Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

mne: Bygger min frsta Multirotor, Quadcopter, behver hjlp, fr den inte att starta.

Standard Bygger min frsta Multirotor, Quadcopter, behver hjlp, fr den inte att starta.

Hejsan, fr ca 6 mnader sedan s bestllde jag en Quadcopter i delar frn Hobbyking, ca 1 mnad tog frakten, och nr jag vl fick den s trodde jag att jag skulle ha den flygandes inom ngon dag, men s var det icke, jag fick den aldrig att funka, jag kopplade och mekade ihop allt ssom jag fann p de andra forum dr folk byggde liknande projekt.

Allt ihopkopplat, s knns den som ett lik, inget piper, inget blinkar, och enligt min laddare, s ska batteriet vara fulladdat.

Med bifogat s ser ni en bild p hur jag kopplat allt, tack p frhand, Gustav.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20140731_135220.jpg 
Visningar:	223 
Storlek:	151,5 KB 
Id:	46843   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20140731_135242.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	129,8 KB 
Id:	46844   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20140731_135249.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	159,9 KB 
Id:	46845   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20140731_135303.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	140,7 KB 
Id:	46846   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20140731_135314.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	152,1 KB 
Id:	46847  

Standard

Kanske inte lsningen p ditt problem... men:

Vad har ESCarna (fartreglagen) fr BEC (switchat eller icke switchat)? Tror att om man har switchat ska man ej ansluta fler ihop + s dr. Dvs dra i s fall ur pluskabeln ur varje kontakt som kommer frn varje ESC (utom p en som ska driva elektroniken, dvs kortet och mottagaren). Det r den mittersta kabeln (rd). Pratar allts inte om matningen frn acken, utan kablaget mellan fartreglagen och styrkortet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Kanske inte lsningen p ditt problem... men:

Vad har ESCarna (fartreglagen) fr BEC (switchat eller icke switchat)? Tror att om man har switchat ska man ej ansluta fler ihop + s dr. Dvs dra i s fall ur pluskabeln ur varje kontakt som kommer frn varje ESC (utom p en som ska driva elektroniken, dvs kortet och mottagaren). Det r den mittersta kabeln (rd). Pratar allts inte om matningen frn acken, utan kablaget mellan fartreglagen och styrkortet.
    om inte jag minns fel s r endast frsta ansluten mot plus p det kortet . men att mta r att veta.

startar mottagaren om du skippar den externa matningen till mottagaren och stter en esc dr?
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

Standard

Vad har du fr jtte nimh kopplat rtt in i din mottagare?? 7.2V? 8.4V?
    Vad r det som sitter p kabeln mellan nimh och mottagare?
    Har du inga BEC i reglagen? Om du har det, d har du dels matningen (5v) frn reglagens bec in p KK, och ven en matning frn nimh?

Standard

Mellan NiMH och mottagare sitter vl en vanlig strmbrytare?
    Och p tal om NiMH som nmndes ovan, r det en 8-cells-kub s ger den vl ut 9,6V? Klarar din mottagare av mer n 6V?
    Vad r det fr styrkort?

Standard

Jag ser inte vad det r fr kontroller du har men minus brukar vara nrmast kanten och d gissar jag att kontakterna frn mottagaren r felvnda.
    Och sen ska du ta bort det lsa batteriet eller stta en BEC mellan batteri och mottagare annars kommer troligtvis mottagaren brinna.....
    / Jonas

Standard

2 grejer.

1. Radion mste va p
    2. Du mste binda mottagaren med radion annars s hnder inget.

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb

Standard

Om det r som jag tror, dvs ett nimh pack p 7.2-9.6V rtt in i mottagaren s r den troligen krd, och likas din flygkontroller. ESC br klara det, men inte helt skert. Beror p hur bec samt matningen till mikrokontrollern r designat.

Standard

Jag har brnt en ESC fr att jag krde in 6V in i ESCen. =) S med lite otur har han brnt allt.

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Mellan NiMH och mottagare sitter vl en vanlig strmbrytare?
    Och p tal om NiMH som nmndes ovan, r det en 8-cells-kub s ger den vl ut 9,6V? Klarar din mottagare av mer n 6V?
    Vad r det fr styrkort?
    Hej, NiMH packet som jag har satt in i mottagaren r en 4-cells kub, DVS att det ligger p 4,8 V. Mottagaren r byggd fr 4,5 - 6 volt, och denna fungerar som den ska, detta r jag sker p, d jag ftt den att styra ex antal servon.
    Styrkortet r detta : http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rol_Board.html

Tidigare frgade du ven vad det var fr BEC p reglagen, detta r dom jag anvnder, 4st; http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...gy%20Multistar

EDIT: Fann just denna inne p produktsidan; BEC: Yes (Switching) [Remove middle wire to dissable]BEC Output: 5.5V/4A
    Vad menas det att jag ska gra? r helt ny inom hobby RC.

Tack p frhand.

Standard

Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlgg
    2 grejer.

1. Radion mste va p
    2. Du mste binda mottagaren med radion annars s hnder inget.
    Hej, radion r helt bunden och har fungerat i samband med att jag provat en servo.

Standard

Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlgg
    Om det r som jag tror, dvs ett nimh pack p 7.2-9.6V rtt in i mottagaren s r den troligen krd, och likas din flygkontroller. ESC br klara det, men inte helt skert. Beror p hur bec samt matningen till mikrokontrollern r designat.
    Hej, NiMH packet r p 4,8 V, d jag sg att mottagaren krvde 4,5-6 V strmfrsrjning.
    Den funkar som den ska.

Standard

Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlgg
    Jag ser inte vad det r fr kontroller du har men minus brukar vara nrmast kanten och d gissar jag att kontakterna frn mottagaren r felvnda.
    Och sen ska du ta bort det lsa batteriet eller stta en BEC mellan batteri och mottagare annars kommer troligtvis mottagaren brinna.....
    / Jonas
    Kontroller? i86, jag ska prova att vnda p kablarna.
    Batteriet r inom den voltgrns som mottagaren krver, eller finns det ngra andra problem menar du?

Standard

Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlgg
    om inte jag minns fel s r endast frsta ansluten mot plus p det kortet . men att mta r att veta.

startar mottagaren om du skippar den externa matningen till mottagaren och stter en esc dr?
    Vad menar du med den externa matningen? Menar du att jag bara direkt kopplar in en ESC i min mottagare och kr? Jag prvar.

Standard

Hej, idag s testade jag mottagaren, frst genom att stta p ett servo och se om den funkade, det gjorde den, men nr jag sedan tog ett ESC istllet, s hnde ingenting, bde med och utan +/Rd inkopplad.

Jag tog sedan en DP testare och kollade Volten p batterierna, NiMH'en som gr in i mottagaren lg p 3V, samt LiPo't som min laddare anser r fulladdat, lg p 1,3 V, och nu nr jag frsker ladda det s sger min 4 knappsladdare "Low Voltage" och lter mig inte ladda det, vad r fel?

r det mitt batteri som r trasigt?

EDIT:

Var in p min laddares manual, och dr str det att denna error betyder att;

"The processor detects the voltage is lower than you set at Lithium program. Please check the cell count of
    the battery pack."

Om jag inte har fel s indikerar detta att min batteri r trasigt? :/
    Senast redigerat av Gurraahh den 2014-08-01 klockan 12:58.

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb

Standard

r det bara 1.3v i ett lipo s kassera det.
    sger din laddare att lipot r fullt s kan du kassera den ox.

Standard

Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlgg
    r det bara 1.3v i ett lipo s kassera det.
    sger din laddare att lipot r fullt s kan du kassera den ox.
    Okej, det var synd, men finns det ngon nybrjarlsning fr batteri + laddare? Dvs s att jag inte mste krngla och frstra fler LiPo'n p min 4knappsladdare som jag knappast vet hur jag ska hantera riktigt.

Standard

Gurraahh: var i det avlnga hller du till?
    Det lter som du skulle behva lite hands on hjlp fr att verifiera att dina prylar r hela och funderar som dom ska....
    / Jonas

Standard

Fr mottagare och styrkort matning frn alla ESCs och ven NiMH-acken? S ska det inte vara.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gurraahh Visa inlgg
    NiMH'en som gr in i mottagaren lg p 3V, samt LiPo't som min laddare anser r fulladdat, lg p 1,3 V, och nu nr jag frsker ladda det s sger min 4 knappsladdare "Low Voltage" och lter mig inte ladda det, vad r fel?
    Ett 4-cells NiMh som ligger p 3V mr definitivt inte bra och ett 3-cells LiPo som har 1.3V r trasigt.

Jag tror det strsta problemet ligger i trasiga batterier.

Och eftersom dina fartreglage (ESC) har inbyggd spnningsregulator (BEC) ska du inte anvnda ngot extra batteri fr att strmfrsrja mottagaren eller flyg kontrollern s ta bort NiMh batteriet helt.

Skaffa / lna ett nytt / fungerade LiPo och koppla ihop allt igen.

/Jonas

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •