Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bästa antenn för markkörning (RC-bil)?

  1. #1

    Standard Bästa antenn för markkörning (RC-bil)?

    Införskaffade mig ett 1.2ghz 800mw set och funderar lite på vad man bör ha för antenner. Tanken är att köra runt på skogstigar bakom träd och buskar inom en radie av ca 50-100m.

    Testade idag med standardantennerna och fick brus/flimmer då det var en stor gran och två lövtäta buskar mellan sändare mottagare. Avståndet var då 50-70m. Min 2.4ghz radio tappade kontakten...

    Bonusfråga: Hur påverkas videosändaren av en bensinmotor?

  2. #2

    Standard

    Eftersom 2.4 är en multipel på 1.2GHz så släcker den din styr signal eftersom du har så extremt hög sändareffekt på din VTX.
    Med den effekten kommer du flera mil med rätt antenn.
    Du måste sätta ett låg eller bandpass filter på din VTX om det ska fungera vilket du borde känna till om du har tillstånd att sända på 1.2GHz eftersom det krävs amatörradiocerifikat för dom frekvenserna.
    / Jonas

  3. #3

    Standard

    Sätt en klöver och ett lågpassfilter på sändaren och en skewplaner på mottagaren så ska det funka
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Eftersom 2.4 är en multipel på 1.2GHz så släcker den din styr signal eftersom du har så extremt hög sändareffekt på din VTX.
    Med den effekten kommer du flera mil med rätt antenn.
    Du måste sätta ett låg eller bandpass filter på din VTX om det ska fungera vilket du borde känna till om du har tillstånd att sända på 1.2GHz eftersom det krävs amatörradiocerifikat för dom frekvenserna.
    / Jonas
    Filter är tyvärr en halvbra lösning. Även med filter så spelar 1.2 och 2.4 GHz illa ihop.

    Om man ändå skall gå till amatörradiobanden så är 433 MHz en bättre lösning att styra med när man har en 1.2 GHz vtx.

  5. #5

    Standard

    eller hur...3*433=1299mhz så det kan allt bli lite störningar där med eftersom man ofta väljer 1280mhz - men inte lika mycket som 1.2/2.4
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jo, det stämmer ju. Men eftersom det är en 3x-multipel så blir det ju som du säger betydligt mindre störningar.

    Jag kör 433 MHz + 1.2 GHz på båda mina quadar nu, och jag märkte att kvaliteten på videomottagaren gör en väldig skillnad där. De 4-kanaliga som rmrc och rangevideo säljer är betydligt bättre än de med massor av kanaler. De mottagarna har dessutom stöd för kanal d, 1258 MHz, vilken brukar ha mindre kollisionsrisk med annan trafik och som är längre från krockar med övertonerna från 433-bandet.

    De störningar jag upplevt i olika konstellationer av rc/vtx har varit lite olika:
    1,2 GHz video + 2,4 GHz rc = kort rc-räckvidd.
    433 MHz + 1,3 GHz video, sämre filtrerad vrx = störningar i bilden.

    Effekterna man sänder på spelar ju iofs in, men min erfarenhet passar in på tumregeln "lägsta frekvensen vinner" när man har multipler av frekvenser.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •