Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Radioutrustning och motor till Wntzells gamla Comet

  1. #1

    Reg.datum
    Jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard Radioutrustning och motor till Wntzells gamla Comet

    Som 8-åring 1954 fick jag i julklapp Wentzells modellmotorbåt Comet i mahognyfaner byggd av min morfar som var en duktig spantbyggare. Den hade av förklarliga skäl bara en långsam elmotor. Jag var för liten för en förbränningsmotor som båten annars var tänkt för och på den tiden hade man, iaf inte barn, knappast radiostyrt. Det medförde att man var tvungen hämta hem båten med en roddbåt eller annat hela tiden när den stuckit vilket var mer regel än undantag. Båten hade en förkärlek till kallbadhusets damhalva på Lyckorna, vilket kanske inte uppskattades av damerna.
    På 1970-talet renoverades båten. Den var i ganska dåligt skick med släppta lim, sprucken faner etc. Båten renoverades dock till ett bar skick och blev vitmålad. Den försågs med ny elmotor Mabuchi RS-54K 6V 7300rpm, ny propelleraxel 4mm (svårt att byta nu), stor 50mm tvåbladig propeller och regält roder.
    I lådan sedan förr ligger flera 6V motorer (DC med 2 tåtar) av Mabuchi och Graupnerfabrikat. Båten fick även en begagnad radioutrustning typ idag inte tillåten, varför den skrotades när de nya reglerna då kom. År???
    Idag vill jag komplettera båten med en radioutrustning, elmotor (kan jag använda de gamla befintliga??) med ESC (eller motsvarande), lämpliga accar etc.
    Mitt mål är att ha båten som en vacker deplacementsbåt men även kunna dra på typ jfr. 15-20knop. Alltså ingen racerbåt. Jag vill ju kunna backa och köra typ skalabåt med snygga anläggningar. Båten är i mitt tycke mycket vacker.
    Min fråga: Kan någon lotsa mig i djungeln av utrustning. Det är inte meningen att det måste vara topputrustning men att båten skall kunna glädja mig när sonen racar på vattnet. Till våra Monster-Trucks har vi sändare typ 2,4GHz FLYSKY FS-GT2 0ch Maverick MTX-242. Den sistnämda verkar bildmässigt finnas under flera tillverkare.
    Jag ser farm mot intressanta tips och svar.
    Tack på förhand
    Björn

  2. #2

    Standard

    Mottagare som jag tror passar till den radion säljer Teknikmaasint, http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...l&artnr=510371
    Dom har även att fartreglage till bil som jag gissar skulle fungera om du bara skyddar det mot vatten, http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...0ESC%201%20pc&
    Och till samma bil finns även styrservo om du behöver det, http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...0Servo%20unit&
    Det finns även motor, http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...ushed%20Motor& men då krävs det att det passar fysiskt.
    Och batteri kan du antingen köpa 7.2 V NiMh som är av samma typ som använd i enklare bilar eller 2S LiPo som kan leverera lite mer stöm.

    /Jonas

  3. #3

    Reg.datum
    Jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Tack för tipset om TeknikMagasinet. Jag har annars varit inne på en Futaba anläggning med rattradio. Samtidigt märker jag att jag inte kommer överens med rattstyrning. Jag får inte rätt känsla i styrningen med ratten (våra bilar) på sidan jämfört med en spak rakt framifrån. Så kanske en Spectrumanläggning där jag ändå planerar köpa en Specrum DX6 till flygplan.
    Någon som kan hjälpa med en spec. på lämpliga saker i en Spectrum eller Futaba-anläggning.
    Samtidigt är det fartreglage och motor för mina önskemål som jag ser vara det mest knepiga att finna rätt nivå på både tekniskt och kostnadsmässigt.
    Tacksam för mer tips, idéer och synpunkter.
    Björn

  4. #4

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Lite info om båten skadar inte:

    Längd 605 mm.
    Ursprungligen avsedd for förbränningsmotor 1-2,5 cc (uppgift finns att den även skulle klara 3,5 cc).
    Vi hade i klubben på 1970 talet Wentzels Kaskad (daycruiser liknande båt) med 2,5 cc OS motor. Kaskad var 600 mm lång, således ganska lika din Komet.

    Frågan är hur hårt du önskar köra båten.
    Vattenkylt fartreglage kan vara att föredra, men det borde gå bra med ett överdimensionerat icke vattenkylt fartreglage om du kör lugnt så fartreglage inte blir så varmt. Fast vattentätt får det lova att vara (eller om du kan göra ett icke vattentätt till vattentätt själv). Fartreglaget skall ha fram-back funktion förstås eftersom det är till en båt.
    Motor skulle jag nog satsa på en borstlös motor kanske runt 130 gram vikt och 1000 Kv, kanske en OS OMA-3815-1000 eller motsvarande outrunner av annat fabrikat och 3 cell LiPo 2000-3000 mAh. Fartreglage kanske ett som pallar för 40-50 amp kontinuerligt för att ha lite marginaler. Det skall nog gå bra med en elmotor utan vattenkylning om du kör lugnt.
    Kolla i denna PDF för lite råd (visserligen för skalabåt men en del matnyttigt ändå):
    http://www.rcgroups.com/forums/showa...3&d=1315289844

    Och kolla och ev fråga i nån av båtforumen här:
    http://www.rcgroups.com/boats-54/

    Svårt att veta vad din setup kommer att dra i ström på fullgas med din 50 mm stora propeller (vilket låter rätt stor propeller på en så pass liten båt). Skaffa en wattmeter eller en tångampermeter sen så du kan mäta strömmen på strömkabeln sen mellan fartreglaget och batteriet. Ev behöver du byta propeller efter att praktiskt ha provat hur båten går med nuvarande propellern. Nu behöver nog prova med allt från 35-40-45 mm propellrar innan du hamnar rätt.
    Sen får du fundera på om du skall nyttja eventuell BEC (batterielemineringskrets) på fartreglaget att driva servot till rodret eller skippa det och använda ett separat mottagarbatteri (t ex 4 cell NiMh). Det sistnämda kan vara lite säkrare.

    Det bör gå bra att använda en DX6 radio i din båt. Montera mottagare och servot samt batteri i en vattentät låda så skall det inte bli nåt problem med väta för dessa.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	01_Wentzels_Komet.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	66,9 KB 
Id:	46943   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	02_Wentzels_Komet.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	60,4 KB 
Id:	46944   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	03_Wentzels_Komet.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	44,5 KB 
Id:	46945   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	04_Wentzels_Komet.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	72,2 KB 
Id:	46946  
    Senast redigerat av bem den 2014-08-08 klockan 14:35.

  5. #5

    Reg.datum
    Jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Tack Bo! Just den båten är det. Dock inte försedd med utr. för förbränningsmotor. Vad härligt att få dessa kopior. Stort tack!!!
    Tanken är väl inte att köra båten hårt utan som jag skrivit mer deplacementkörning upp till motsv. 15-20 knop. Eftersom jag inte tycker om radio med rattstyrning så funderar jag på om jag kan använda en Spectrum DX6 flygradio med telemetri. Då kan jag förse båten med bevakningssystem för olika parametrar t.ex. om den blir för varm. Jag har begärt att min leverantör HobbyEquipment skall ge förslag på utrustning. Nu skall jag titta på Ditt förslag och vad det kan kosta. Kanske får jag nöja mig med en billigare utrustning och köra snällt. Vi får se.
    Björn

  6. #6

    Reg.datum
    Jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Hej igen Bo! När jag försöker nå Din föreslagna PDF får jag följande meddelande:Invalid Attachment specified. If you followed a valid link, please notify the administrator. kan Du hjälpa mig?
    Björn

  7. #7

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    För mig går den bra att öppna.
    Jag bifogar den här istället.

    /Bo
    Bifogade filer Bifogade filer

  8. #8

    Reg.datum
    Jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Tack Bo! Nu fick jag ut den.
    //Björn

  9. #9

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är möjligt att det finns borstlösa reglage som klarar av att vända motorns rotationsriktning (för att kunna backa) men jag skulle nog nöja mig med en borstad rova för till dessa finns det definitivt fartreglage med back. Gamla "bilmotorer" i 540-klassen måste det ju ligga mängder och skrota och det fanns ju många sådana av bättre kvalitet med bl a enkelt bytbara kol och betydligt effektivare och starkare än en enkel Mabuchi 540 standardmotor. En sån räcker säkert för ditt behov. Även jag byggde en Comet när jag var i 11-12-års åldern men tyvärr var det en "kompis" som var ytterst ovarsam och mer eller mindre bröt sönder båten så den fick rätt snart skrotas - mycket ledsamt när man byggt själv och lagt ner all sin själ i bygget. Sen blev det en kabin-båt av Truedssons fabrikat med en längd på runt 60 cm eller lite mera. Tror det var nån form av lillebror till Flamingo. Den finns dock kvar på en hylla i byggboa och i samma rätt fina skick som den var när jag byggt den klar.
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    Jul 2014
    Inlägg
    64
    Jobb
    Pensionär.
    Klubb
    F.n. ingen

    Standard

    Tack McRegor! Det är aldrig roligt när någon annan kvaddar ens mödosamt hopsatta modell.
    Jag har en borstlös Maverick Evo S (550-motor) som har back. Dock inte alltid backen fungerar tillfredställande skall erkännas. Jag får leta efter en gammal borstad bil och se om fartreglaget kan användas.
    Mina gamla Mabuchi 540-motorer (borstade? troligen enligt vokabuläret) är mer 36-50 än dagens 36-40 i storlek. Någon är dessutom s.k. Hochleistungs Schifsmotor 3-6V 13.500rpm, 1,2 resp 4,5 Amp. Effektivitet c:a 64%. Förmodligen är en modern motor effektivare men att starta med kanske befintliga motorer kan användas eftersom motorerna är tämligen dyra.
    Björn

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •