Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Svårinställd motor

  1. #1
    raz3tecs avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Inlägg
    19
    Jobb
    RMIG Sweden - Stansautomat operatör
    Klubb
    Brännebrona FK

    Standard Svårinställd motor

    Hejsan alla!
    Jag har en liten Extra 300L från VMAR (1500mm spv) där det sitter en Rossi .45 motor med pipa. Är över 10 år sedan jag flög aktivt med den sist och har nu i sommar dammat av planet och varit på fältet 2 ggr. Ett problem jag har stött på är att motorn är väldigt seg på gaspådrag. Tar några sekunder innan den börjar varva upp. Har testat olika inställningar på nålen men får den inte riktigt att reagera så mycket snabbare. Har en 12.5x5 prop har jag för mig sittandes på den, kan det vara en för stor prop? Eller kan man sätta in min OS .61 motor i planet?

    Lägger med en bild på motorn (den bästa jag hade) så man kan se lite hur den typ ser ut.

    Tack på förhand
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140723_191359.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	144,8 KB 
Id:	46860

  2. #2
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Är metanolen lika gammal som det var du flög med kärran sist?

    Matsa...

  3. #3
    raz3tecs avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Inlägg
    19
    Jobb
    RMIG Sweden - Stansautomat operatör
    Klubb
    Brännebrona FK

    Standard

    Nej köpte nytt bränsle. Köpte även nya batterier och glödstift för att få en bra start.

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    !2,5x5 propeller förefaller mig vara stort till en .45:a

    Har för mig att det var 10x6 som gällde till .40 motorer.
    Steget till 12,5x5 verkar stort.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 393
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av raz3tec Visa inlägg
    Hejsan alla!
    ... Ett problem jag har stött på är att motorn är väldigt seg på gaspådrag. Tar några sekunder innan den börjar varva upp. Har testat olika inställningar på nålen men får den inte riktigt att reagera så mycket snabbare.
    Om motorn är "seg" vid gaspådrag är det vanligtvis ett tecken på att den får för lite bränsle i lågfarts- och mellanregistret. Du kan därför pröva att justera tomgångsnålen så att blandningen blir lite fetare. Ta inte för mycket åt gången, 1/4 varv borde ge en tydlig skillnad.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  6. #6
    raz3tecs avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Inlägg
    19
    Jobb
    RMIG Sweden - Stansautomat operatör
    Klubb
    Brännebrona FK

    Standard

    Har för mig att jag fick en bra respons en gång men då dog motorn i vertikalt läge.

  7. #7

    Standard

    Är månne motorn och dess förgasare lite igenkläggad så det inte kommer tillräckligt med bränsle fast du vrider och rattar?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    raz3tecs avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Inlägg
    19
    Jobb
    RMIG Sweden - Stansautomat operatör
    Klubb
    Brännebrona FK

    Standard

    Inte vad jag kan se. Tycker den ser bra ut.

  9. #9

    Standard

    Menade inne i, som tex kanaler i förgasaren som blivit smalare av beläggningar efter alla dessa åren. Har du bytt bränsle så kan det bli beläggningar av det. Bränslen har olika tillsatser.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    raz3tecs avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Inlägg
    19
    Jobb
    RMIG Sweden - Stansautomat operatör
    Klubb
    Brännebrona FK

    Standard

    Bytte propeller och provade den lite snabbt kunde dock inte varva upp den där jag bor men funderar på om det är känsligt om den tar lite tjuv luft då det inte kändes som det var tätt mellan pipan och motor?

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Att det går långsamt att få varv beror på pipa-propellerkombinationen. Det tar tid att falla in i pipans varttal. Du kan prova en mindre proppeller med mer stigning. Jag kör 12x6 på ASP .46 utan pipa, det går bra, stor propeller men det fungerar. Men pipan får absolut inte läcka. Bilfirmor av typen mekonomen har avgastätningsmassa. Den fungerar utmärkt att täta avgasrör på modellflyg.
    fredrik

  12. #12

    Standard

    Har du kollat om trottellänkaget rör sig i takt med spakutslaget? Och inte långsammare? Det är kanske inte världen hitech-tips, men på min gamla trainer så var gaslänkaget så nedkladdat med gammal olja att det rörde sig väldigt trögt och långsamt.... Och då tog det någon sekund innan den varvade upp

  13. #13
    raz3tecs avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Inlägg
    19
    Jobb
    RMIG Sweden - Stansautomat operatör
    Klubb
    Brännebrona FK

    Standard

    Tycker det rör sig i samma takt som servot. Ska testa att täta extra på pipan och funkar det inte funderar jag på att testa att montera på min OS .61 om det funkar. Bara TP blir rätt så

  14. #14

    Standard

    Tror fortfarande på igenkläggad förgasare. Jag har rengjort många motorer som stått för länge och de har gått mycket bättre efteråt. I med After Run Oil. Räcker inte det, i med WD40 eller nåt. Räcker inte det, montera isär motorn och ta vara på gummiringen vid förgasaren, sen ner med allt (eller bara förgasaren) i metanolbad ett dygn, se till att det kommer in metanol i förgasarens alla skrymsel. Men har även vart med om att metanolbad inte hjälpt förgasaren, blivit tvungen att skruva isär helt och jopp, där fanns beläggningar kvar.

    Annars, kolla att du har låg- och högvarvsskruv rätt inställda.

    Har den kolvring.... kanske tröttnat.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15
    raz3tecs avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Inlägg
    19
    Jobb
    RMIG Sweden - Stansautomat operatör
    Klubb
    Brännebrona FK

    Standard

    Ska ta och skruva fram motorn och kolla förgasaren. Den är ju kanske lite sliten med då jag flög väldigt mycket med den. Har fundering på att kanske köpa en ny lika kärra med ny motor då planet är väldigt slitet med. Märkt att lagningar börjar gå sönder igen.

  16. #16

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    12,5x5 är på tok för stor propeller för en Rossi .45:a ! Kör med 11x6 eller möjligen 10x7 istället.
    RAM, Graupner G-Sonic och APC propellrar rekommenderas!
    Moderna motorer som ASP. 46 (Kyosho .46) svingar lätt en 12x6 propeller om de körs på 10-15% nitro men inte en gammal Rossi .40-.45:a med minipipa (som är gjord för att varvas).

  17. #17

    Standard

    Kokning i maskindiskmedel har jag för mej jag sett tips på.
    Funkar iaf perfekt på en gammal ingrodd termos.
    Den blir som ny igen om man fyller den med maskindisk & kokhett vatten över natten.

  18. #18

    Standard

    Hur funkar de där baden med ultraljud?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Måste ändå ha ett lösningsmedel för kletet.
    Ultraljudet "masserar" och kommer åt alla vrår som inte en borste når..
    Vi använder för att tvätta Fräskroppar på jobbet med en alkalisk lösning.

  20. #20

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Inte behöver man någon speciell "manick" för att göra ren en förgasare!! En förgasare på våra modellmotorer består ju bara av ett förgasarhus, en trumma, en fullgasnål, och en tomgångsnål och av dessa behöver man bara ta bort fullvarvsnålen och blåsa rent och kolla att O-ringen är hel för att förgasaren ska fungera perfekt igen. Trumman lossar man och gör ren i aceton sen oljar man in allt med lite syntetolja (eller vad som helst i oljeväg). Aceton använder jag till all motorrengöring då det inte förstör O-ringar och dyligt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •