Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: 315-325mm rotorblad på en walkera hm 60? (290mm orginal)

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard 315-325mm rotorblad på en walkera hm 60? (290mm orginal)

    Precis införskaffat min första singelrotor med ccpm. D blev en Walkera HM 60 pga att jag kom undan VÄLDIGT billigt!

    Men jag har fått lite problem... Radion jag fick med är en med fel mode för mig, potensimetern till rollen var dessutom felkalibrerad i sitt fäste när jag skulle göra första lyftet! Så helin drog på en vänsterroll rakt ner i marken med rotorn före! Glasfiberbladen jag har på nu har blivit hyffsat flisade... Nu när jag centrerat potensimetern så upptäckte jag att ett servo i ccpm styrningen är helt färdigt. Kuggen i det hoppar för minsta belastning! Så nu är jag på jakt efter rotorblad så klart plus nya servon...
    Saken är den att det finns inga blad som är 290mm långa på lager i svensk marknad. Dock har jag hittat både 315 och 325mm i kolfiber på lager!

    Ska man hålla sig till 290mm som orginal eller skulle d funka med längre? HM 60'n e ju en 400 class så man tycker ju att d borde gå? Enda problemet som uppstår då e ju länkskruvarna i bladen och risken att slå i stjärten? Dom flesta 325mm blad kör ju m4+ skruv medans min har runt m3 i storlek! Vad borde jag göra? Köpa nya bladhållare med större hål som passar på min Walkera eller göra hålen större med risk för asymetri?

    Efter d hade jag tänkt införskaffa nya servon och ny sändare till helin. Blir nog till att använda Savôx servon, samt köpa ny sändare och mottagare!

    Skulle vara oerhört tacksam för svar, jag är verkligen vilse i träsket... 😛

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej, Jag avråder dig från att sätta på så mycket längre rotorblad. Belastningen ökar väsentligt med större rotordisk och det kan även ta i tailbladen.
    Jag snabbkollade med www.rcflight.se och de har 2 par hemma. Sedan har du även www.hobbyking.com om du har tid....

    Vet du vilka servon du har så kanske det finns drevsatser att byta. Annars är det viktigt att alla 3 servona är exakt lika och har minimala glapp.

    MVH Tomas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •