Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Val av Flygsimulator

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Question Val av Flygsimulator

    Eftersom jag räknar migtill gröngöling/ novis så är frågan om en simulator till PC:n. Real-Flights simulatorer (i samarbete med Futuba) verkar betryggande. Min fråga av kostnadsskäl är om inte en Real-Flight 6,5 borde räcka för mina behov istället för den nya väsentligt dyrare Real Flight 7.

    Synpunkter etc emotses tacksamt.

    //Björn


  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    6.5 duger gott dock är helikopter delen betydligt bättre i 7 an (tror det va då det blev bättre)
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    AeroflyRC7 Standard rekommenderas. http://www.ikarus.net/ Mycket bra och prisvärd. Kostar 39,90 Euro och laddas ned direkt i din dator. Man kan även koppla ihop sig flera stycken via Internet och flyga tillsammans i programmet.

    Funkar med de flesta USB dummysändare. Jag köpte en ny 6 kanalig variant som är vanlig på Ebay för 14 dollar. Letade upp en säljare som hade sin bas i England så det gick på någon vecka att få hem sändaren. Det finns många som säljer den dummysändaren men här är en länk till sändaren: http://www.ebay.co.uk/itm/6CH-USB-3D-RC-Helicopter-Airplane-Flight-Simulator-Dynam-3D-Flying-/330701644871?pt=UK_ToysGames_RadioControlled_JN&ha sh=item4cff5aa44

    Det finns många olika åsikter om valet av simulator men mitt förslag till dig på val av simulator är bra och prisvärt tycker jag.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Inte 100% lagligt tror jag men deal extreme har en simulator som låtsas vara en speldummy till nästan alla märken. Med den kan man prova alla simulatorer och köpa den som man tycker bäst om. Men man behöver en riktigt sändare. Real Flight blir dyr i längden; jag har den och har köpt två äkta versioner. De andra simulatorerna har billigare uppdateringar.
    mvh //fredrik
    fredrik

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Inte 100% lagligt tror jag men deal extreme har en simulator som låtsas vara en speldummy till nästan alla märken. Med den kan man prova alla simulatorer och köpa den som man tycker bäst om. Men man behöver en riktigt sändare. Real Flight blir dyr i längden; jag har den och har köpt två äkta versioner. De andra simulatorerna har billigare uppdateringar.
    mvh //fredrik
    Vad är det du tror inte är 100% lagligt?
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Att köra en obetald, icke licensierad, installation av mjukvara är åtalbart och olagligt i de flesta länder.
    Att importera pirat-dongel kan också vara olagligt. Att sälja sådan dongel är definitivt olagligt i Sverige.
    Har sett att dessa öppet sålts på diverse forum och undrat hur man vågar....
    Jämförbart med piratkort till betal-TV.
    /A

  7. #7

    Standard

    Det vet ju alla men det var nog jag som missförstod vad freddan_6 menade med "inte 100% lagligt". När jag nu ser det i en annan dager så syftade han förmodligen på sin egen rekommendation.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Alltså det är ju kul med en snygg simulator men ärligt talat funkar gratis simulatorn FMS också för att lära sig att flyga från början. Den har dessutom en riktig 3D värld så man kan flyga med kamera i planet och simulera FPV. Det viktigaste är att träna motoriken och ögon-hand koordinationen. Så man vet vad man gör när planet flyger mot en, hur man svänger höger/vänster när man flyger åt olika håll och hur man landar.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Tack för svar och synpunkter. Som start har jag på eBay köpt den i svar ovan angivna. Cirka SEK 200:- som jag tycker kan vara billigt för ett första försök med simulator. Sedan får vi se.
    Björn

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Flyer Visa inlägg
    Det vet ju alla men det var nog jag som missförstod vad freddan_6 menade med "inte 100% lagligt". När jag nu ser det i en annan dager så syftade han förmodligen på sin egen rekommendation.
    Precis rätt, min rekommendation är nog inte 100% laglig. Men det kan vara ett sätt att välja simulator, och tar man bort de simulatorer man inte köper så blir man laglig igen.
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Jag började själv med FMS gratissimulator som är utomordentlig att börja med. När man sedan vill gå vidare så kan jag gott rekommendera Phoenix RC Simulator. Du köper programmet med eller utan radio ifall du vill använda din egen. Finns att köpa till adapterkabel till de flesta förekommande radiosändare. Sedan du väl köpt programmet ingår gratis uppdateringar och det tillkommer nya flygplan, helikoptrar och flygfält hela tiden. Du behöver bara en internetuppkoppling så säger den till när det finns nya uppdateringar att hämta hem. Det finns inbyggda övningsprogram tex precisionslandning. Du kan även flyga med kompisar över internet, det krävs dock att de också har Phoenix simulatorn.
    Vad jag förstår kan man själv bygga egna plan samt modifiera befintliga. Så man får väldigt mycket för pengarna.
    "Modellflyg är störtskönt"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •