Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ej kalibrerad?

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    11
    Jobb
    Sista ring på gymnasiet
    Klubb
    Flyger solo

    Question Ej kalibrerad?

    Hej!

    Jag har nu byggt en quadcopter med delar från hobbyking. Jag får den att lyfta och kan kontrollera den halvt, men det är väldigt svårt att hålla den uppe. Jag är osäker på om det är jag som gör fel eller om den inte är tillräckligt kalibrerad.

    Problemet är som följande: Den lyfter men börjar dra iväg åt ett slumpmässigt håll. Jag stabiliserar den manuellt via kontrollen, men då börjar den åka i riktningen jag ändrade mot. Släpper jag allt (utom gasen) fortsätter quad:en åka i fortsatt riktning. Bör den inte jämna ut sig själv, eller ska jag konstant fixa dessa små rörelser? Efter ett antal fixningar blir den oerhört svår att hålla uppe och jag tvingas "landa" den.

    Går det att ställa in den så att den jämnar ut sig själv, eller måste detta skötas manuellt?

    FC: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ga328_pa_.html

    TX: Spektrum DX8

    Tack i förhand

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    just det kortet har vad jag vet ingen riktig "self level" utan det är helt enkelt ett kort som stabiliserar i den vinkeln som du ställer in med spaken.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Om du vill ha quaden självstabilisetande måste du som sagt byta kontrollerkort. Några alternativ: Enklast att ställa in och hyfsat billigt är KK2.1.5 från HobbyKing.
    Billig och med bättre kontroll: Flip32 från witespyquad (kopia av Naze32 Acro , som är i princip omöjligt att få tag i).

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall jag tolka era svar så är vissa kontrollerkort gjorde för de som kan och vill flyga sina farkoster medan andra kontrollers är mera lämpade för de som kanske inte är så intresserade av att lära sig flygandets ädla konst utan bara vill ha grejorna för att t ex filma statiska motiv.. Ja - givetvis lite överdrivet men nåt åt det hållet i alla fall...
    Den kunskapen om olika kontrollers styrkor och svagheter kanske vore bra att dokumentera på nåt sätt så att nybörjare väljer kort efter den inriktning dom tänkt sig i sitt multikopter-flygande.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    det är inga problem att lära sig flyga så men det krävs mer spakande , dock flyger jag ofta mina andra kort manuellt som det blir i detta fall men är man helt ny så är det helt klart rekomenderat att köpa ett med levelkontroll

    /edit

    ska väl tillägga att jag lärde mig med ett gammalt kk kort men hade iofs en del spakvana på helikopter innan som nog hjälper en del
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Standard

    KK2 är dålig på hålla en multicopter på plats om man vill fota/filma från stillastående när det är lite vind. Då går den bort direkt. Måste vara nåt med GPS då, speciellt om man inte har känsla för att flyga i vind. KK2 är bra om man vill flyga eller hovra när det är vindstilla.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Skall jag tolka era svar så är vissa kontrollerkort gjorde för de som kan och vill flyga sina farkoster medan andra kontrollers är mera lämpade för de som kanske inte är så intresserade av att lära sig flygandets ädla konst utan bara vill ha grejorna för att t ex filma statiska motiv.. Ja - givetvis lite överdrivet men nåt åt det hållet i alla fall...
    Den kunskapen om olika kontrollers styrkor och svagheter kanske vore bra att dokumentera på nåt sätt så att nybörjare väljer kort efter den inriktning dom tänkt sig i sitt multikopter-flygande.
    Roger
    Nja, inte direkt. De kontrollers som har bäst självstabilisering är dessutom oftast de som är roligast att flyga. Multikopter-kontrollers kan ställas in i olika lägen, oftast via radion. Man väljer sedan flygläge beroende på vad man skall göra. Om man vill busflyga så väljer man akrobatik-läge medan det finns andra för mer stillsamma aktiviteter som filmning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •