Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: Grngling inom RC-flyg: Frga 2 - elmotorsegelflygplan

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Question Grngling inom RC-flyg: Frga 2 - elmotorsegelflygplan

Jag vill ocks kpa ett elmotorsegelplan(kallas det allerion??) med motor uppe bakom huvudvingen fr att va landningenenligt tidningens Radiostyrts rekommendationer.

Frga a: Frslag p modell RTF av denna typ. Frontmotor vill jag inteha utan ett stryktligt vningsplan.

Frga b: Kan jag anvnda radion i Apprentice-planetsRTF-paket "Spektrum DX5e" tillmotorsegelflygaren? SAFE-Tecnologien kan jag givetvis inte anvnda d det r bundettill Apprenticeplanets gyroutrustning.
    Sparar det pengar? Lsa mottagare verkarkosta lika mycket som radioutrustningen till RTF-paket. Dremot att lra sig enradio.

Med storfrhoppning om svar p min frga - tack p frhand!
    //Bjrn

dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

Standard

Ja, du kan anvnda din radio. Det finns vldigt billiga och fullt fungerande mottagare att kpa via ntet. LemonRX och OrangeRX r tv mrken som r vlknda fr att gra bra DSM2-mottagare. LemonRX sljs frn deras hemsida medan OrangeRX sljs av HobbyKing (det r deras mrke).

HobbyKing har tv vlknda modeller som bda r vad du letar efter. De heter AXN Floater respektive Bixler. Bixler finns i tre olika generationer. Vilken som helst av dessa funkar. Planen sljs i lite olika versioner beroende p hur mycket prylar man vill installera sjlv. I ditt fall vill du ha PNF (plug and fly). Allt utom mottagare och batteri ingr d.

Om du bestller frn HobbyKings Europa-lager gr det snabbt och frakten r tmligen lg.

Det finns en uppsj av olika plan frn andra tillverkare som r vldigt lika, men AXN och Bixler r skra kort och drtill vldigt prisvrda.

dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

Standard

Aileron (som jag tror du var ute efter) betyder skevroder. Du vill absolut ha ett plan med skevroder. Det finns enklare modeller som saknar detta och bara styrs med hjdroder/sidoroder. Dessa r inte lika roliga att flyga och inte alls lttare att hantera, s undvik dem.

Reg.datum
    Jun 2008
    Inlgg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Hller med om Bixler-varianterna. Otroligt lttflugna.

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Vrt att notera r att den tredje versionen av Bixler ndrat namnet till Bix.

Fr Bixler 2 s r PNF varianten inkl en enkel radio och lipo-laddare. ARF (Almost Ready to Fly) r vad dvogonen freslr fast du behver kpa ett fartreglage ocks. (Jag kpte Turnighy Plush frn HobbyKing.) Lgg inte ner s mycket energi p de olika frkortningarna ARF, PNF osv. Titta i stllet p beskrivningen av planen hos HobbyKing s str det under rubriken Requires vad mer du behver.

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Standard

Tack fr tips och synpunkter. Det lutar mot en MultiplexEasy Star II eller en Bixler2. Det r dock det dr med varianterna. Kanske mste jag skaffa kataloger fr att fatta skillnader. Multiplex-krran verkar finnas med en uppsj artikelnummer fr de olika utrustningsvarianterna. Jag skte p eBay och blev totalt frvirrad.
    Vilken sndare och mottagare jag br kpa? Futuba eller Spectrum 6-kanalare verkar ju vara skrare kort, eller? Frgan fr Spectrum r om deras 6-kanalare ven har SAFE-funktionen d jag grna vill ha en E-flite Apprentice till mig och mina sner nr vi vat landning med elmotorseglarna (innan vi kanske r tillrckligt mogna att kra mer avancerade krror)?
    Vilka sndare mottagarmodeller rekommenderar Du? Jag vill ocks grna ha s stora accar som mjligt fr att kunna gra fler sm krningar utan att behva tnka p laddningen hela tiden. Synpunkter, tack!
    Det r hela tiden frgor som dyker upp i skallen. Jag har ju ingen nrhet till vlsorterade affrer s forumet och you-tube rewievs blir mina tippare.
    En krra jag d ocks skulle vilja ha med samma sndare r Hobbykings Sky Easy Glider. Dels kan det vara bra att ha en reservkrra hr i buschen och dels har den ett sdant utseende att den ger "en mste ha" knsla.
    Jag r tacksam fr ytterligare tips och synpunkter.
    Bjrn

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

jag tycker man ska undvika bixler2 , betydligt smre hllbarhet s man br inte krasha den. bixler 1.1 r ett bttre val
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Bestm dig frst fr ett radiosystem - t ex Spektrum. Sen du gjort det s mste dina krror i det fallet ha Spektrum eller Spektrum-kompatibla mottagare och inget annat eftersom 2,4 GHz i motsats till 35 MHz-systemen inte normalt r kompatibla med varandra. SAFE torde vara inbyggt i mottagarna och sen kan det skert styras via t ex en switch p sndaren. Det vore mrkligt om t ex inte den nya DX6-sndaren skulle kunna hantera SAFE nr Spektrums vldigt enkla 4-kanalsndare tydligen klarar det.
    Strre batteri (hgre kapacitet) innebr hgre vikt vilket sllan r bra fr flygegenskaperna. Kp den storlek som rekommenderas - t ex 3S2200 - och kp istllet ngra extra batterier s r det bara att landa och byta batteri.
    Roger

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •