Reklam

Resultat 1 till 5 av 5

mne: Grngling inom RC-flyg: RC-start och Frga 1.

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Question Grngling inom RC-flyg: RC-start och Frga 1.

Sedan 50-talet nr man byggde balsaplan med silkepapper och det bara blev skit av planet ganska snart s har jag nskat brja flyga igen men annat har kommit emellan. Nu lste jag och sg videos om "E-Flite Apprentice 15e RTF with Safe-Technology". Nu br ven jag kunna brja flyga RC. Apprentceplanets RTF-paket har en radio "Spektrum DX5e" inkluderad.
    Allts ett plan av detta slag med Safe-Technology tilltalar mig. Sedan fr "proffsen" i hobbyn tycka vad de vill om RTF och Safe-Technology.

Finns det andra plan med samma eller motsvarande teknologi? Att jag br vlja ett hgvingat plan med spnnvidd runt 150cm etc har jag redan frsttt.

Det verkar ocks vara en djungel p marknaden betrffande kvalitet, robusthet, tillfrlitlighet och inte minst i slutnden hur sljarna fungerar. Flera plan som fr fina rescensioner i media (annonsintckternas korruption) och anvndarna, dvs. hobbyflygarna str inte alltid i samklang bl.a. hur vlbalanserat planet r. Vilka RC-flyghandlare har god renomm?

Som boende p mindre ort utan direkt nrhet till flygklubbar s mste jag inse min begrnsning men utrustning och ngra olika flygplan kan jag ju alltid kpa till mig och mina barn.

Med stor frhoppning om svar p min frga - tack p frhand!
    //Bjrn

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Kolla hemsidan fr SAFE http://www.flysaferc.com/#productsSection.
    Frgan r om inte Deltaray r den mest robusta av planen.

Skum i olika former som elapor epp och annat r mjligen lttare att laga n en kldd balsakonstruktion men man mste inse att en rejl krasch frdrvar allt.

Jag gillar Apprentice efter att ha flugit DK med den ett par gnger. Men det r ju sjlvklart att man kan komma ner och sl i vingen s att planet hjular. Resultatet blir sjlvklart att vingen gr av och kroppen gr av. S r det med alla plan.
    r man frsiktig s klarar sig ett balsaplan nog snyggare i flera r n ett skumplan som ju aldrig har samma fininsh.

Ska du bygga vidare med mnga plan s kp Apprentice BNF och den nya Spektrum DX6 sndaren.
    Inte DX6i som r den gamla utan 3-lgesbrytare - den nya DX6 med massor av finesser som du kan ha nytta av.
    Det finns vettiga mottagare frn nn hundring och upp som du kan stta i vilket plan som helst.

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,
    Spnnvidden behver frsts inte vara s stor som 150 cm men det har sina frdelar med ett spas stort nybrjarplan t ex syns det bttre och blir oftast lite stabilare och lite mindre vindknsligt.
    Lrde mig flyga p ett hgvingat plan som hade 150 cm spnnvidd, en Graupner Taxi men det var rtt mnga r sen.

Andra plan som har s hr hjlpfunktion som du avser r t ex Hobbico Nextar http://www.hobbiconexstar.com/ (men jag tror de sljs bara i USA)
    och Stratos http://www.horizonhobby.com/products...os-rtf-HBZ7700 (men den verkar ha utgtt ur sortimentet).

Hobbyhandlare i Sverige med god renome?
    Autopartner har varit med ett bra tag och jag brukar handla dr ibland, har funkat bra.
    RC-flight kan vara en annan handlare i Sverige som du br kunna frlita dig p, handlar lite dr ibland och inga problem.
    I vrigt handlar jag lite hr och dr i Sverige, ibland frn HAB som ocks funkat bra, ibland frn andra som har det jag behver.
    Utomlands blir det ofta Lindinger eller Schwighofer i Europa. Mer sllan frn USA men det hnder nn gng bl a frn Tower Hobbies. Sen har du frsts Hobby King om du letar lite billigare prylar men jag har aldrig kpt nt flygplan drifrn, bara lite tillbehr.

Om du inte har alltfr lngt till nn klubb s lnar det sig oftast att ta hjlp de frsta flygturerna, men det gr frsts att lra sig p egen hand.

Lycka till.

/Bo

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Hoppas du har vat i simulator innan du provar skarpt lge. Ett flygplan ska komma ner ocks. Jag har sett strre framgng med eldrivna plan av typen multiplex easystar II eller nn kopia nr man ven ska landa sjlv. Tio ggr i simulator i rad r min regel fr min son som fungerade rtt vl. Jag tycker du ska vlja en easystar eller kopia
    Mvh /Fredrik
    fredrik

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Standard

Tack fr tips och synpunkter.
    Eftersom Spectrum 6-kanalaren rekommenderas av forummedlemmar s blir frgan nu om Spectrums 6-kanalare har SAFE-funktionen till mottagaren i en E-flite Apprentice 15e?
    Tacksam fr svar
    Bjrn

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •