Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 53 av 53

Ämne: Vilket glödstift till SuperTigre 75 med pipa?

  1. #41

    Standard

    Undras vad som levererades med SuperTigre 75an.
    Måste jag ha "long-reach" fast jag kör original-dämpen istället för trimpipan?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #42
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Måste och måste, det är väl upp till var och en, men motorn går inte så bra som den kan om man inte har rätt stift. Ett kortare stift kommer nog att upföra sig som ett kallare stift.
    Kör så det ryker!

  3. #43

    Standard

    Motorn finns hos TowerHobbies http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXFV76 och där länkar de till stiftet http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXG899&P=V där det står att det är en shortplug som passar motorer mindre än .21. Hur ska man tolka det? :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #44
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Tror inte att man kan lita på Tower Hobbies där, det är väl bara äldre motorer med baffel som kan behöva short reach. Bättre att läsa manualen och där säger de att det skall vara en long reach; http://manuals.hobbico.com/sup/sup-manual-v1_1.pdf

    Vill du vara på helt säkra sidan så tar du helt enkelt av toppen och kollar hur långt ned som stiftet når. Man brukar också kunna räkna antalet gängor som finns i toppen (om man inte vill ta av toppen).
    Kör så det ryker!

  5. #45

    Standard

    Ska kolla toppen! Tackar. =) Eller beställa stift direkt...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #46

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    14
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Kungälvs mfk, Trollhättans mfk, Stenungsunds mfk

    Standard

    Vet inte så mycket om din motorn och pipa men jag har kört åtskilliga motorer i pipa.

    För en OS 91 motor ska längden L (från stiftet till början på bakre konan) enligt alternantiv C på på pipan vara:
    10' rpm = 51,2cm
    11' rpm = 46,5cm
    12' rpm = 42,6cm
    13' rpm = 39,3cm
    14' rpm = 36,5cm

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	untitled.png 
Visningar:	62 
Storlek:	28,0 KB 
Id:	47416Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	untitled.png 
Visningar:	62 
Storlek:	28,0 KB 
Id:	47416

    Stift har jag inte haft så stora problem med med pipa...

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
    Du behöver nog en "long-reach" glödstift till den motorn, inte medium reach som OS#8 och Enya 3, de kommer inte att nå ned tillräckligt. Huvudnålen sätts för att vara rätt när motorn är i resonans på pipan, det gör att den (oftast) kommer att gå väldigt rikt på de lägre varvtalen.
    Passar detta? http://www.modellhobby.se/index.php?...6&entity=43246
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #48

    Standard

    Hej

    Är ny på forumet. Såg detta inlägg om glöstift.
    De bästa glödstiften för lite vassare motorer anser jag är Rossi, jag skulle prova ett Rossi nr 5 alt. 6. Jag har själv använt det samt Rossi nr 7 och 8 innan jag började med Turbostift. Jag håller på och tävlar i FSR-V och har gjort det sedan 1984, har även flugit med lite vassare motorer och då använt Rossi 5 eller 6.

  9. #49

    Standard

    Vem säljer Rossi i Sverige? Och ingen som vet vad det är för stift original i en SuperTigre G-75? Står ju inget i manualen...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #50

    Standard

    Elde Importen i Falkenberg

  11. #51

    Standard

    http://www.eldeimporten.se alltså...
    Motor är ju en .75, dvs 12,5cc, så då ska väl R6 passa.
    Vet inte vad extra kallt innebär i glödstiftsväg...
    Jag vill att motorn ska gå med originalpipa först, funkar Enya 3 till det så är jag nöjd.
    Egentligen har jag för många flyg och skulle bara vilja få motorn att gå OK med originalpipa och se att flyget flyger så att nästa ägare kan lägga ner tid på trimpipan och olika stift. Flyget flyger säkert bra. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du kan ha en j...massa olika stift i din Super Tigre .75:a och alla kommer att fungera bra.
    OS 8 eller Enya i hop med 5% nitrosoppa (och lite ricinolja i soppan) i kombination med 12x6,13X4,13X5 eller 11x8 propeller beroende på modell l skulle jag satsa pröva med först. Rossi 5 eller 6 tro jag är för kalla om du kör 0-5% nitro. Kör du däremot med 10-15% nitro (men då måste du antagligen lägga i en extra 0,1mm topplockspackning ) kan det funka med Rossi 5 eller 6.

    Det är så här att ju högre nummer Rossi eller Nova Rossi har på sina stift desto "kallare" år stiftet. Kallare stift betyder att stiftet är lämpligt för antingen högre kompression eller mer nitroinblandning. Här måste man pröva sig fram för att se vilket stift som fungerar bäst.
    Man ska tänka på att om man använder pipa så kommer kompressionen i motorn automatiskt att höjas då pipans pulser höjer kompressionen. Och detta leder till att man bör använda kallare stift om man vill ha max effekt.
    Att tillverkarna ibland anger att ett visst stift skulle vara lämpligt för t,ex för en 3,5cc motor eller 10cc motor är bara skitsnack och förvillar bara för nybörjare. Det är "värmetalet" som är det väsentliga när man väljer stift.

    Men för flertalet sportmotorer som din Super Tigre .75:a så gäller de gamla vanliga stiften OS 8 och Enya 3-4. Rossi 3 eller 4 eller Nova Rossi 4 eller 4A funkar också bra liksom en hel drös andra stift.

  13. #53
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Ja, det är bara att sätta i ett glödstift och sätta på original ljuddämparen så kommer motorn att funka. Justera både hög och lågfarts nålen och ut och flyg.

    Det är med trimpipan som det är mera pyssel och intrimning, så om du inte är intresserad av det finliret ännu, så låter du helt enkel bli att använda den.
    Kör så det ryker!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •