Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Borstlös

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Borstlös

    Hej
    Det gäller en BL-motor som iof sitter i en båt, men ja testar med att fråga här...
    Har en båt med borstlös motor. Färdigbyggd historia. I mitt tycke ganska fin, glasarmerad plast o ett härligt drag med 3S. kommer inte ihåg beteckningen på den, men kan kolla. Den var komplett med motor o fartreglage. Fick sätta i servo till rodret o mottagare. Enligt info så ska den gå på 3S.

    Den har plötsligt lagt av (gick hela förra säsongen utan problem) Nu är den väldigt orkeslös, men går. Först var det som om det var glappt, kraften kom o gick lite då man gasade.

    Grabben, sexåring, som kör den har varit dålig på att ge efter på gasen när det kaviterat, så ibland har motorn varvat som bara den.. Jag har testad med annan mottagare, men felet verkar vara i motor/fartreglage.

    Kan en borstlös gå på två av tre faser? kan det vara avbrott i motorn? isf, är fartreglaget förstört som ett resultat av detta, isf?

    /Lars

  2. #2

    Standard

    Mår batteriet bra?
    Annars låter det som en lödning eller kabel till motorn inte mår bra.
    Det skulle kunna vara en lindning i motorn eller en magnet som släppt, men börja kolla kablar och lödningar.
    / Jonas

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag har två ackar, och de är båda OK. Jag får montera kolla lödningar, o mäta efter resistans i motorlindningarna. Är det somså att den kan ha gått på två av tre poler?
    /

  4. #4

    Standard

    Nej, den kan inte starta med två faser men om den väl snurrar får den dålig kraft om den tappar en fas.
    Mät även mot motor axeln så du inte har kortslutning till jord.
    / Jonas

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Om den tappat en fas ex antal ggr under en körning så skulle jag gissa att motor och reglage är rejält varma efter en tur.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •