Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: Grngling inom RC-flyg: Frga 3 - Flygande vinge och Park-Flyers

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Question Grngling inom RC-flyg: Frga 3 - Flygande vinge och Park-Flyers

Ibland rekommenderas ven s.k. Flygande vinge eller Park-Flyers somvningsflygplan nr man skall lra sig flyga RC.

I den gamla boken Radioflyg (AoHs frlag2003) talas om Park-Flyers som lmpligavningsplan om man inte har tillgng till "riktiga" RC-flygflt.Frslag och rekommendation p lmpligt sdant plan i RTF fr en nybrjareemotses grna.

Synpunkter, frslag och rekommendation p lmpliga sdana plan i RTF fr en nybrjare emotses grna.

Med stor frhoppning omsvar p min frga - tack p frhand!
    //Bjrn

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Kan rekommendera ett par plan ett mer parkflyer.
    Parkzones wwII plan r snlla och sm wildcaten f4f finns bla hos stersundsmodellhobby.
    Bsta lra sig planet annars tycker jag r bixler frn hobbyking.

Vingar tycker jag man som nybrjare ska hlla sig ifrn ofta svrstartade och ltt att spakarna bort sig p.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    Jun 2008
    Inlgg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Durafly Junior flyger snllt, lngsamt och trevligt och r riktigt fin att titta p. En trevlig liten parkflyer!

Man behver egen radio till den, samt mottagare och batterier. (Ja och laddare till batterierna sklart!) Enbart 1300-mAh-batteriernaeller mindre passar i den, det r ganska ont om plats under batteriluckan.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ett tips r att kpa en krra som fungerar bra med ett 3S2200-batteri fr den storleken r vldigt anvndbar fr motorkrror upp till ca: 1600 mm spv (typ Cub, Beaver) och ner till runt metern. Det r ett elnde att kpa olika ack-storlekar till krrorna man kper s frsk i alla fall att standardisera till en brjan och just 3S2200 r en vldigt anvndbar storlek om man inte tvunget mste flyga lite strre krror. Fungerar ven i lite halvstora elseglare (2,5--3 m spv).
    En flygande vinge tror jag inte riktigt p som nybrjarkrra ven om det skert finns dom som fungerar.
    r du helt oerfaren flygare s kr p en Multiplex Easy Star eller nn kopia - t ex Bixler.
    Sen du kan flyga den s r t ex en Robbe Air Beaver en trevlig 2:a krra - http://shop.lindinger.at/product_inf...ducts_id=95539 - godmodig och utan egna hyss men nd med bra fart om man vill s. Finns ocks under andra tillverkarnamn - bl a Hype Air Beaver och ST Models Air Beaver.
    ven Parkzones WWII-modeller kan vara lttflugna - t ex T28 Trojan som r helt okritisk att flyga - http://www.horizonhobby.com/products...an-rtf-PKZ4400
    Vlj grna den rd/vita fr den gr/bl r svrare att se nr det r mulet ute - i alla fall med mina trtta gon...
    Alla dessa krror fungerar dessutom utmrkt med en 3S2200-ack.
    Roger

Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Bjrklinge

Standard

Om man brjar med att va med simulator och fr klm p spakandet vgar jag nog pst att man kan flyga nstan vad som helst sen...

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Simulator r en mycket bra brjan men att g s lngt som att lova att man sen "kan flyga nstan vad som helst" r absolut inget jag kan hlla med om. Det r nt annat att st p "startlinjen" p fltet med sin riktiga krra n att sitta bakom PCn och flyga - det finns nt som heter nervositet och den brukar ge sig till knna p ett helt annat stt i verkligheten jmfrt med i simulatorn dr det bara r att trycka p en knapp s r krran redo igen ven efter en "totalkvadd".
    Sen r det s att bara fr att man t ex kan flyga en Bixler s innebr inte heller detta att man per automatik kan flyga ens en metanol-trainer fr det r helt olika typer av krror och den sistnmnda krver en helt annan "flygstil" n en ltt och tlig Bixler - och konsekvenserna blir ofta s mycket strre om man misslyckas. Men simulator r absolut ett utmrkt hjlpmedel att starta sin flygkarrir med men sen r det trning p olika typer av "riktiga" krror som gller.
    Roger

Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Bjrklinge

Standard

"Vad som helst", d menar jag att man flugit vldigt mycket sim.

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Standard

Tack fr svar och synpunkter. Nr jag stllde denna frga tnkte jag p dels en elmotorflygare och dels p en mindre variant dvs. med vingspann under en meter. Jag har tittat p de olika ovan omtalade och Multiplex Easy Star II, Bixler2 verkar ju ha bra renomm men ligger inom ramen fr de jag kallar elmotorflygare som jag frgat om i en annan trd.
    Tack!
    Bjrn

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •