Reklam

Resultat 1 till 5 av 5

mne: Grnglingen igen - Binda om sndare och mottagare!!?????

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Standard Grnglingen igen - Binda om sndare och mottagare!!?????

Nu har jag bestllt 4 flygplan varav tre kan anvnda samma sndare ( en RTF + 2 Bind & Fly) - en Axion AX-4CT. Sljaren jag valt samarbeta med, "so far" fr de sktt sig bra, sger att jag mste "binda om sndare/ mottagare" fr resp. plan. Vad innebr det?? Och hur gr man??
    Emotser tacksamt lite information.
    Bjrn
    P.S. Imorgon r det Skillingaryd som gller fr familjen. D skall vi betrakta och beundar "di lrde" D.S.

Standard

Mycket enkelt frklarat...

En sndare kan kopplas mot flera olika mottagare i olika plan. Varje gng du ska koppla upp sndaren mot en ny mottagare i ett nytt plan mste du gra en ihopparningsritual (Bindning), s att sndaren vet i vilket av planen just den mottagaren sitter i.

Eftert innebr det att varje gng du byter flygplan, s mste du vlja det aktuella planet frn en lista i displayen p mottagaren exempelvis. Easy star, Fun Cub. Det brukar kallas modellminne i sndaren.

Det hr r en skerhetsgrej fr att inte tv flygare ska kunna styra varandras plan och dessutom fr att dina egna plan kan ha helt skilda flyginstllningar som gr att de kan dra i backen innan de ens ha lmnat marken, om det vill sig illa...

Hur du gr str i manualen fr din sndare. Proceduren skiljer sig t hos olika fabrikat, men utfr samma sak.
    Kom ihg att gra EXAKT som det str i manualen, annars brukar det inte funka!

Vet inte om det hr blev en "mycket enkel" frklaring??
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-08-09 klockan 08:00.
    Bara fr att jag inte frstr det teoretiska resonemanget, innebr det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Reg.datum
    Jul 2014
    Inlgg
    64
    Jobb
    Pensionr.
    Klubb
    F.n. ingen

Standard

Tack fr en bra frklaring. D terstr att hitta denna procedur i manualen eller frga leverantren Hobby Equipment elelr fabrikanten Axion.
    Bjrn

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 827
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Var inte alltfr sker p att sndaren kan klara av flera modeller. Dessa enkla grejor har antagligen inte modellminnen och det r nog drfr som frsljaren ppekade att du mste binda om grejorna varje gng du byter modell - om du bara har en sndare.
    Det hade nog varit bttre och enklare om du valt Spektrum-systemet istllet och i vart fall en Spektrum DX6i-sndare fr den har i alla fall modellminnen - om n bara 10 st. Men du fr vl se om din sndare har modellminnen men jag misstnker att den inte har det.
    Roger

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,
    Jag frskte hitta en manual p internet till Axion AX-4CT men hitta ingen annat n till de modeller som den sljs tillsammans med. Dr stod inget om att sndaren har modellminnen. Rent praktiskt innebr det att du som du redan blivit upplyst av sljaren att du mste binda om med varje ny modell (dess mottagare) du vill anvnda. Och i och med att sndaren inte har nt modellminne s kommer du behva trimma varje modell p nytt s att sga d trimminstllningarna inte kommes ihg frn modell till modell. Det knepiga med digitala trim som det r p din radio nr det inte finns nn display att i din radio dr man kan se dess lgen s du kommer fumla lite i blindo nr du skall frska trimma varje modell som den var iinnan (och d flg rakt och intrimmat efter dina justeringar med trimmrarna). Detta r som frr i tiden p 1970-talet dr de flesta radiostyrningar inte hade modellminnen. Det gick d s det gr skert ven idag. Fast en sndare med modellminnen r en klar frdel. Sndaren i sig verkar annars helt OK m h t priset. Den har 2.4 GHz FHSS systemet - Frequency Hopping Spread Spectrum som togs fram av Futaba 2010. Det r ett lite enklare system n Futabas fullfjdrade 2.4 GHz FASST och 2.4 GHz FASSTest (telemetri).
    Denna radio du kpt tillsammans med modellerna kommer skert funka bra inledningvis ver lrostadiet men livet kommer bli lite enklare med en radio med modellminnen osv p sikt, t ex DX6 som du var inne p tidigare. Men det har sina frdelar med mjukstart och hlla nere kostnaderna ocks till en brjan.
    Sg att Minicars som r en distributr av diverse fabrikat inom RC har Axion RC i sitt sortiment s d kan man kpa via terfrsljare (Minicars sljer ej direkt till konsument) reservdelar osv:
    http://webshop.minicars.se/Welcome/D...oID=360&pid=31

Sk grna upp nn radioflygare i din nrhet fr hjlp med de frsta flygningarna, det r s pass mnga frdelar med det att det r mdan vrt att resa en bit och f lite hjlp i brjan. Lgg ut en frfrgan t ex hr p Svenska RC flygfrbundets (RCFF) forum om det finns ngra andra flygare inom rimligt avstnd frn dr du bor. Eller s kollar du flygfltslisten/klubblistan och kontaktar nn i nrmaste klubb och ber om hjlp med de frsta flygningara.
    Och g med i RCFF (eller nn klubb) s du blir ordentligt frskrad.
    Oavsett om du vill prova helt p egen hand eller ta hjlp, s lycka till med de frsta luftskutten och det fortsatta flygandet!

/Bo

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •