Reklam

Resultat 1 till 6 av 6

mne: Bsta antenn fr markkrning (RC-bil)?

Standard Bsta antenn fr markkrning (RC-bil)?

Infrskaffade mig ett 1.2ghz 800mw set och funderar lite p vad man br ha fr antenner. Tanken r att kra runt p skogstigar bakom trd och buskar inom en radie av ca 50-100m.

Testade idag med standardantennerna och fick brus/flimmer d det var en stor gran och tv lvtta buskar mellan sndare mottagare. Avstndet var d 50-70m. Min 2.4ghz radio tappade kontakten...

Bonusfrga: Hur pverkas videosndaren av en bensinmotor?

Standard

Eftersom 2.4 r en multipel p 1.2GHz s slcker den din styr signal eftersom du har s extremt hg sndareffekt p din VTX.
    Med den effekten kommer du flera mil med rtt antenn.
    Du mste stta ett lg eller bandpass filter p din VTX om det ska fungera vilket du borde knna till om du har tillstnd att snda p 1.2GHz eftersom det krvs amatrradiocerifikat fr dom frekvenserna.
    / Jonas

Standard

Stt en klver och ett lgpassfilter p sndaren och en skewplaner p mottagaren s ska det funka
    Skywalker 1900
    Bixler 2

Quads i lite olika storlekar

Reg.datum
    Jun 2008
    Inlgg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlgg
    Eftersom 2.4 r en multipel p 1.2GHz s slcker den din styr signal eftersom du har s extremt hg sndareffekt p din VTX.
    Med den effekten kommer du flera mil med rtt antenn.
    Du mste stta ett lg eller bandpass filter p din VTX om det ska fungera vilket du borde knna till om du har tillstnd att snda p 1.2GHz eftersom det krvs amatrradiocerifikat fr dom frekvenserna.
    / Jonas
    Filter r tyvrr en halvbra lsning. ven med filter s spelar 1.2 och 2.4 GHz illa ihop.

Om man nd skall g till amatrradiobanden s r 433 MHz en bttre lsning att styra med nr man har en 1.2 GHz vtx.

Standard

eller hur...3*433=1299mhz s det kan allt bli lite strningar dr med eftersom man ofta vljer 1280mhz - men inte lika mycket som 1.2/2.4
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Reg.datum
    Jun 2008
    Inlgg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Jo, det stmmer ju. Men eftersom det r en 3x-multipel s blir det ju som du sger betydligt mindre strningar.

Jag kr 433 MHz + 1.2 GHz p bda mina quadar nu, och jag mrkte att kvaliteten p videomottagaren gr en vldig skillnad dr. De 4-kanaliga som rmrc och rangevideo sljer r betydligt bttre n de med massor av kanaler. De mottagarna har dessutom std fr kanal d, 1258 MHz, vilken brukar ha mindre kollisionsrisk med annan trafik och som r lngre frn krockar med vertonerna frn 433-bandet.

De strningar jag upplevt i olika konstellationer av rc/vtx har varit lite olika:
    1,2 GHz video + 2,4 GHz rc = kort rc-rckvidd.
    433 MHz + 1,3 GHz video, smre filtrerad vrx = strningar i bilden.

Effekterna man snder p spelar ju iofs in, men min erfarenhet passar in p tumregeln "lgsta frekvensen vinner" nr man har multipler av frekvenser.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •