Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: Grngling inom RC-flyg: Frga 2 - elmotorsegelplan

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Question Grngling inom RC-flyg: Frga 2 - elmotorsegelplan

Jag vill ocks kpa ett elmotorsegelplan(kallas det allerion??) med motor uppe bakom huvudvingen fr att va landningenenligt tidningens Radiostyrts rekommendationer.

Frga a: Frslag p modell RTF av denna typ. Frontmotor vill jag inteha utan ett stryktligt vningsplan.

Frga b: Kan jag anvnda radion i Apprentice-planetsRTF-paket "Spektrum DX5e" tillmotorsegelflygaren? SAFE-Tecnologien kan jag givetvis inte anvnda d det r bundettill Apprenticeplanets gyroutrustning.
    Sparar det pengar? Lsa mottagare verkarkosta lika mycket som radioutrustningen till RTF-paket. Dremot att lra sig enradio.

Med storfrhoppning om svar p min frga - tack p frhand!
    //Bjrn

Reg.datum
    Jun 2008
    Inlgg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Inte direkt en seglare, men nra nog fr att va landning med: HobbyKing Bixler eller Bixler 2. Skjutande motor, lttflugen.

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Standard

Tack fr svaret. Tyvrr orsakade jag en frga tv gnger. Detta forum r inte s snabbt som de jag inom modelljrnvgshobbyn r van vid.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nohabfsg Visa inlgg
    Tack fr svaret. Tyvrr orsakade jag en frga tv gnger. Detta forum r inte s snabbt som de jag inom modelljrnvgshobbyn r van vid.
    Det dr med snabbhet gr i vgor... hobbies gr i vgor. Vnta bara s ska du se att modelljrnvgen fr sin svacka den ocks. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Standard

Tyvrr r det vl s att flertalet hobbies tycks ha svackor eftersom flertalet ungdomar tycker Facebook och andra liknade sysselsttningar r roligare. Vi fr ocks invnta till dess att frldrarna revolutionerar mot curlandet. Frhoppningsvis kommer intresset fr teknik-hobbies att d vakna.
    Modelljrnvgshobbien har ocks "svacka" eller r numera en gubb-hobby till stora delar - tyvrr. Vi fr ju hjlpas t att f ungdomen att inse att dagens teknikhobbies ocks innefattar vldigt mycket digital- och datateknik som frldrarna inte vet finns och definitivt inte fanns i min ungdom dvs. 50-60-talet.
    //Bjrn

Standard

Det handlar nog bara om lathet. Fejjan etc har frtur fre jobb och sysslor. r enklare och roligare. Jag tnkte sga "knner mig gammal...". Men det lustiga r att ldre generationer (tminstone i min nrhet) hvar fram mobilen vid nn tillstllning och fotar fr instagram, fejjan och s twittras det. Varfr kom hela familjen? =) Och nr ena mostern stup i kvarten sitter och berttar vad dotter gr i andra ndan av Sverige, utgende frn plingade status-updates i mobilen, d funderar man p vad som kommer sen.

Angende mnet i trden... Allerion vet jag inte vad du menar med? Men Aileron = Skevroder i alla fall. Ett nosmotorflyg r enligt mig mer lttfluget, och flyger p ett bttre stt, men det gr ju lttare snder vid krascher jmfrt med flyg med motorn som tex Bixler. Normalt brukar inte enklaste s kallade "nybrjarflygen" va s vldigt lttflugna, de hller dremot bttre. Jag har sett folk kraschat vansinnigt ofta med en Multiplex Easystar som r rtt lik Bixxler, sanslsa premir-flygningar. Och s har jag sett flera flyga med metanoltrainers (frsta gngen de flyger) och landar sjlva, ingen krasch p flera flygturer. S frgan r om simulator + rtt flyg r bttre n billig hllbar variant s du slipper flyga simulator och lra dig flyga... Dagens "kp ett enkelt EPP-flyg som hller krascher fr du kommer krascha, tills du lr dig flyga" r lite av FaceBook-andan... den korta/snabba/enkla vgen. De som satsade p simulator och sedan flg metanoltrainer som frsta flyg utan att krascha (av de i vr klubb) s skulle jag sga att kan flyga fre premiren. Flyga r som jonglera.

r det en vanlig DX5 s gr det helt klart. Vet inte om det r nn special-mottagare i apprentice-flyget.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Standard

En frga frn denna Grngling: vad r ett Epp-plan?
    Tacksam fr svar.
    //Bjrn

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Ett EPP-plan r ett plan gjort i ett plastskum. Detta plastskum r hllbart d det r mjukt och deformeras i stllet fr att spricka vid mnga krasher. Namnet EPP betyder Expanderad PolyPropylen.

https://www.google.se/search?q=epp+e...w=1427&bih=738
    fredrik

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •