Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Gröngöling inom RC-flyg: Fråga 2 - elmotorsegelflygplan

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Question Gröngöling inom RC-flyg: Fråga 2 - elmotorsegelflygplan

    Jag vill också köpa ett elmotorsegelplan(kallas det allerion??) med motor uppe bakom huvudvingen för att öva landningenenligt tidningens Radiostyrts rekommendationer.

    Fråga a: Förslag på modell RTF av denna typ. Frontmotor vill jag inteha utan ett stryktåligt övningsplan.

    Fråga b: Kan jag använda radion i Apprentice-planetsRTF-paket "Spektrum DX5e" tillmotorsegelflygaren? SAFE-Tecnologien kan jag givetvis inte använda då det är bundettill Apprenticeplanets gyroutrustning.
    Sparar det pengar? Lösa mottagare verkarkosta lika mycket som radioutrustningen till RTF-paket. Däremot att lära sig enradio.

    Med storförhoppning om svar på min fråga - tack på förhand!
    //Björn



  2. #2
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Ja, du kan använda din radio. Det finns väldigt billiga och fullt fungerande mottagare att köpa via nätet. LemonRX och OrangeRX är två märken som är välkända för att göra bra DSM2-mottagare. LemonRX säljs från deras hemsida medan OrangeRX säljs av HobbyKing (det är deras märke).

    HobbyKing har två välkända modeller som båda är vad du letar efter. De heter AXN Floater respektive Bixler. Bixler finns i tre olika generationer. Vilken som helst av dessa funkar. Planen säljs i lite olika versioner beroende på hur mycket prylar man vill installera själv. I ditt fall vill du ha PNF (plug and fly). Allt utom mottagare och batteri ingår då.

    Om du beställer från HobbyKings Europa-lager går det snabbt och frakten är tämligen låg.

    Det finns en uppsjö av olika plan från andra tillverkare som är väldigt lika, men AXN och Bixler är säkra kort och därtill väldigt prisvärda.

  3. #3
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Aileron (som jag tror du var ute efter) betyder skevroder. Du vill absolut ha ett plan med skevroder. Det finns enklare modeller som saknar detta och bara styrs med höjdroder/sidoroder. Dessa är inte lika roliga att flyga och inte alls lättare att hantera, så undvik dem.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Håller med om Bixler-varianterna. Otroligt lättflugna.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Värt att notera är att den tredje versionen av Bixler ändrat namnet till Bix.

    För Bixler 2 så är PNF varianten inkl en enkel radio och lipo-laddare. ARF (Almost Ready to Fly) är vad dvogonen föreslår fast du behöver köpa ett fartreglage också. (Jag köpte Turnighy Plush från HobbyKing.) Lägg inte ner så mycket energi på de olika förkortningarna ARF, PNF osv. Titta i stället på beskrivningen av planen hos HobbyKing så står det under rubriken Requires vad mer du behöver.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Tack för tips och synpunkter. Det lutar mot en MultiplexEasy Star II eller en Bixler2. Det är dock det där med varianterna. Kanske måste jag skaffa kataloger för att fatta skillnader. Multiplex-kärran verkar finnas med en uppsjö artikelnummer för de olika utrustningsvarianterna. Jag sökte på eBay och blev totalt förvirrad.
    Vilken sändare och mottagare jag bör köpa? Futuba eller Spectrum 6-kanalare verkar ju vara säkrare kort, eller? Frågan för Spectrum är om deras 6-kanalare även har SAFE-funktionen då jag gärna vill ha en E-flite Apprentice till mig och mina söner när vi övat landning med elmotorseglarna (innan vi kanske är tillräckligt mogna att köra mer avancerade kärror)?
    Vilka sändare mottagarmodeller rekommenderar Du? Jag vill också gärna ha så stora accar som möjligt för att kunna göra fler små körningar utan att behöva tänka på laddningen hela tiden. Synpunkter, tack!
    Det är hela tiden frågor som dyker upp i skallen. Jag har ju ingen närhet till välsorterade affärer så forumet och you-tube rewievs blir mina tippare.
    En kärra jag då också skulle vilja ha med samma sändare är Hobbykings Sky Easy Glider. Dels kan det vara bra att ha en reservkärra här i buschen och dels har den ett sådant utseende att den ger "en måste ha" känsla.
    Jag är tacksam för ytterligare tips och synpunkter.
    Björn

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag tycker man ska undvika bixler2 , betydligt sämre hållbarhet så man bör inte krasha den. bixler 1.1 är ett bättre val
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bestäm dig först för ett radiosystem - t ex Spektrum. Sen du gjort det så måste dina kärror i det fallet ha Spektrum eller Spektrum-kompatibla mottagare och inget annat eftersom 2,4 GHz i motsats till 35 MHz-systemen inte normalt är kompatibla med varandra. SAFE torde vara inbyggt i mottagarna och sen kan det säkert styras via t ex en switch på sändaren. Det vore märkligt om t ex inte den nya DX6-sändaren skulle kunna hantera SAFE när Spektrums väldigt enkla 4-kanalsändare tydligen klarar det.
    Större batteri (högre kapacitet) innebär högre vikt vilket sällan är bra för flygegenskaperna. Köp den storlek som rekommenderas - t ex 3S2200 - och köp istället några extra batterier så är det bara att landa och byta batteri.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •