Reklam

Resultat 1 till 7 av 7

mne: Grnglingen fortstter frga - sndare o. mottagare

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Standard Grnglingen fortstter frga - sndare o. mottagare

Allt som jag tacksamt och med intresse lser svar och rd uppkommer frgan om att istllet fr RTF kpa plan utan radio och mottagare. D uppkommer tv frgor p en marknad med bde bra, vlrenommerat och ren skit (antar jag). Det r en djungel och n vrre fr oss p vischan lngt frn vlsorterade affrer.

Vilka fabrikat och mottagare rekommenderas? Futuba eller andra. Jag har ju ocks detta med att kpa en E-flite Apprentice med Safe-Tecnology som bas ven om jag vill ha en elmotorseglare som vningsobjekt. Kanske ven en liten park-flyer som inte kostar stjortan.

En 4-kanaler och mottagare dr jag med 2 eller flera mottagare kan ha samma radio.
    Eller skall jag lta Apprntice-planet vara en egen enhet med sin radio och fr vriga ha en radio med sndare fr vriga?

Emotser tacksamt frslag baserat p ovanstende.
    //Bjrn

Standard

Futuba eller andra: Du kommer att f en massa olika frslag (tror jag). Om jag skulle brja med RC-flyg i dag och inte riktigt visste vad jag skulle flyga s skulle jag brja med Spectrum och botanisera i deras BNF-modeller. Gillar mer att flyga n att bygga. Men en grundregel som jag tycker man skall flja r: "vad har kompisarna?" Det hjlper att man har ngon att frga som d har samma sndare. Sjlv kr jag med Futaba och det har jag alltid haft.

En radio och flera plan/koptrar/quadar eller vad det nu r du skall flyga.

Seglare med klaffar kan behva sju kanaler om du vill ha full frihet att programmera alla dina roder som du vill
    -----------
    Olsson

Reg.datum
    Jun 2008
    Inlgg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Futaba r beprvat, men fortfarande dyra. Vldigt lite pang fr pengarna.

Om du vill ha vldigt mycket radio fr pengarna, och samtidigt kunna kra BNF-grejor i massor, s satsa p en FrSky Taranis + en OrangeRX DSMX-modul. En STOR frdel med Taranis r att den har modulkontakt, s man kan plugga i vilket radiosystem som helst som har en modul.

En 4-kanalare r billigt, men du vxer ur den s fort du vill flyga copter, vill ha flaps, fllbara stll eller nnting annat. Satsa p nnting med minst 6 kanaler, s vxer du inte ur det lika fort.

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Standard

Tack fr svar och synpunkter. Detta med sndare och mottagare, svl som flygplan, verkar vara en djungel av mrken/ fabrikat. Futuba och Spectrum verkar ju dock vad jag funnit vara bra.
    Den ena nya frgan blir om Spectrums 6-kanalare har SAFE-knappen fr att kunna anvndas med E-flite Apprentice?
    Nsta frga: Om man frsker anvnda strre batteri - klarar mottagaren detta? Av en del trdar s verkar mottagaren kunna sls ut eller brinna vid strre batterier.
    Jag emotser grna ytterligare erfarenheter och synpunkter.
    Tack p frhand
    Bjrn

dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nohabfsg Visa inlgg
    Nsta frga: Om man frsker anvnda strre batteri - klarar mottagaren detta? Av en del trdar s verkar mottagaren kunna sls ut eller brinna vid strre batterier.
    Jag emotser grna ytterligare erfarenheter och synpunkter.
    Tack p frhand
    Bjrn
    Mottagaren i ett elflygplan kopplas aldrig direkt till batteriet. Det kopplas till en slags transformator som tar ned spnningen till 5-6 volt. I de flesta fall finns "transformatorn" inbyggd i planets motorkontroll, som r det enda som r kopplat till batteriet.
    De flygplan som r aktuella fr dig har allihop batterier med tre celler. Spnningen ligger lite ver 12 volt och kapaciteten p 1300 - 2500 mAh. Batteriets storkek spelar allts ingen roll fr din mottagare.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

dvogonen har bde rtt och lite "fel". Vi elflygare anvnder som sagt ofta mottagarmatning frn fartreglagets BEC-krets ("transformatorn") men det r inget som hindrar att man istllet har ett separat mottagarbatteri fr att mata mottagare och servon - det r dessutom standardlsningen fr de som flyger frbrnningsmotordrivet. Men jag antar att dvogonen avsg att vi aldrig matar en mottagare direkt frn drivbatteriet - eller i alla fall r det synnerligen ovanligt och i s fall talar vi nog om 1S eller eventuellt 2S-setuper. F har givetvis dvogonen helt rtt i det han skriver.
    Roger

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •