Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ackar för 40-size trainers?

  1. #1

    Standard Ackar för 40-size trainers?

    Vad för ackar brukar passa om man elkonverterar 40-size trainers från metanol till el?
    Tex flyg som passar bra med tex OS Max 46AX?
    Som tex Kyosho Calmato Trainer/Sports, ThunderTiger Trainer 40, osv.
    Men även andra högvingade flyg som inte kräver en massa utan klara sig med en OS46.
    Tex Bellanca Decathlon, Piper Cub, osv.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Räkna med att du max får mellan 500W-1000W ur metanolmotorn beroende på propellermatch. För ett plan kan man flyga runt på 10%-20% av maxström beroende på flygstil och hur lätt man är på gasspaken. Du klarar dig med ett 3S men jag skulle hellre gå upp till 4S eller 5S för att få rimliga strömmar.
    1000W är 90A vid 11,1V men bara 54A vid 18,5V.

    Sen får flygtid dimensionera mAh. Om du vill ha 10 minuter flygning med snitt på 200W vid 5S så är det 10A. Ska det räcka i 10 minuter (0,6h) så behövs 10A*0,6h=6Ah eller 6000mAh.

    Som jag resonerar behövs 5S på mellan 3000mAh och 6000mAh.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  3. #3
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 635
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Sen får flygtid dimensionera mAh. Om du vill ha 10 minuter flygning med snitt på 200W vid 5S så är det 10A. Ska det räcka i 10 minuter (0,6h) så behövs 10A*0,6h=6Ah eller 6000mAh.
    .. mvh //Fredrik
    Det där var avancerad matematik..
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det där var avancerad matematik..
    Glömde bara skriva ut några steg och fick fel på 0,6 och 1/6. Måste vara värmen .....

    200W/18.5V=10,8A
    avrundat till 10A

    10A * 10 min/60 (min/h) = 1,8Ah = 1800mAh.
    fredrik

  5. #5

    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    298
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Professor Freddan_6.Tack för att du finns för goda råd på forumet
    Tobbe

  6. #6

    Standard

    Aha, stort tack. Trodde jag skulle klara mig med 4S 2200 30C i nåt flyg, men det blir rätt litet det. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Aha, stort tack. Trodde jag skulle klara mig med 4S 2200 30C i nåt flyg, men det blir rätt litet det. =)
    Det går ju men flygtiden blir kort och strömmen blir cirka 100A vid start.
    fredrik

  8. #8
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 635
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag kör med 4S runt 3000mAh i en .40-kärra.
    Spara inte på C bara för det kan behövas korta stunder även om medeleffekten är väldigt liten om vädret är fint.
    Hobbykings G35 eller E-flites med motsvarande 35-märkning är mer än väl motsvarig till en allmän glöd .45a.
    Väljer man bland de högre KV så får man ner propellerstorleken till vad som motsvarar en glödare.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    262
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej.
    Jag kör med 5S 4000mAh och det räcker mer än väl.

    /Ulf

  10. #10
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    237
    Jobb
    Studerar serviceteknik
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Flyger en 40 Cub på 2m med en Axi 4120/14 tror ja 4s på 4200mha, för mig behövs lite tyngd för att få TP rätt dock. Men den flyger som den här ungefär... lite mer mos. 13*8 har jag nog fram.



    Den kommer nog pensioneras snart... Pma om du behöver en motor o så.

    Lycka till!
    Flyger helst segel

  11. #11

    Standard

    Cub är bra exempel... Men om man tänker andra vägen... vilken size på trainer eller Cub kan man använda med 3S ackar samt med 3S 2200 och 4S 2200?

    Jag har haft en Above All 25 Trainer EP som jag flög med 3S 1300/1800/2200-ackar och den flög bra, men visste då inte vad den skulle ha för ackar för jag köpte den beg.

    Jag hade gärna haft en civilkärra (inte aerobatic) som funkade med mina 3S 2200 och 4S 2200. Dvs nåt enkelt i elväg som ändå ser bra ut. Trainer-frågorna är för nybörjare, inte för mig.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 635
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Cub är bra exempel... Men om man tänker andra vägen... vilken size på trainer eller Cub kan man använda med 3S ackar samt med 3S 2200 och 4S 2200? Jag har haft en Above All 25 Trainer EP som jag flög med 3S 1300/1800/2200-ackar och den flög bra, men visste då inte vad den skulle ha för ackar för jag köpte den beg.
    Jag hade gärna haft en civilkärra (inte aerobatic) som funkade med mina 3S 2200 och 4S 2200. Dvs nåt enkelt i elväg som ändå ser bra ut. Trainer-frågorna är för nybörjare, inte för mig.
    Är det en fråga? Du har ju svarat på den själv i så fall. Upp till .25-storlek vilket kan vara en sportkärra på ca 120 cm spv och runt kilot eller nåt "cubaktigt" på lite mer och upp till 150 cm spv.
    Vad du tycker ser bra ut är ju inte lätt att veta ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #13

    Standard

    Haha, jaja, jag brukar spåna och komma på det ena och det andra under tiden så saker och ting ändras. ;-)

    Det var egentligen det att en bekant till mig tänkte plocka ur en metanolmotor ur en trainer och jag blev att fundera på om den gick att flyga med el med de ackar jag har. Så är inte fallet utan att köpa allt nytt som jag har, vilket inte är värt.
    Därför spånade jag vidare med vad som passade det jag har... ;-) Det är inte alltid syftet i början är målet i slutet.

    Vad som ser bra ut = Verklighetstrogna flyg, dvs som ser ut som riktiga flyg, inte Trainer, 3D-flyg och sånt.

    Så med allt sammanfattat i tråden har jag fått bättre hum. ;-) Tackar!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    E-flites 25-Cub (drygt 150 cm spv) fungerar bra med 3S2200 liksom Robbe Air Beaver. Men det beror ju mycket på vikten. Air Beavern är klart lättare än Cubbe och drar på ca: 7 min motortid runt 700--1000 mAh med min flygning vilken inte är speciellt aggressiv...
    Air Beavern är f ö en mycket trevlig kärra som definitivt kan rekommenderas och det finns original-flottörer att köpa till för den som så vill. Finns även under andra tillverkarnamn - t ex ST Models som nog dessutom är den verklige tillverkaren.
    Roger

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vad för ackar brukar passa om man elkonverterar 40-size trainers från metanol till el?
    Tex flyg som passar bra med tex OS Max 46AX?
    Som tex Kyosho Calmato Trainer/Sports, ThunderTiger Trainer 40, osv.
    Men även andra högvingade flyg som inte kräver en massa utan klara sig med en OS46.
    Tex Bellanca Decathlon, Piper Cub, osv.
    Det går att göra på helt olika sätt. En reflektion:

    I tidernas begynnelse flög jag en Kyosho CAP 232 som vägde över 4kg som mest. Efter div olika versioner och lättningar flögs den som lättast på 1.9kg fortfarande med tunga nimh-celler...







    När litium kom så byggde jag en Stearman i 40size, samma recept men lättad så mycket det gick och den flög toppenfint på en 3S acke och växlad motor. Så liknande 40 kärror men ett spektrum från 18 runda celler till 3S li-po. Alla flög riktigt bra, men med helt olika egenskaper. Trainer kan med flygas på helt olika sätt och kan rätt utrustad bli en riktigt trevlig maskin. Sällan man ser en Kyosho Cap flygas så här som exempel,

    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  16. #16

    Standard

    Inte EPP-flyg tack! =) Annars är Cub och Beaver helt OK.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Inte EPP-flyg tack! =) Annars är Cub och Beaver helt OK.
    Cubbe är ett konventionellt träbygge men Beavern (i EPO) tycker jag flyger klart bättre.
    Min kompis och tillika flygguru Kristian Berggren var en aning skeptisk när jag nämnde att jag beställt en Beaver för hans erfarenhet av konventionellt byggda sådana var inte helt igenom positiv. Men denna förhållandevis lätta Beaver var nåt helt annat visade det sig och det var nog främst den lägre vikten som var skillnaden...
    Nåja - jag har rätt stor förståelse för att du vill ha en "riktigt byggd" kärra och ingen skumvåffla men man kommer som sagt inte ifrån att det är en jäkligt trevlig modell. Men E-flite Cubben är inte heller så pjåkig - även nämnde Kristian har haft en sån dessutom med en rätt liten motor och han flög den som en "biltjuv".
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •