Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Lätt enkel FPV-quad med flygtid

  1. #1

    Standard Lätt enkel FPV-quad med flygtid

    Flygtid flygtid flygtid... detta eviga tjat. =)

    Menar inte att jag är ute efter att få en quad att flyga en timme eller nåt, utan bara längre än min DJI F450 som flög 11 minuter med lite onödig last. Denna ska inte ha onödig last.

    Mål: Inget vansinne, bara en lätt enkel quad för FPV med flygtid.

    Är inte ute efter att jaga de mest extrema delarna, utan bara nåt som funkar bra.
    Lätt = hållbar, om man bygger rätt.

    Finns en byggtråd om en Tarot FY650 med målet: Flygtid.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ad-med-flygtid

    Men jag vill inte bygga en så stor. Är ute efter nåt mindre, lättare.
    Dvs inte 4S-ack-quad. Och inte en för liten och lätt. Mindre och lättare än en DJI F450.
    Vet inte vart detta hamnar, men kanske 250? 330?

    Skulle gärna använda sånt jag redan har:
    - 2S 2200 eller 3S 2200
    - KK2
    - 15 g FatShark FPV kamera
    - 25 g 250mW 5.8 videosändare
    - 7 g Futaba R617FS mottagare

    Tankar:
    - FPV och allt på samma ack, har funkat bra, har testat redan i en quad
    - Använda en ESCs BEC för KK2 och RC eller om det finns lättare OPTO-ESCs så man kan ta en lätt UBEC?
    - Inget landställ.
    - X-quad
    - Acken mellan mittplattorna bakifrån
    - FPV-kameran fram i mitten
    - Mottagare på sidan
    - Videolänk på andra sidan
    - KK2 på toppen
    - ESCarna under motorerna

    Återstår:
    - Ram: Borde man använda kolfiber alls för störningar? Glasfiber OK? Alu? Finns det färdiga ramar? Två plattor i mitten samt runda rör eller fyrkantsrör för lättare fästen för motorerna?
    - Motorer: Behöver bara klara 2S om jag ska flyga med 2S. Annars 3S... Men vilka? kV? Pancake?
    - ESCs: Något lätt som inte ligger på gränsen. Men vilka?
    - Propellrar: APC eller nåt.

    Köper gärna grejerna från Sverige och samma ställe om möjligt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    En setup som bygger på 2s eller 3s kommer nog aldrig att komma upp i riktigt långa flygtider.

  3. #3

    Standard

    Du får lägre verkningsgrad desto mindre propellrar du använder tyvärr.
    Stor diameter och lågt varv är effektivast.
    Det är tyvärr svårt att bygga litet och energisnålt.

    En vanlig heli i 450 size är betydligt effektivare än en 450mm quad.
    Det går att stoppa i en Multiwii eller annan kontroller även i en sådan.

  4. #4

    Standard

    Jag har testat att bygga Y4 och den fick jag mer flygtid på samma batteri än motsvarande X4.
    Jag använde exakt samma elektronik och ramarna vägde ungefär lika mycket.
    Tyvärr var Y4 mycket mer vind känslig än X4 så jag har lagt den konstruktionen på hylla ett tag.
    /Jonas

  5. #5

    Standard

    Ja men sablars då! :-D
    Min DJI F450 med 3S 2200 flög som sagt 11 minuter (över 3,8V per cell kvar efter flygning).
    Skulle jag få längre flygtid med 4S 2200 på samma quad (med andra propellrar)?

    Tänkte att DJI F450 är lagom stor om man ska göra så... annars börjar det bli otympligt för att kallas smidigt.

    Då kan jag lika gärna fortsätta min tanke att ta det jag har:
    - TBS Discovery ram (det enda jag inte har av detta kit som nämns)
    - Svarta DJI F450-armar
    - 4S 2200 30C
    - Tiger-motors 980kV
    - PowerHD 30A ESCs
    - FatShark 600TVL 15 grams FPV-kamera
    - FatShark/ImmersionRC 250mW 5.8GHz-videosändare
    - Futaba R617FS-mottagare
    - Och nån av mina proppar (8x4.5, 9x4.5, 9x4.7, 10x3.8, 10x4.5 eller 10x4.7)

    Låter det klokast? Då slipper jag propparna i kameran och får bygga nåt nytt. =)
    Vad kan det bli för flygtid på en sådan? Samma 11 minuter?

    Hm, kikade lite på vikterna:
    TBS Discovery-ramen utan armar väger 198 gram med Core.
    DJI F450 ramen utar armar väger 36 gram.

    Kan TBS Disco-vikten stämma? Borde man sikta på en TBS Disco-piratkopia med DJI F450-look?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Jag lekte lite i ecalc:

    2212 800kv sunnysky
    10 amp ecs
    400g ram+fpv+annat
    10*4,5 apc
    2X2200 3s

    Ca 20 min hovring

  7. #7

    Standard

    Du skriver inte vilka motorer och proppar du har när du får 11 minuter....
    Jag bytte från 8x4.5 till 10x4.5 på en X500 och fick 3 minuter mer flygtid och en betydligt tystare quad...

    Och för att få en quad i 450 storlek eller större att bli någorlunda transportabel kan du titta på en med fällbara armar typ Hobbyking X580, Tarot Iron Man 650 eller Hobbyking X666.

    /Jonas

  8. #8

    Standard

    Jag har två DJI F450, trodde först det var den med Tiger-motors MT2212-13 980kV och DJI 8x4.5 (3S först som flög dåligt, sen 4S, har även provat 10x4.7, 10x3.8, 9xnånting och har nu 8x4.5). Denna har aldrig vart lättlastad.

    Det var min DJI F450 med DJI 2212 920kV + APC 9x4,5 (eller om APCs är 9x4.7, alltid flugit med 3S) som jag flög 11 med.

    Provade först med 10x4.7 men den vart så vobblig och det blev för låga varv.
    Bytte till 10x3.8 och det blev bättre. Då var den bara vobblig på väg ner, men upp stack den som sjutton.
    Bytte sen till 9orna för att få stabilare flight, då va den riktigt smidig i luften att busa med.

    http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=9931

    Det är ju så sanslöst stor skillnad mellan ackar. Turnigy, Hextronic, FlightPower och DesirePower 3S 2200 som jag hade va bläh. Köpte nya GensAce 2200 30C och då vart det skillnad, tyngre ackar, men mer ork.

    Mindre proppar låter mer jo. Hade en tricopter förut som var riktigt stabil med 8" (flygtid 3min) lät mycket, med 9" var den lite svajig. Med 10" flög jag länge, oredigt, fast den burra på snällt. =)

    Det är det där med 400 grams ram som jag tycker är lite väl. DJI F450 väger väl knappt hälften av det. Och en sån ram i formation av Disco skulle ju va nåt, men med klenare konstruktion så den inte vägde 400g.

    Nåja, är inte ute efter att hovra 2 m framför mig i 20 minuter.. .men att flyga aktivare över 10 min är väl helt OK... I guess. Men jag gillade inte ha propparna i vägen på min DJI F450.

    Typ så här:
    - 2 glasfiberplattor, typ som DJI F450 men så små det går
    - Disco-formation på armarna
    - Armarna gjorda av fyrkantslister (material?)
    - Armarna fast i glasfiberplattorna med två genomgående skruvar var
    - Längd på armarna? Vill kunna ha 10x3.8 som störst, eller kanske 11, om det går.
    - Ej ben
    - Acken mellan plattorna instucken bakifrån
    - Motorerna direkt fast i fyrkantslisterna a La 3DRobotics
    - ESCs på ovansidan vid motorerna
    - Ej spinners, hellre muttrar
    - KK2 ovanpå centrerat i korset
    - Vill använda 3S LiPo
    - FPV-kameran fram i mitten
    - Mottagaren på ena sidan
    - Videosändaren på andra sidan

    Kan inte va en tung ram det.
    Vem säljer fyrkantslister? Kolfiber? 3DRobotics använder alu, men för stora för mitt behov. Trä?! Alu håller väl bäst när det ska borras hål o allt?

    Lutar alltså mer att det blir en lättad variant av min DJI F450, än en stor quad med stora props på låga varv...

    Tror ni på't?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Hittade material...

    Fyrkant"rör" (hittade ej alu):
    - 10x8,5 mm kolfiber
    - 10x10 mm kolfiber
    - 10x10 mm furu
    - 10x12 mm furu
    - 10x15 mm furu
    - 10x15 mm rödbok

    Skivor:
    - 2,0 mm lexan
    - 1,5 mm glasfiber
    - 2,0 mm epoxilaminat

    Vilka material av ovan är bäst för detta?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Vad kör du för prop på din 450? jag kör både med 8" och 10"
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #11

    Standard

    Kollade upp lite mer ...

    Jag körde APC 10x3.8 först, utan GoPro och då hade jag timern på 11. Hade föresten inte ens FPV på den då, så den var helt opraktisk.
    Sen satte jag på GoPron och tappade tid men bytte också proppar till APC 9x4.7, då med timer inställd på 8 min. Flög skitfint! Då med KK2.

    Den andra flög jag med KK2 och gimbal och GoPro och allt, flög dåligt tills jag satte i 4S.

    Idag har jag ändrat om dem en del...

    Ena DJIF450 har jag ZeroTech YS-S4 v2 på med servogimbal och landdställ och GoPro och DJI 8" och flyger bara ca 4 minuter. Denna flyger riktigt bra, men för kort flygtid med 4S 2200.

    Den andra DJI F450 har jag nu utan GoPro och med en APM 2.6 med GPS o telemetri med APC 9x4.7". Den flyger inte alls bra, nåt setup-fel. Flyger denna med 3S 2200.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Bauhaus säljer 10x10mm alu fyrkantsrör till en billig peng som passar till armar.
    Tillverkade ett par armar i 5 x 10 mm till min LKTR 250 som fungerade riktigt bra men hållbarheten blir lidande.
    Grounded nu då en arm sprack vid en hårdare landning och sedan gick sönder i luften.
    Man skall alltid kolla upp sakerna man flyger med efter den vart i backen det vet ja men ville bara upp så fort som möjligt ;p
    Blir till att göra fyra nya nu i ALU.

  13. #13

    Standard

    Vilket material är lämpligast då om man tänker på just fyrkantsform? Alu? Kolfiber? Trä? Alu är ju enkelt arbeta med. Trä med, men kanske tyngre?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Standard

    Kolfiber alla dagar i veckan om du ska göra den lätt och stark.

  15. #15

    Standard

    När du krashar - spricker kolfiber men aluminium böjer sig.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #16

    Standard

    Billigast blir nog trä iaf men en hel del jobb att snida till de.
    Oavsett vilket material du väljer så gör fler på en gång annars får man merjobb när något går sönder.
    Och går sönder gör det. Inte en fråga om om, utan när!

  17. #17

    Standard

    Du får borra lika många hål i alu som i trä så det spelar ingen roll.
    En bra perlarborr hjälper till oavsett...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18

    Standard

    Armarna ska bara ha fyra hål var, två i ena änden för motorn och två i andra änden för att fästas i ramen. Hålen är minsta problemet. Det är materialvalet jag funderar på. Kolfiber och FPV, hur funkar det? Kolfiber brukar ju störa en del och leder ström? Men om det är lättast så är det ju bra förstås. Vissa multicoptrar (rätt många) säljs med aluarmar, är det för att det är billigare bara?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Om du använder en ALU-profil eller Kolfiber så kan du eventuellt dra kablage i armarna.

    Med Trä blir dessa utanpå...en annan orsak till att välja bort kolfiber är dammet som är extremt ohälsosamt att andas in.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #20

    Standard

    Alu låter helt klart mest intressant. Kolfiberdamm behöver jag inte, fast jag brukar hantera sånt med tejp och vatten när jag sågar och borrar. Det kan inte vara så himla mycket tyngre än kolfiber i 450-500-size?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •