Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Bygger min första Multirotor, Quadcopter, behöver hjälp, får den inte att starta.

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Får mottagare och styrkort matning från alla ESCs och även NiMH-acken? Så ska det inte vara.
    Hur menar du nu? Jag är som sagt ett blåbär, men det är ingen strömmatning mellan ESCs och mottagaren just nu, om det var det du menade.
    Det enda som går in i motagaren är servokablarna som går till styrkortet/kontrollkortet och NiMH'et, så det ska inte vara någon mer strömförsörjning än NiMH'en om jag inte har fel? För isåfall så skulle det betyda att det går el från ESCn genom servokabeln, eller är detta fallet?

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Ett 4-cells NiMh som ligger på 3V mår definitivt inte bra och ett 3-cells LiPo som har 1.3V är trasigt.

    Jag tror det största problemet ligger i trasiga batterier.

    Och eftersom dina fartreglage (ESC) har inbyggd spänningsregulator (BEC) ska du inte använda något extra batteri för att strömförsörja mottagaren eller flyg kontrollern så ta bort NiMh batteriet helt.

    Skaffa / låna ett nytt / fungerade LiPo och koppla ihop allt igen.

    /Jonas
    Japp, jag ska försöka få fatt på ett LiPo och hålla tummarna, hoppas att den ska fungera nu.

  3. #23

    Standard

    Sitter nu och bestämmer vilket batteri jag ska köpa, jag förstår inte riktigt indikationen "C", skulle ni rekomendera 20C, 25-35C eller 30-60C?, det senaste jag hade var 30-40, men jag vet inte riktigt om detta var bästa köpet, tack på förhand! /Gustav

    Detta är det batteriet jag i nuläget funderar på att köpa: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2573

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tänk på att du ALDRIG får lämna nåt batteri anslutet till elektroniken när du inte använder grejorna - det känns nästan som du gjort det eftersom batterierna är nerdragna till så låg nivå.
    Generellt har batterier med högre C-tal lägre internt motstånd vilket gör att dom tål högre belastning alternativt går "svalare" vid normal belastning. Nackdelen är högre pris och oftast lite högre vikt.
    Roger

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gurraahh Visa inlägg
    Sitter nu och bestämmer vilket batteri jag ska köpa, jag förstår inte riktigt indikationen "C", skulle ni rekomendera 20C, 25-35C eller 30-60C?, det senaste jag hade var 30-40, men jag vet inte riktigt om detta var bästa köpet, tack på förhand! /Gustav

    Detta är det batteriet jag i nuläget funderar på att köpa: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2573
    C är alltså hur hög urladdningsström batteriet tål.
    Det batteriet du länkar till tål alltså 2.2A x 25 = 55A kontinuerlig last viket i normalfallet ska räcka för en quad i 450 storlek.
    Och vill du ha fler batterier kan jag rekommendera att du tittar t.e.x på banggood.com där får du två batterier för samma pengar men det är drygt 14 dagars leveranstid jämfört med 2 - 3 dagar om du köper från en svensk butik....
    /Jonas

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu skall man inte glömma att de flesta "Kina-ackarna" är avsevärt överspecade av rent kommersiella orsaker så exemplet att en 25C 2200-ack skall klara 55A kontinuerlig belastning ger jag tyvärr inte mycket för - även om sifferexercisen i sig är helt riktig. Sen kan de ändå fungera bra i t ex en Quad om genomsnittsbelastningen är mycket mindre vilket jag förutsätter om man inte bara vill ha 2 minuters flygtid. En enkel tumregel är att ligger medelbelastningen på 10C (22 A i detta fall) så tömmer man acken helt rent teoretiskt på ca: 6 minuter - men max 4,5--5 minuter vid 10C snittbelastning är nog ett rimligare värde rent praktiskt eftersom man som sagt inte skall tömma ackarna helt.
    Roger

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gurraahh Visa inlägg
    Hur menar du nu? Jag är som sagt ett blåbär, men det är ingen strömmatning mellan ESCs och mottagaren just nu, om det var det du menade.
    Det enda som går in i motagaren är servokablarna som går till styrkortet/kontrollkortet och NiMH'et, så det ska inte vara någon mer strömförsörjning än NiMH'en om jag inte har fel? För isåfall så skulle det betyda att det går el från ESCn genom servokabeln, eller är detta fallet?
    Det ska räcka med en enda ack, LiPo. NiMH ska du inte behöva. Mottagare och styrkort ska matas från ett ESC. Om dina ESC är OPTO-ESCs så kan de inte mata nånting, då måste du ha en UBEC osv... mer om det om det behövs.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Standard

    Obs! LiPo är brandfarliga om de hanteras fel. De är inte som tex NiMH. Var väl medveten om riskerna med att använda, ladda, ladda ur, handha, förvara osv.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tänk på att du ALDRIG får lämna nåt batteri anslutet till elektroniken när du inte använder grejorna - det känns nästan som du gjort det eftersom batterierna är nerdragna till så låg nivå.
    Generellt har batterier med högre C-tal lägre internt motstånd vilket gör att dom tål högre belastning alternativt går "svalare" vid normal belastning. Nackdelen är högre pris och oftast lite högre vikt.
    Roger
    Det var nog detta som hände mitt förra batteri...
    Okej, tack för informationen!

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    C är alltså hur hög urladdningsström batteriet tål.
    Det batteriet du länkar till tål alltså 2.2A x 25 = 55A kontinuerlig last viket i normalfallet ska räcka för en quad i 450 storlek.
    Och vill du ha fler batterier kan jag rekommendera att du tittar t.e.x på banggood.com där får du två batterier för samma pengar men det är drygt 14 dagars leveranstid jämfört med 2 - 3 dagar om du köper från en svensk butik....
    /Jonas
    Hmm, då faller nog valet på 25<, tack för svaret! Dock så kommer jag förmodligen köpa från sverige, då jag inte riktigt känner för att vänta 14+ Dagar, och då 300kr inte är någon markant prisskillnad.

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det ska räcka med en enda ack, LiPo. NiMH ska du inte behöva. Mottagare och styrkort ska matas från ett ESC. Om dina ESC är OPTO-ESCs så kan de inte mata nånting, då måste du ha en UBEC osv... mer om det om det behövs.
    Ahh, okej, då ska jag försöka utan att koppla in NiMH'et en gång!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •