Sedan 50-talet när man byggde balsaplan med silkepapper och det bara blev skit av planet ganska snart så har jag önskat börja flyga igen men annat har kommit emellan. Nu läste jag och såg videos om "E-Flite Apprentice 15e RTF with Safe-Technology". Nu bör även jag kunna börja flyga RC. Apprentceplanets RTF-paket har en radio "Spektrum DX5e" inkluderad.
Alltså ett plan av detta slag med Safe-Technology tilltalar mig. Sedan får "proffsen" i hobbyn tycka vad de vill om RTF och Safe-Technology.

Finns det andra plan med samma eller motsvarande teknologi? Att jag bör välja ett högvingat plan med spännvidd runt 150cm etc har jag redan förstått.

Det verkar också vara en djungel på marknaden beträffande kvalitet, robusthet, tillförlitlighet och inte minst i slutänden hur säljarna fungerar. Flera plan som får fina rescensioner i media (annonsintäckternas korruption) och användarna, dvs. hobbyflygarna står inte alltid i samklang bl.a. hur välbalanserat planet är. Vilka RC-flyghandlare har god renommé?

Som boende på mindre ort utan direkt närhet till flygklubbar så måste jag inse min begränsning men utrustning och några olika flygplan kan jag ju alltid köpa till mig och mina barn.

Med stor förhoppning om svar på min fråga - tack på förhand!
//Björn