Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Gröngölingen - välja radio för en nybörjare

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard Gröngölingen - välja radio för en nybörjare

    Flygmodeller i leveransutförande Link % Fly, BNF och PNF verkar ju vara optimalt om man vill succesivt (eller snabbt) fylla på med några plan att träna och krascha med. Ja krascha, för det höt ju hobbyn till för nybörjare.
    Spectrums sändare & recievers verkar ha ett mycket gott renommé oavsett flyg-rc eller bil-rc.
    Frågan för flyg är ju Spectrumsändare man skall köpa. DX5i har SAFE-funktionen om man köper ett SAFE-utrustat plan senare. DX6i är en 6-kanalare till humant pris. Men har man SAFE i den dvs. DX6i? Den nya Spectrum DX6 har ju telemetri för övervakning, men kanske är overkill för en nybörjare.
    Jag ser gärna lite råd och kommentarer från Dig på forumet.
    Tack på förhand
    Björn

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag vet inte om SAFE är något i sändaren, men om det har med sändaren att göra så är det trorligen 5:e kanalen. Den kanalen har DX6 och DX6i också. Så kan en DX5e slå av och på SAFE så kan de andra göra det. Spektrum DX6i har två notoriska svagheter, de brukar gå sönder i tumhjulet, det kostar någon krona att byta till tumhjul i metall. De brukar även gå sönder i antennen eller TX-steget. Jag har två sändare som har eller har haft detta fel. Det lagas gratis av Spektrum i England. Annars är det en trevlig nybörjar-sändare. Jag använder min just till BNF.
    fredrik

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kan nog vara helt övertygad om att alla Spektrum-sändare över DX5i klarar att hantera SAFE-mottagare för vad jag kan se så krävs en 3-lägesbrytare för att koppla om mellan de 3 normala lägena samt en återfjädrande för att använda som "panic button". Klarar du dig med 6 kanaler så köp den senaste (nya DX6) annars är det väl DX9 som gäller om man vill vara ännu lite mera framtidssäker m a p funktionalitet och antal kanaler. Eftersom man ibland använder flera servon per funktion så skadar det aldrig att ha flera kanaler tillgängliga - om ekonomin tillåter. DX7S och DX8T är i o f s helt OK sändare men jag tror att dom saknar "talande telemetri" vilket närmast är ett krav om man skall ha telemetri. Sen går det ju att köpa en Taranis-sändare och utrusta den med en Spektrum-modul så kan man också flyga alla BnF-modeller med Spektrum-mottagare.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej Björn,
    Den nya svarta Spektrum DX6 kan nog vara ett bra val till att börja med. Du kommer rätt långt med 6 kanaler. Men du kommer att märka att med lite större flygplan som ofta har ett servo till varje skevroder (dvs 2 servon) och även ett servo till varje höjdroderhalva (dvs 2 servon även där) så går det åt en del kanaler. Även klaff kan ofta ha två servon på lite större modeller (ett servo till varje klaffhalva, men detta kan ofta gå att lösa med en Y-kabel för att använda en kanal). Till skalamodeller kanske man har infällbart landningställ också och lite andra finesser man behöver fler kanaler till. Men det är ju ett ganska vanligt tillvägagångsätt att man börjar med en lite enklare radio för att efter ett tag byta upp sig till en mer avancerad.
    Jag har själv den äldre (grå) Spektrum DX6i till inomhusmodeller och den funkar helt OK. Hade den nya svarta DX6 funnits då jag köpte min Spektrum hade det förstås blivit den eftersom den en hel del bättre än den gamla.
    Annars använder jag Futaba sen många år (en 14MZ) som jag tänker använde några år till.

    Om du vet med dig att du tänker marchera raskt i denna hobby till mer avancerad modeller och kommer behöva fler än 6 kanaler och även vill använda Parkzone och E-Flites BNF modeller så kan nog Spektrum DX9 vara ett bra val.

    DX6:
    http://www.spektrumrc.com/Products/D...ProdId=SPM6700
    Om du har ork kan du plöja igenom den här tråden på rcgroups om den nya svarta DX6:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2089776

    Observera att DX6 levereras utan laddningsbara batterier till sändaren men det skall komma ett LitiumIon batteri 2000 mAh till DX6 vad det lider, det ser ut så här http://www.spektrumrc.com/Products/D...SPMB2000LITXCS

    DX9:
    http://www.spektrumrc.com/Products/D...rodId=SPMR9900
    (till den följer det med ett 2 cell LithiumIon batteri 2000 mAh till sändaren och en laddare)

    /Bo

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Tack för svar och synpunkter. Frågan är hur mycket mer jag får för kostnaden med en DX6 jämfört med en DX6i. En DX9 verkar lite overkill för mig då jag inte kommer att vara mogen för större avancerade modeller än på 2-3 år och utvecklingen går snabbt framåt.
    Till denna fråga kommer detta med Mode1 eller Mode2?????? Jag har förstått att det handlar om vilka styrfunktioner man har till höger alternativt vänster. Rc-bilar styr jag med högerhand och gasar med vänstern. Detta med mode verkar också vara lite olika i olika länder. Vad gäller som "standard" i Sverige?
    Tacksam för synpunkter.
    Björn
    P.S. Jag skall också sätta min Wentzellbåt Comet i modernt elmotor- och rc-drift. Båten fick jag byggd av min morfar för 60 jular sedan. Så det är att gå fram med bra grejer utan overkill då kassan inte är outtömlig. D.S

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är bara du själv som kan bedöma mervärdet på en DX6 kontra DX6i men det är i alla fall Mode 2 du skall ha (sida/trottel på vänsterspaken). Fast varför snåla på just sändaren som är en grej du kan ha många år - om du väljer rätt. Och som du dessutom skall trivas med. Glöm inte heller att nyare sändare ofta har betydligt bättre programvara och inte minst brukar dom vara enklare att programmera.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Jag har som jag nämde den äldre DX6i och visst funkar den bra men skulle jag köpa en liknande Spektrum radio idag blev det ju utan tvekan den nya svarta DX6. Den har så många fördelar jämfört med den gamla att valet är enkelt i alla fall om man som jag vet vad den gamla klarar av och vad den nya har för bra finesser och förbättringar.
    T ex har den nya svarta DX6 dessa fördelar:
    - Telemetri med röst (DX6i har ingen telemetri alls).
    - Bakgrundsbelyst LCD display (DX6i har inte det som standard men går att förse med det via 3:e partslösning).
    - 250 modellminnen (istället för bara 10 i DX6i).
    - Trådlös lärare-elev funktion.
    - Gummisidor för bekvämt grepp av sändaren.
    - Lite mer avancerade programmeringsmöjligheter.
    - Bättre scrollhjul i gummi för menyval osv.
    - Användaruppgraderbar med ny mjukvara (firmware) om och när det kommer som ger nya funktioner/finesser/buggrättningar.
    - Kan förses med LitiumIon batteri 2000 mAh (kommer snart).

    /Bo

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Ju mer jag läser, för jag har ju ingen att fråga i närheten, ju mer förvirrad blir jag.
    När jag började titta på rc-flyg så var jag helt inne på att köpa E-flite´s Apprentece-plan med SAFR-Tecnologi.
    Efter att läst många synpunkter har jag lämnat detta. Då läser jag om att det finns olika "Fail-safe" system där roder och trottel går till neutralläge om man släpper spakarna. Sedan finns detta med PPM resp PCM där PCM tydligen skall stödja någon form av felhantering under flygning. Då kommer frågan om detta sitter i sändaren eller mottagaren?
    Detta är något viktigt att utröna och förstå.
    Jag tillhör dom som inser att jag inte kan kunna allt men jag kan försöka förstå och förstå sammanhangen - det gör att jag läser och analyserar just för att åtminstone förstå.
    Sedan kommer frågorna om telemetri som t.ex. DX6 har. Vilka komponeneter skall planet utrustas med för att få signal om t.ex. låg acc-kapacitet så det är dags att landa. Eller hur fungerar det med en DX6.
    (Parentes: Sändaren Frsky TARANIS skivs till skyarna här och där med en del av finesserna och än fler men vad är det för något?)
    På lördag i Skillingaryd hoppas jag kunna ställa en del frågor men vid sådana arrangemang brukar de kunniga vara så upptagna så några uttömmamnde svar vågar jag inte hoppas på)
    Hoppas på lite svar och synpunkter här på forumet iaf.
    På förhand tack!
    Björn

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Fail-safe är inget som normalt räddar kärran så det behöver du inte fundera över just nu.
    PCM resp PPM är egentligen bara relevant när det gäller 35 MHz-anläggningar och inte 2,4 GHz. Jo - har din sändare en HF-modulplats och du t ex sätter en FrSky 2,4 GHz-modul i den platsen så skall sändaren ställas in på PPM annars fungerar den inte. Men köper du en ny sändare idag så är det få som har HF-modulplatser - Taranis undantagen men det finns säkert en och annan ytterligare.
    För att t ex mäta och via telemetrin visa uttagen energimängd eller cellernas individuella spänning så behövs normalt en form av sensor som då kopplas till mottagaren men hur man gör är olika från fabrikat till fabrikat. Mätning av ack-spänningen på mottagaracken kan vara standard men att mäta på drivackar kräver som sagt en sensor. Men för oss elflygare som ofta spänningsmatar mottagare/servon via fartreglagets BEC är just spänningen till mottagaren normalt ett rätt ointressant mätvärde.
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Att du "läser in" dig på modellflygets och radioflygets olika aspekter är bra och det är helt naturligt att man blir lite förvirrad ju mer man tränger in i denna värld nuförtiden då utbudet av radiostyrningar, modeller, eldrift med vad därtill hör osv är ganska enormt. Det tar helt enkelt tid innan man börjar förstå hur saker och ting fungerar, används osv. Så du får nog finna dig i att vara lite förvirrad ett tag till, men det kommer att avta med tiden bara du bemödar dig med att försöka förstå eller fråga som nu det du ej förstår. Sen behöver man ju inte alltid förstå mer på djupet utan ibland nöja sig med att veta att en sak fungerar på ett visst sätt och nöja sig med det.

    Failsafe m m i radiostyrningen:

    Först, den allenarådande frekvensen idag (sen ganska många år) är 2,4 GHz (innan dess var 35 MHz i stort sett allenarådande för flygplan, och innan dess hade vi 27 MHz där även privatradion husera vilket var en källa till störning emellanåt).
    Sen ang säkerhetsfunktioner dels för säker signalöverföring dels för när en signalstörning uppkommer finns flera lösningar.
    Signalöverföringen:
    Olika tillverkare har lite olika metoder att säkerställa att signalen på 2.4 GHz förs över mellan sändaren och mottagaren på ett säkert sätt. Futaba/Robbe har sin frekvenshoppande teknik i olika varianter som anses mycket säker, Spektrum har en lite annan lösning som troligen är i stort sett lika säker. Multiplex har sitt system, JR, Jeti osv har sina system. Som du kanske listat ut kan man inte blanda olika tillverkares grejer hur som helst p g av detta då de oftast ej är kompatibla med varandra. Det gäller sändare och mottagare som huvudregel men vissa 3:e parts mottagare funkar i andras radiostyrningar t ex viss FrSky mottagare kan användas till Futaba sändare och det finns fler exempel.
    Servon går i de flesta fall att blanda från olika tillverkare (förutom de nyare seriell bus servona som man nog får hålla sig till sin tillverkare av sändare+mottagare+sbus servon).
    Så köper du en Spektrum radiostyrning blir man delvis fast i det märket, likadant med Futaba osv.
    Det man får se upp med ang de lite enklare radiostyrningarna och mottagarna är att en del är kort räckvidd till skillnad mot de med full räckvidd. De förra är tänkta mer för "parkfyers" eller inomhusbruk där man inte behöver så lång räckvidd.

    De flesta moderna radiostyrningar idag bland de större tillverkarna har kodad signalöverföring med felkorrigering så den biten som skall förhindra radiostörning får nog anses väldigt säker idag. Sändaren "binds" även till mottagaren så bara din sändare fungerar med din mottagare.

    Sen om man skulle få radiostörning har de flesta radiostyrningar bland de större tillverkarna olika säkerhetsfunktioner som som failsafe där servona går till av användaren förprogrammerade lägen vid en störning (t ex servona står kvar i nuvarande läge och motorn dras av till tomgång).
    Det finns ofta även batteri failsafe så att om mottagarbatteriet har låg spänning så dras motorn av på tomgång som varning att nu bör man landa snarast annars är fara och färde att mottagarbatteriet tar slut och det kan vara adjöss.
    Sen finns det mer avancerad säkerhetsfunktioner hos olika tillverkare som man specifikt får kolla på vad de innebär.

    Nära samband med ovanstående säkerhetsfunktioner har den s k telemetrin som numera är vitt utbrett bland tillverkarna.
    Fördelarna med telemetri är många och ger ökad säkerhet och trygghet vid flygningen.
    Telemetrin går i stora drag ut på att det finns en kommunikation mellan mottagaren (eller en telemetrimodul) och sändaren via dels externa sensorer dels via inbyggda funktioner i en telemetrimottagare/modul.
    Några vanliga telemetrifunktioner:
    - Man får alarm när mottagarbatteriet nått viss inställd lägsta spänning (dags att landa).
    - Signalstyrka, flyger man längre bort eller där man kan få "radioskugga" (hus, träd, kullar osv) kan varning om låg signalstyrka vara bra att få så men kan försöka "hämta hem" modellen i tid.
    - Via externa sensorer som monteras i planet och ansluts till mottagaren (ev via ett hub system med seriell bus) kan man få t ex förbrukad kapacitet på ett drivbatteri (LiPo) till en eldriven modell med hjälp av en strömsensor, man kan få höjd, fart, avstånd, GPS koordinater, varvtal på motorn via magnetisk eller optisk sensor, temperatur via en tempgivare med mera.
    Exempel på Telemtri sensorer:
    Spektrum:
    http://www.spektrumrc.com/Air/Telemetry.aspx
    http://www.spektrumrc.com/Technology/Telemetry.aspx


    Futaba:
    http://www.robbe.de/rc-fernsteuerung...re=en&limit=48

    Jeti:
    http://www.jetimodel.com/en/katalog/...re-Sensors-EX/

    Mulitplex:
    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...a05e798188c6bd

    Graupner:
    http://www.graupner.de/en/products/a...tcategory.aspx

    Frsky:
    http://www.frsky-rc.com/product/prod...name=Telemetry Sensors


    Dina frågor om DX6:
    För telemetrimöjlighet behöver man köpa till antingen en fullräckvidds telemetrimodul TM1000 eller en lågräckvidds telemetrimodul TM1100. Då får du telemetri (röst meddelande) om signalstyrka och batterinivå på mottagarbatteri. Därutöver får man köpa till olika sensorer (variometer, höjd, fart, varvtal, volt, ström, G-kraftsensor osv).
    Man kan ladda hem DX6 manualen och kika lite i den vad den erbjuder ang telemetrin.
    http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/F...-Manual_EN.pdf

    FrSky Taranis:
    Den är helt enkelt mer avanacerad än en DX6. Mer flexibel ang programmeringsmöjligheterna och fler kanaler. Kanske en lite för avancerad radio att börja med men har man bara intresse och vilja så kan den nog funka som en nybörjarradio också att växa i. Men i synnerhet som du ej har nån klubb eller annan att rådfråga handgripligen i din närhet så kanske en DX6 är bättre än en Taranis då det finns risk att du kan uppleva en Taranis som väl avancerad till en början.

    Själv kör jag Futaba (14MZ) och har en telemetrikapabel mottagare och en speciell telemetri-box till sändaren. Jag har en strömsensor och voltavkänning i en av mina större eldrivna modeller. Då får jag ang flygbatteriet (ett 10 cell LiPo batteri) uppgift i displayen och via ljudalarm för nivå jag ställt in om förbrukad kapacitet (mAh), volt och strömstyrka inkl max uppnådd strömstyrka. Voltavkänningen fungerar som så i mitt fall att jag använder strömkretsen i fartreglaget (som får ström från det 10 celliga LiPo batteriet) att driva mottagare och servon och om volten sjunker under 5 volt får jag alarm (och då hoppar automatisk en Scorpion backup guard som är en 2 cell LiPo på 500 mAh med speciell elektronikkrets, in och tar över strömförsörjningen) och så får jag även visat (och alarm om jag vill) volten på flygbattariet (bra att se volten innan man startar - man kan ju glömma ladda ett LiPo batteri innan flygningen).
    Telemetrin har kommit för att stanna och kan göra flygningen en hel del säkrare.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2014-08-07 klockan 14:25.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Stort tack för uttömmande svar. Jag skriver ut (som så ofta) och skall begrunda.
    Jag köpte till våra bilar (Monster-Trucks för att lära sonen men även mig att vara "nätt" på kontrollen) en laddare SKYRC e6650 som ju skall vara rätt för behoven nu (NiMH) och för flygplanen med LiPo. Jag är helidiot på datorer (blev väl det med knapprädsla av alla fel och försvunna kalkyler i datorns barndom genom handhavarfel) så jag undrar om någon vet om det finns en svensk manual till denna laddare??
    Tacksam för svar
    Björn

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Huvudregeln när det gäller RC prylar vare sig det är en radiostyrning, en laddare eller nåt annat tillbehör är att manualer finns inte på svenska. Undantaget bland radiostyrningar är Futaba där Minicars i Sverige faktisk översätter handböckerna till Futaba till svenska.

    Jag ser att t ex Hobbex säljer en sån laddare du har, men trots att de har manualen till laddaren i PDF på sin hemsida som man kan ladda hem så är den på engelska (de har dock en säkerhetsanvisning på svenska till laddaren).
    Är det nåt man bör försöka lära sig så är det engelska för som sagt bruksanvisningar till allehanda RC prylar är på engelska (och ev några andra större språk).
    En god som någon anledning att försöka lära sig engelska så gott det nu går.

    Egentligen skall ju en vara som är CE märk åtföljas av en svensk bruksanvisning om den säljs till konsument i Sverige, men nästan ingen bryr sig tydligen om detta inom vårt ganska smala intresseområde radiostyrning/elektronik.

    /Bo

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Jag talar nog en ganska flytande engelska som man säger och jag talar dagligen men när man kommer till tekniska delar av ett språk så är det inte så enkelt. Liksom på svenska så varierar använd vokabulär med vilket specialområde det gäller.
    Som teknisk inköpare lärde jag mig att tala flytande tyska inom de specialområden jag gjorde affärer inom men sedan det sociala språket "efter" arbetet var betydligt svårare tyckte jag.
    Ja, jag har också förvånats över att manualer och annat inte följer gällande regler. Vi har ju myndigheter som skall bevaka efterlevnaden av gällande regler för konsumentprodukter men det tycks inte fungera.
    Sedan har jag mina brister i digital förmåga att lita på att jag gör rätt. Men "such is life" och "cést moi".
    Jag får ta bit för bit och testa.
    Björn

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Grejen med modellflyg är att många ord saknar svensk översättning
    Rodren har funnits i 100+ år och har därför namn
    Olika stora utslag kallas dual rate

    Men många digitala mixar saknar namn
    Specialroder som mix av höjd och skev som på en flygande vinge saknar svenskt namn kallas elevon
    Att mixa in flaps i skev saknar svenskt namn, kallas flaperon
    Segelplan som har skev upp och flaps ner vid landning saknar mig veterligen svenskt namn, alla säger butterfly.
    Fartkontroll har namn, men många skriver ESC (Electronic Speed Control)
    Batterieleminator kallas vanligen för BEC (Battery Eliminator Circuit)

    Så om du lär dig termerna så får du nog kläm på det hela. Normalt ska man också tänka på att saker som uttryckligen inte passar ihop passar nog inte ihop. Sen om du flyger elektriskt så måste du lära dig ellära. Det är rätt viktigt men enkelt i alla fall om man kan det :-)
    R*I=U, Motstånd R (enhet Ohm) * Ström I (Enhet Ampere,A) = U Spänning (Enhet Volt,V)
    P=U*I, Effekt P (enhet Watt) = Ström * Spänning. (Samma enhet som ovan)

    När det gäller batterier talar man även om
    A = C/h, Ström A = Laddning C man kan överföra/h Timme (Det borde vara sekund men då skulle talen bli så små)
    Energi = Effekt * tid, enhet Ws
    Elektrisk laddning = Elektrisk laddning / Spänning, enhet Ah eller mAh

    Sen bör man lära sig löda också, och då finns det många instruktionsvideos på youtube. Det heter soldering. Tunt och blyat tenn rekommenderas, max 1mm tjockt.
    fredrik

  15. #15

    Standard

    Jag tror inte rc prylar behöver ha en svensk manual eftersom det räknas som "varor som är avsedda för en begränsad kundkrets med speciella kunskaper". (http://www.konsumentverket.se/Lagar-...ruksanvisning/).

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •