårstartade motorer kanske man behöver de lite större som ändå har en betydligt lägre vikt än ett blybatteri.

    Superkondensatorer finns i processutrustning där de sitter som säkerhet om det skulle bli strömavbrott och man måste kunna öppna eller stänga viktiga positioner - garanti 10 år!!!

    Det sägs att det är samma som sitter i bussar och tåg för att nödmanövrera dörrar om det skulle bli en olycka och elen försvinner.

    Har inte kollat på Conrad..
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Turbotom Visa inlägg
    Hittade ett som verkar intressant! Drygt 3kg och 20A borde räcka utmärkt tror jag..

    http://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batt...-12V-20Ah.html
    Det där ser ut att vara samma batteri som jag har. En kund hade ett likadant och vi plågade det ganska länge utan spridare inkopplade då vi felsökte ett problem med störningar under tiden som startmotorn gick. Det blev ca tio mätningar på ca 5-15 sekunder vardera innan jag hittade källan. Som sämst så snurrade startmotorn ca 15% snabbare än med ett vanligt 60Ah blybatteri. Det lät med andra ord som om man hade starthjälp påkopplad hela tiden.

    Hur det här batteriet håller i längden vet jag inte, den helt urladdade cellen jag hade i mitt batteri verkar hålla spänningen efter att jag laddat upp den till 3.2v.

    Generatorn är ett problem, den kommer att ladda för mycket om batteriet är helt urladdat. Som jag nämnde tidigare så är det samma problem om man hänger på startkablar från en annan bil.

    Vad har du för motor?

    Jörgen

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag kör 60Ah i min V70.

    Är du beredd att gå all in så är en 4S A123 absolut nog. 4S3P väger mindre än 1kg och ger kraft nog. Men som sagt, du är först att fråga om så extrema saker.

    Du spar vikt, men äventyrar strömförsörjningen och en motor är dyr att skjuta. Gissar att du har ganska vassa saker eftersom du nu filar på vikten istället för laddtrycket
    Jag har en ganska tam skapelse med runt 500hästar, men jag är intresserad av häftiga, innovativa saker!

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Kul kul. Det vi helt säkert vet är att li-po inte ska användas. Sen kan vi dividera vikt mot kapacitet länge. Tänk på att en blyack ger MAX hälften av vad som står på lappen och efter några år i princip ingenting.

    Parallell till Robotklippare med blyack på 4.5Ah som efter två år nu byts ut till li-ion på 1.9Ah med samma gångtid ny bly/li-ion.
    Superhero

  5. #25

    Standard

    Idag har jag ett lite mindre blyacc från en småbil. 40ah tror jag det är.
    0-223kmh på 9.93 sek.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •