Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tillstånd för att publicera flygbilder

  1. #1

    Standard Tillstånd för att publicera flygbilder

    På SR's nyhetssida: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5925413
    Här skriver dom att flygfoto skall skickas till Länsstyrelsen som sedan skickar till Datainspektionen....
    Jag blev något förvånad eftersom vi idag skickar bilderna till försvarsmakten för godkännande. Jag ringde Datainspektionen och för att dom skall bli inblandade måste man kunna identifiera personerna på bilden/filmen OCH kameran måste vara "fjärrstyrd" d.v.s. inte handhållen. Man får ju publicera gatubilder tagna med handhållen kamera - så länge bilderna inte är kränkande, och det är då ditt ansvar att så inte är fallet. Man kan ju tycka att vi även vid flygfoto kan få ansvaret att avgöra om bilden är kränkande eller ej, men Datainspektionen gör en skillnad i att den fotograferade "ser dig" om du står på marken o tar en bild. Kamera i luften jämnställs med en väggmonterad övervakningskamera där den fotograferade inte vet om att någon tar en bild.

    Och för er som funderar på att bli godkända flygfotografer (gäller klass 1B)
    Flygtillstånd från Transportstyrelsen: 4800:-/år
    Försäkring: 1500:-/år
    Och sedan skall försvarsmakten godkänna bilderna: 0:-. När jag pratade med försvarsmakten frågade dom om jag ville ha självgranskningsrätt...det ville jag naturligtvis.
    Christian

  2. #2

    Standard

    Lika bra till sälja alla foto-coptrar och börja flyga RC på riktigt igen. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Eller låt bli att få med människor som kan identifieras på det du tänker publicera - om jag förstår trådstartaren rätt.

    Fast vi har väl ingen länsstyrelse för Åland så du är nog säker där ;-)

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av High Five Visa inlägg
    Eller låt bli att få med människor som kan identifieras på det du tänker publicera - om jag förstår trådstartaren rätt.

    Fast vi har väl ingen länsstyrelse för Åland så du är nog säker där ;-)
    Näpp, Åland är inget län. Men ett landskap. Och vi är självstyrda och har en självstyrelse, så det är väl samma sak. Ämnet har nog vart upp på tapeten här men det är en bunt politiker i lagtinget (ert landsting) som flyger Phantoms så det blir nog bra här ska ni se. ;-) Annars trillar vi nog under samma lagar som Finland i mycket. Inte samma som Sverige alla ggr. Och Åland är demilitariserat så vi slipper försvarsmakter och sånt föråldrat. ;-)

    Vad menar du med VI? Ålänning själv eller bor du i Finland?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Inte du och jag Ålänning, utan vi på forumet som är svenskar och måste leva med länsstyrelsernas bra och dåliga regler.

    ibland kunde jag önska att jag var Ålänning, låter rätt bra på din beskrivning.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Lika bra till sälja alla foto-coptrar och börja flyga RC på riktigt igen. ;-)
    Nej Tack ! Hugaligen vilken mardröm ! jag backar nog inte tillbaka Har trivts bra med att flyga Fpv Naza Multikopter vilket i flera år inneburit kraschfritt och säkert .

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •