Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Slirande propeller

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Slirande propeller

    Hej! Jag har precis kört en sväng med min första el-modell. Men propellern slirar mot propelleradaptern, jag lyckas inte dra den tillräckligt hårt eller nåt. Adaptern är helt slät på anläggningsytan mot propellern, inte räfflad som på en metanolmotor, ska det vara så? Sen finns inget att hålla emot med när man drar åt, bara fingrarna.

    När jag flög upplevde jag att varvtalet rusade till ibland, och efter när jag kollade så fanns lite spår av alu på propellern som att den dragit sig.

    Hur ska det vara och hur gör ni för att få fast propellern?

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Går det inte att få in en smal tång och hålla med när du drar åt muttern?
    Hur ser den ut? Bild?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns två sorters propelleradaptrar, såna med konor och såna med skruvar. De med skruvar undviker jag. Kassa kinesiska konor som är svåra att spänna, jag brukar köpa mina med bra konor från österrike eller tyskland. Det finns även bra kinesiska konor. Man kan ta en droppe CA på axeln så går det att spänna.
    fredrik

  4. #4

    Standard



    Adaptern är konisk och köpt hos rcflight, kostade bara 45kr men det stod att det var bra kvalitet

    Jag ska testa att hålla emot med en tång, har ingen nu för jag är fortfarande på semester. Men det där med ca verkar också nödvändigt för plattan som låser det koniska mot axeln glider mot propelleraxeln så då skruvas inte muttern åt. Att hålla emot med tången mot motoraxeln kommer man nog inte åt med.

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Bara en tanke, det finns 3mm och 3,17mm axel, är det en 3mm axel och 3,17mm kona? I och för sig ser det mer ut som 4mm
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Ja det är 4mm, men enligt spec på hobbykings hemsida skulle det vara 3.17. Så en sån har jag men den passar allstå i inte..

  7. #7

    Standard



    Sen undrar jag en sak till: den propeller jag vill sätta dit passar inte riktigt, kon-brickan är lite för stor för propellerns stigning. Brukar ni lägga in en bricka som distans, grada propellern eller kon-brickan?

  8. #8

    Standard

    Fick tag på en tång, det gick bra att dra åt, men sen märkte jag att propelleraxeln gick ända ut till hålet för att spänna åt, och tog emot när den var nästan inne. Så det kanske var därför det inte gick att skruva åt

  9. #9
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Det är ingen nackdel att den bottnar eftersom det är en klämhylsa.
    Du kan fila bort så du får ett blocknyckelgrepp på hylsan bakom
    Propellern, då är det inga problem att hålla fast när du drar åt.

    Matsa...

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Kolla att konan inte är längre och smalare än hålet medbringaren. Konan tar i proppen innan sätet på medbringaren.
    Jag fick ett sådant missfoster från PA en gång. Gick inte alls att dra åt.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	gap.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	39,6 KB 
Id:	46971  

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Du har ju löst det men kan komma med tips. Hade problem med slirande propeller i en växel, där propelleraxeln slirade på drevet. Det gick inte att åtgärda med CA-lim, det lossnade ändå. Men då använde jag Biltemas "cylindriska fastlåsning", http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovr...tlasning-3632/. Lägg på en droppe på axeln och låt det härda ett dygn, sen sitter det mycket bra. Tror att det skall gå att få loss det hela genom att uppvärmning.

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Skjutande motor behöver en felgängad adapter. Allt annat är inte rätt helt enkelt.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •