Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Center of gravity

  1. #1

    Standard Center of gravity

    Hur mäter man fram center of gravity på en Reptil 500 ram. Om jag kryssmäter diagonalt mellan främre och bakre motorer får jag en punkt. Om jag sedan lägger en linjal mellan främre motorer och en mellan bakre motorer så får jag 28 cm mellan motorer fram och bak. CG borde då ligga 14 cm från motorlinjen.Denna punk ligger ca 15 mm längre fram än den från kryssmätningen. Vilket är rätt? Eller finns det något annat sätt.

    Hur Quadden lutar sidledes är ju inget problem, lätt att se centrumlinjen.

    Tacksam för hjälp
    Stig

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Cg ska ligga där diagonalerna för motorerna möts, alltså mitt i den punkten.

  3. #3

    Standard

    Jag betvivlar inta på något sätt att du har rätt. Det känns bara när man tittar på den punkten som att den ligger för långt bak.
    Dom främre motorerna får så att säga bära mer för att hålla quaden rak. Nu kanske inte 15 mm spelar så stor roll.
    På en quad som är symetrisk fattar t.o.m. jag var CG ligger, med denna var knepigare.

  4. #4

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1406900096.538055.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	30,3 KB 
Id:	46850
    Hittade denna bilden på en TBS Discovery som har liknande form.

  5. #5

    Standard

    Det känns mer rätt att Center of Gravity ligger framför Center of Thrust. Jag sätter FC på denna CG så får vi se.
    Då inställer sig nästa fråga. När har man användning för Center of Thrust?

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlägg
    Det känns mer rätt att Center of Gravity ligger framför Center of Thrust. Jag sätter FC på denna CG så får vi se.
    Då inställer sig nästa fråga. När har man användning för Center of Thrust?
    Det har jag med funderat på.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •