Reklam

Resultat 1 till 15 av 15

mne: Grnglingen - vlja radio fr en nybrjare

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Standard Grnglingen - vlja radio fr en nybrjare

Flygmodeller i leveransutfrande Link % Fly, BNF och PNF verkar ju vara optimalt om man vill succesivt (eller snabbt) fylla p med ngra plan att trna och krascha med. Ja krascha, fr det ht ju hobbyn till fr nybrjare.
    Spectrums sndare & recievers verkar ha ett mycket gott renomm oavsett flyg-rc eller bil-rc.
    Frgan fr flyg r ju Spectrumsndare man skall kpa. DX5i har SAFE-funktionen om man kper ett SAFE-utrustat plan senare. DX6i r en 6-kanalare till humant pris. Men har man SAFE i den dvs. DX6i? Den nya Spectrum DX6 har ju telemetri fr vervakning, men kanske r overkill fr en nybrjare.
    Jag ser grna lite rd och kommentarer frn Dig p forumet.
    Tack p frhand
    Bjrn

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Jag vet inte om SAFE r ngot i sndaren, men om det har med sndaren att gra s r det trorligen 5:e kanalen. Den kanalen har DX6 och DX6i ocks. S kan en DX5e sl av och p SAFE s kan de andra gra det. Spektrum DX6i har tv notoriska svagheter, de brukar g snder i tumhjulet, det kostar ngon krona att byta till tumhjul i metall. De brukar ven g snder i antennen eller TX-steget. Jag har tv sndare som har eller har haft detta fel. Det lagas gratis av Spektrum i England. Annars r det en trevlig nybrjar-sndare. Jag anvnder min just till BNF.
    fredrik

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Du kan nog vara helt vertygad om att alla Spektrum-sndare ver DX5i klarar att hantera SAFE-mottagare fr vad jag kan se s krvs en 3-lgesbrytare fr att koppla om mellan de 3 normala lgena samt en terfjdrande fr att anvnda som "panic button". Klarar du dig med 6 kanaler s kp den senaste (nya DX6) annars r det vl DX9 som gller om man vill vara nnu lite mera framtidssker m a p funktionalitet och antal kanaler. Eftersom man ibland anvnder flera servon per funktion s skadar det aldrig att ha flera kanaler tillgngliga - om ekonomin tillter. DX7S och DX8T r i o f s helt OK sndare men jag tror att dom saknar "talande telemetri" vilket nrmast r ett krav om man skall ha telemetri. Sen gr det ju att kpa en Taranis-sndare och utrusta den med en Spektrum-modul s kan man ocks flyga alla BnF-modeller med Spektrum-mottagare.
    Roger

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej Bjrn,
    Den nya svarta Spektrum DX6 kan nog vara ett bra val till att brja med. Du kommer rtt lngt med 6 kanaler. Men du kommer att mrka att med lite strre flygplan som ofta har ett servo till varje skevroder (dvs 2 servon) och ven ett servo till varje hjdroderhalva (dvs 2 servon ven dr) s gr det t en del kanaler. ven klaff kan ofta ha tv servon p lite strre modeller (ett servo till varje klaffhalva, men detta kan ofta g att lsa med en Y-kabel fr att anvnda en kanal). Till skalamodeller kanske man har infllbart landningstll ocks och lite andra finesser man behver fler kanaler till. Men det r ju ett ganska vanligt tillvgagngstt att man brjar med en lite enklare radio fr att efter ett tag byta upp sig till en mer avancerad.
    Jag har sjlv den ldre (gr) Spektrum DX6i till inomhusmodeller och den funkar helt OK. Hade den nya svarta DX6 funnits d jag kpte min Spektrum hade det frsts blivit den eftersom den en hel del bttre n den gamla.
    Annars anvnder jag Futaba sen mnga r (en 14MZ) som jag tnker anvnde ngra r till.

Om du vet med dig att du tnker marchera raskt i denna hobby till mer avancerad modeller och kommer behva fler n 6 kanaler och ven vill anvnda Parkzone och E-Flites BNF modeller s kan nog Spektrum DX9 vara ett bra val.

DX6:
    http://www.spektrumrc.com/Products/D...ProdId=SPM6700
    Om du har ork kan du plja igenom den hr trden p rcgroups om den nya svarta DX6:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2089776

Observera att DX6 levereras utan laddningsbara batterier till sndaren men det skall komma ett LitiumIon batteri 2000 mAh till DX6 vad det lider, det ser ut s hr http://www.spektrumrc.com/Products/D...SPMB2000LITXCS

DX9:
    http://www.spektrumrc.com/Products/D...rodId=SPMR9900
    (till den fljer det med ett 2 cell LithiumIon batteri 2000 mAh till sndaren och en laddare)

/Bo

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Standard

Tack fr svar och synpunkter. Frgan r hur mycket mer jag fr fr kostnaden med en DX6 jmfrt med en DX6i. En DX9 verkar lite overkill fr mig d jag inte kommer att vara mogen fr strre avancerade modeller n p 2-3 r och utvecklingen gr snabbt framt.
    Till denna frga kommer detta med Mode1 eller Mode2?????? Jag har frsttt att det handlar om vilka styrfunktioner man har till hger alternativt vnster. Rc-bilar styr jag med hgerhand och gasar med vnstern. Detta med mode verkar ocks vara lite olika i olika lnder. Vad gller som "standard" i Sverige?
    Tacksam fr synpunkter.
    Bjrn
    P.S. Jag skall ocks stta min Wentzellbt Comet i modernt elmotor- och rc-drift. Bten fick jag byggd av min morfar fr 60 jular sedan. S det r att g fram med bra grejer utan overkill d kassan inte r outtmlig. D.S

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Det r bara du sjlv som kan bedma mervrdet p en DX6 kontra DX6i men det r i alla fall Mode 2 du skall ha (sida/trottel p vnsterspaken). Fast varfr snla p just sndaren som r en grej du kan ha mnga r - om du vljer rtt. Och som du dessutom skall trivas med. Glm inte heller att nyare sndare ofta har betydligt bttre programvara och inte minst brukar dom vara enklare att programmera.
    Roger

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,
    Jag har som jag nmde den ldre DX6i och visst funkar den bra men skulle jag kpa en liknande Spektrum radio idag blev det ju utan tvekan den nya svarta DX6. Den har s mnga frdelar jmfrt med den gamla att valet r enkelt i alla fall om man som jag vet vad den gamla klarar av och vad den nya har fr bra finesser och frbttringar.
    T ex har den nya svarta DX6 dessa frdelar:
    - Telemetri med rst (DX6i har ingen telemetri alls).
    - Bakgrundsbelyst LCD display (DX6i har inte det som standard men gr att frse med det via 3:e partslsning).
    - 250 modellminnen (istllet fr bara 10 i DX6i).
    - Trdls lrare-elev funktion.
    - Gummisidor fr bekvmt grepp av sndaren.
    - Lite mer avancerade programmeringsmjligheter.
    - Bttre scrollhjul i gummi fr menyval osv.
    - Anvndaruppgraderbar med ny mjukvara (firmware) om och nr det kommer som ger nya funktioner/finesser/buggrttningar.
    - Kan frses med LitiumIon batteri 2000 mAh (kommer snart).

/Bo

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Standard

Ju mer jag lser, fr jag har ju ingen att frga i nrheten, ju mer frvirrad blir jag.
    Nr jag brjade titta p rc-flyg s var jag helt inne p att kpa E-flites Apprentece-plan med SAFR-Tecnologi.
    Efter att lst mnga synpunkter har jag lmnat detta. D lser jag om att det finns olika "Fail-safe" system dr roder och trottel gr till neutrallge om man slpper spakarna. Sedan finns detta med PPM resp PCM dr PCM tydligen skall stdja ngon form av felhantering under flygning. D kommer frgan om detta sitter i sndaren eller mottagaren?
    Detta r ngot viktigt att utrna och frst.
    Jag tillhr dom som inser att jag inte kan kunna allt men jag kan frska frst och frst sammanhangen - det gr att jag lser och analyserar just fr att tminstone frst.
    Sedan kommer frgorna om telemetri som t.ex. DX6 har. Vilka komponeneter skall planet utrustas med fr att f signal om t.ex. lg acc-kapacitet s det r dags att landa. Eller hur fungerar det med en DX6.
    (Parentes: Sndaren Frsky TARANIS skivs till skyarna hr och dr med en del av finesserna och n fler men vad r det fr ngot?)
    P lrdag i Skillingaryd hoppas jag kunna stlla en del frgor men vid sdana arrangemang brukar de kunniga vara s upptagna s ngra uttmmamnde svar vgar jag inte hoppas p)
    Hoppas p lite svar och synpunkter hr p forumet iaf.
    P frhand tack!
    Bjrn

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Fail-safe r inget som normalt rddar krran s det behver du inte fundera ver just nu.
    PCM resp PPM r egentligen bara relevant nr det gller 35 MHz-anlggningar och inte 2,4 GHz. Jo - har din sndare en HF-modulplats och du t ex stter en FrSky 2,4 GHz-modul i den platsen s skall sndaren stllas in p PPM annars fungerar den inte. Men kper du en ny sndare idag s r det f som har HF-modulplatser - Taranis undantagen men det finns skert en och annan ytterligare.
    Fr att t ex mta och via telemetrin visa uttagen energimngd eller cellernas individuella spnning s behvs normalt en form av sensor som d kopplas till mottagaren men hur man gr r olika frn fabrikat till fabrikat. Mtning av ack-spnningen p mottagaracken kan vara standard men att mta p drivackar krver som sagt en sensor. Men fr oss elflygare som ofta spnningsmatar mottagare/servon via fartreglagets BEC r just spnningen till mottagaren normalt ett rtt ointressant mtvrde.
    Roger

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,
    Att du "lser in" dig p modellflygets och radioflygets olika aspekter r bra och det r helt naturligt att man blir lite frvirrad ju mer man trnger in i denna vrld nufrtiden d utbudet av radiostyrningar, modeller, eldrift med vad drtill hr osv r ganska enormt. Det tar helt enkelt tid innan man brjar frst hur saker och ting fungerar, anvnds osv. S du fr nog finna dig i att vara lite frvirrad ett tag till, men det kommer att avta med tiden bara du bemdar dig med att frska frst eller frga som nu det du ej frstr. Sen behver man ju inte alltid frst mer p djupet utan ibland nja sig med att veta att en sak fungerar p ett visst stt och nja sig med det.

Failsafe m m i radiostyrningen:

Frst, den allenardande frekvensen idag (sen ganska mnga r) r 2,4 GHz (innan dess var 35 MHz i stort sett allenardande fr flygplan, och innan dess hade vi 27 MHz dr ven privatradion husera vilket var en klla till strning emellant).
    Sen ang skerhetsfunktioner dels fr sker signalverfring dels fr nr en signalstrning uppkommer finns flera lsningar.
    Signalverfringen:
    Olika tillverkare har lite olika metoder att skerstlla att signalen p 2.4 GHz frs ver mellan sndaren och mottagaren p ett skert stt. Futaba/Robbe har sin frekvenshoppande teknik i olika varianter som anses mycket sker, Spektrum har en lite annan lsning som troligen r i stort sett lika sker. Multiplex har sitt system, JR, Jeti osv har sina system. Som du kanske listat ut kan man inte blanda olika tillverkares grejer hur som helst p g av detta d de oftast ej r kompatibla med varandra. Det gller sndare och mottagare som huvudregel men vissa 3:e parts mottagare funkar i andras radiostyrningar t ex viss FrSky mottagare kan anvndas till Futaba sndare och det finns fler exempel.
    Servon gr i de flesta fall att blanda frn olika tillverkare (frutom de nyare seriell bus servona som man nog fr hlla sig till sin tillverkare av sndare+mottagare+sbus servon).
    S kper du en Spektrum radiostyrning blir man delvis fast i det mrket, likadant med Futaba osv.
    Det man fr se upp med ang de lite enklare radiostyrningarna och mottagarna r att en del r kort rckvidd till skillnad mot de med full rckvidd. De frra r tnkta mer fr "parkfyers" eller inomhusbruk dr man inte behver s lng rckvidd.

De flesta moderna radiostyrningar idag bland de strre tillverkarna har kodad signalverfring med felkorrigering s den biten som skall frhindra radiostrning fr nog anses vldigt sker idag. Sndaren "binds" ven till mottagaren s bara din sndare fungerar med din mottagare.

Sen om man skulle f radiostrning har de flesta radiostyrningar bland de strre tillverkarna olika skerhetsfunktioner som som failsafe dr servona gr till av anvndaren frprogrammerade lgen vid en strning (t ex servona str kvar i nuvarande lge och motorn dras av till tomgng).
    Det finns ofta ven batteri failsafe s att om mottagarbatteriet har lg spnning s dras motorn av p tomgng som varning att nu br man landa snarast annars r fara och frde att mottagarbatteriet tar slut och det kan vara adjss.
    Sen finns det mer avancerad skerhetsfunktioner hos olika tillverkare som man specifikt fr kolla p vad de innebr.

Nra samband med ovanstende skerhetsfunktioner har den s k telemetrin som numera r vitt utbrett bland tillverkarna.
    Frdelarna med telemetri r mnga och ger kad skerhet och trygghet vid flygningen.
    Telemetrin gr i stora drag ut p att det finns en kommunikation mellan mottagaren (eller en telemetrimodul) och sndaren via dels externa sensorer dels via inbyggda funktioner i en telemetrimottagare/modul.
    Ngra vanliga telemetrifunktioner:
    - Man fr alarm nr mottagarbatteriet ntt viss instlld lgsta spnning (dags att landa).
    - Signalstyrka, flyger man lngre bort eller dr man kan f "radioskugga" (hus, trd, kullar osv) kan varning om lg signalstyrka vara bra att f s men kan frska "hmta hem" modellen i tid.
    - Via externa sensorer som monteras i planet och ansluts till mottagaren (ev via ett hub system med seriell bus) kan man f t ex frbrukad kapacitet p ett drivbatteri (LiPo) till en eldriven modell med hjlp av en strmsensor, man kan f hjd, fart, avstnd, GPS koordinater, varvtal p motorn via magnetisk eller optisk sensor, temperatur via en tempgivare med mera.
    Exempel p Telemtri sensorer:
    Spektrum:
    http://www.spektrumrc.com/Air/Telemetry.aspx
    http://www.spektrumrc.com/Technology/Telemetry.aspx

Futaba:
    http://www.robbe.de/rc-fernsteuerung...re=en&limit=48

Jeti:
    http://www.jetimodel.com/en/katalog/...re-Sensors-EX/

Mulitplex:
    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...a05e798188c6bd

Graupner:
    http://www.graupner.de/en/products/a...tcategory.aspx

Frsky:
    http://www.frsky-rc.com/product/prod...name=Telemetry Sensors

Dina frgor om DX6:
    Fr telemetrimjlighet behver man kpa till antingen en fullrckvidds telemetrimodul TM1000 eller en lgrckvidds telemetrimodul TM1100. D fr du telemetri (rst meddelande) om signalstyrka och batteriniv p mottagarbatteri. Drutver fr man kpa till olika sensorer (variometer, hjd, fart, varvtal, volt, strm, G-kraftsensor osv).
    Man kan ladda hem DX6 manualen och kika lite i den vad den erbjuder ang telemetrin.
    http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/F...-Manual_EN.pdf

FrSky Taranis:
    Den r helt enkelt mer avanacerad n en DX6. Mer flexibel ang programmeringsmjligheterna och fler kanaler. Kanske en lite fr avancerad radio att brja med men har man bara intresse och vilja s kan den nog funka som en nybrjarradio ocks att vxa i. Men i synnerhet som du ej har nn klubb eller annan att rdfrga handgripligen i din nrhet s kanske en DX6 r bttre n en Taranis d det finns risk att du kan uppleva en Taranis som vl avancerad till en brjan.

Sjlv kr jag Futaba (14MZ) och har en telemetrikapabel mottagare och en speciell telemetri-box till sndaren. Jag har en strmsensor och voltavknning i en av mina strre eldrivna modeller. D fr jag ang flygbatteriet (ett 10 cell LiPo batteri) uppgift i displayen och via ljudalarm fr niv jag stllt in om frbrukad kapacitet (mAh), volt och strmstyrka inkl max uppndd strmstyrka. Voltavknningen fungerar som s i mitt fall att jag anvnder strmkretsen i fartreglaget (som fr strm frn det 10 celliga LiPo batteriet) att driva mottagare och servon och om volten sjunker under 5 volt fr jag alarm (och d hoppar automatisk en Scorpion backup guard som r en 2 cell LiPo p 500 mAh med speciell elektronikkrets, in och tar ver strmfrsrjningen) och s fr jag ven visat (och alarm om jag vill) volten p flygbattariet (bra att se volten innan man startar - man kan ju glmma ladda ett LiPo batteri innan flygningen).
    Telemetrin har kommit fr att stanna och kan gra flygningen en hel del skrare.

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2014-08-07 klockan 14:25.

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Standard

Stort tack fr uttmmande svar. Jag skriver ut (som s ofta) och skall begrunda.
    Jag kpte till vra bilar (Monster-Trucks fr att lra sonen men ven mig att vara "ntt" p kontrollen) en laddare SKYRC e6650 som ju skall vara rtt fr behoven nu (NiMH) och fr flygplanen med LiPo. Jag r helidiot p datorer (blev vl det med knapprdsla av alla fel och frsvunna kalkyler i datorns barndom genom handhavarfel) s jag undrar om ngon vet om det finns en svensk manual till denna laddare??
    Tacksam fr svar
    Bjrn

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Huvudregeln nr det gller RC prylar vare sig det r en radiostyrning, en laddare eller nt annat tillbehr r att manualer finns inte p svenska. Undantaget bland radiostyrningar r Futaba dr Minicars i Sverige faktisk verstter handbckerna till Futaba till svenska.

Jag ser att t ex Hobbex sljer en sn laddare du har, men trots att de har manualen till laddaren i PDF p sin hemsida som man kan ladda hem s r den p engelska (de har dock en skerhetsanvisning p svenska till laddaren).
    r det nt man br frska lra sig s r det engelska fr som sagt bruksanvisningar till allehanda RC prylar r p engelska (och ev ngra andra strre sprk).
    En god som ngon anledning att frska lra sig engelska s gott det nu gr.

Egentligen skall ju en vara som r CE mrk tfljas av en svensk bruksanvisning om den sljs till konsument i Sverige, men nstan ingen bryr sig tydligen om detta inom vrt ganska smala intresseomrde radiostyrning/elektronik.

/Bo

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Standard

Jag talar nog en ganska flytande engelska som man sger och jag talar dagligen men nr man kommer till tekniska delar av ett sprk s r det inte s enkelt. Liksom p svenska s varierar anvnd vokabulr med vilket specialomrde det gller.
    Som teknisk inkpare lrde jag mig att tala flytande tyska inom de specialomrden jag gjorde affrer inom men sedan det sociala sprket "efter" arbetet var betydligt svrare tyckte jag.
    Ja, jag har ocks frvnats ver att manualer och annat inte fljer gllande regler. Vi har ju myndigheter som skall bevaka efterlevnaden av gllande regler fr konsumentprodukter men det tycks inte fungera.
    Sedan har jag mina brister i digital frmga att lita p att jag gr rtt. Men "such is life" och "cst moi".
    Jag fr ta bit fr bit och testa.
    Bjrn

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Grejen med modellflyg r att mnga ord saknar svensk versttning
    Rodren har funnits i 100+ r och har drfr namn
    Olika stora utslag kallas dual rate

Men mnga digitala mixar saknar namn
    Specialroder som mix av hjd och skev som p en flygande vinge saknar svenskt namn kallas elevon
    Att mixa in flaps i skev saknar svenskt namn, kallas flaperon
    Segelplan som har skev upp och flaps ner vid landning saknar mig veterligen svenskt namn, alla sger butterfly.
    Fartkontroll har namn, men mnga skriver ESC (Electronic Speed Control)
    Batterieleminator kallas vanligen fr BEC (Battery Eliminator Circuit)

S om du lr dig termerna s fr du nog klm p det hela. Normalt ska man ocks tnka p att saker som uttryckligen inte passar ihop passar nog inte ihop. Sen om du flyger elektriskt s mste du lra dig ellra. Det r rtt viktigt men enkelt i alla fall om man kan det :-)
    R*I=U, Motstnd R (enhet Ohm) * Strm I (Enhet Ampere,A) = U Spnning (Enhet Volt,V)
    P=U*I, Effekt P (enhet Watt) = Strm * Spnning. (Samma enhet som ovan)

Nr det gller batterier talar man ven om
    A = C/h, Strm A = Laddning C man kan verfra/h Timme (Det borde vara sekund men d skulle talen bli s sm)
    Energi = Effekt * tid, enhet Ws
    Elektrisk laddning = Elektrisk laddning / Spnning, enhet Ah eller mAh

Sen br man lra sig lda ocks, och d finns det mnga instruktionsvideos p youtube. Det heter soldering. Tunt och blyat tenn rekommenderas, max 1mm tjockt.
    fredrik

Standard

Jag tror inte rc prylar behver ha en svensk manual eftersom det rknas som "varor som r avsedda fr en begrnsad kundkrets med speciella kunskaper". (http://www.konsumentverket.se/Lagar-...ruksanvisning/).

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •