Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

mne: Bygger min frsta Multirotor, Quadcopter, behver hjlp, fr den inte att starta.

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Fr mottagare och styrkort matning frn alla ESCs och ven NiMH-acken? S ska det inte vara.
    Hur menar du nu? Jag r som sagt ett blbr, men det r ingen strmmatning mellan ESCs och mottagaren just nu, om det var det du menade.
    Det enda som gr in i motagaren r servokablarna som gr till styrkortet/kontrollkortet och NiMH'et, s det ska inte vara ngon mer strmfrsrjning n NiMH'en om jag inte har fel? Fr isfall s skulle det betyda att det gr el frn ESCn genom servokabeln, eller r detta fallet?

Standard

Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlgg
    Ett 4-cells NiMh som ligger p 3V mr definitivt inte bra och ett 3-cells LiPo som har 1.3V r trasigt.

Jag tror det strsta problemet ligger i trasiga batterier.

Och eftersom dina fartreglage (ESC) har inbyggd spnningsregulator (BEC) ska du inte anvnda ngot extra batteri fr att strmfrsrja mottagaren eller flyg kontrollern s ta bort NiMh batteriet helt.

Skaffa / lna ett nytt / fungerade LiPo och koppla ihop allt igen.

/Jonas
    Japp, jag ska frska f fatt p ett LiPo och hlla tummarna, hoppas att den ska fungera nu.

Standard

Sitter nu och bestmmer vilket batteri jag ska kpa, jag frstr inte riktigt indikationen "C", skulle ni rekomendera 20C, 25-35C eller 30-60C?, det senaste jag hade var 30-40, men jag vet inte riktigt om detta var bsta kpet, tack p frhand! /Gustav

Detta r det batteriet jag i nulget funderar p att kpa: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2573

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tnk p att du ALDRIG fr lmna nt batteri anslutet till elektroniken nr du inte anvnder grejorna - det knns nstan som du gjort det eftersom batterierna r nerdragna till s lg niv.
    Generellt har batterier med hgre C-tal lgre internt motstnd vilket gr att dom tl hgre belastning alternativt gr "svalare" vid normal belastning. Nackdelen r hgre pris och oftast lite hgre vikt.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gurraahh Visa inlgg
    Sitter nu och bestmmer vilket batteri jag ska kpa, jag frstr inte riktigt indikationen "C", skulle ni rekomendera 20C, 25-35C eller 30-60C?, det senaste jag hade var 30-40, men jag vet inte riktigt om detta var bsta kpet, tack p frhand! /Gustav

Detta r det batteriet jag i nulget funderar p att kpa: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2573
    C r allts hur hg urladdningsstrm batteriet tl.
    Det batteriet du lnkar till tl allts 2.2A x 25 = 55A kontinuerlig last viket i normalfallet ska rcka fr en quad i 450 storlek.
    Och vill du ha fler batterier kan jag rekommendera att du tittar t.e.x p banggood.com dr fr du tv batterier fr samma pengar men det r drygt 14 dagars leveranstid jmfrt med 2 - 3 dagar om du kper frn en svensk butik....
    /Jonas

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Nu skall man inte glmma att de flesta "Kina-ackarna" r avsevrt verspecade av rent kommersiella orsaker s exemplet att en 25C 2200-ack skall klara 55A kontinuerlig belastning ger jag tyvrr inte mycket fr - ven om sifferexercisen i sig r helt riktig. Sen kan de nd fungera bra i t ex en Quad om genomsnittsbelastningen r mycket mindre vilket jag frutstter om man inte bara vill ha 2 minuters flygtid. En enkel tumregel r att ligger medelbelastningen p 10C (22 A i detta fall) s tmmer man acken helt rent teoretiskt p ca: 6 minuter - men max 4,5--5 minuter vid 10C snittbelastning r nog ett rimligare vrde rent praktiskt eftersom man som sagt inte skall tmma ackarna helt.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gurraahh Visa inlgg
    Hur menar du nu? Jag r som sagt ett blbr, men det r ingen strmmatning mellan ESCs och mottagaren just nu, om det var det du menade.
    Det enda som gr in i motagaren r servokablarna som gr till styrkortet/kontrollkortet och NiMH'et, s det ska inte vara ngon mer strmfrsrjning n NiMH'en om jag inte har fel? Fr isfall s skulle det betyda att det gr el frn ESCn genom servokabeln, eller r detta fallet?
    Det ska rcka med en enda ack, LiPo. NiMH ska du inte behva. Mottagare och styrkort ska matas frn ett ESC. Om dina ESC r OPTO-ESCs s kan de inte mata nnting, d mste du ha en UBEC osv... mer om det om det behvs.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Obs! LiPo r brandfarliga om de hanteras fel. De r inte som tex NiMH. Var vl medveten om riskerna med att anvnda, ladda, ladda ur, handha, frvara osv.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Tnk p att du ALDRIG fr lmna nt batteri anslutet till elektroniken nr du inte anvnder grejorna - det knns nstan som du gjort det eftersom batterierna r nerdragna till s lg niv.
    Generellt har batterier med hgre C-tal lgre internt motstnd vilket gr att dom tl hgre belastning alternativt gr "svalare" vid normal belastning. Nackdelen r hgre pris och oftast lite hgre vikt.
    Roger
    Det var nog detta som hnde mitt frra batteri...
    Okej, tack fr informationen!

Standard

Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlgg
    C r allts hur hg urladdningsstrm batteriet tl.
    Det batteriet du lnkar till tl allts 2.2A x 25 = 55A kontinuerlig last viket i normalfallet ska rcka fr en quad i 450 storlek.
    Och vill du ha fler batterier kan jag rekommendera att du tittar t.e.x p banggood.com dr fr du tv batterier fr samma pengar men det r drygt 14 dagars leveranstid jmfrt med 2 - 3 dagar om du kper frn en svensk butik....
    /Jonas
    Hmm, d faller nog valet p 25<, tack fr svaret! Dock s kommer jag frmodligen kpa frn sverige, d jag inte riktigt knner fr att vnta 14+ Dagar, och d 300kr inte r ngon markant prisskillnad.

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Det ska rcka med en enda ack, LiPo. NiMH ska du inte behva. Mottagare och styrkort ska matas frn ett ESC. Om dina ESC r OPTO-ESCs s kan de inte mata nnting, d mste du ha en UBEC osv... mer om det om det behvs.
    Ahh, okej, d ska jag frska utan att koppla in NiMH'et en gng!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •