Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Batteri till elcykel

  1. #1

    Standard Batteri till elcykel

    Mitt batteri till elcykeln är kass. Cykeln är en lifebike. Nytt batteri kostar 3000kr och det är mer än vad cykeln är värd i mitt tycke.
    Har öppnat upp batterilådan och tittat lite, är inne på att byta celler. Cykeln har en 24v motor och batteriet har 8 celler som ger ut 26v obelastat. Original batteriet skall vara på 10Ah enligt manualen. Så det är önskvärt att hamna på det och gärna lite till.
    Skall man sätta in lipo 6S och ladda med extern laddare eller skall man försöka hitta samma typ av litium batteri som sitter i och var hittar man det isåfall?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	1260 
Storlek:	103,4 KB 
Id:	46964   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	1216 
Storlek:	81,6 KB 
Id:	46965  

  2. #2

    Standard

    Tänkte mest säja att vi på batteridoktorn kan reparera Lifebike batterier.

    Ett nytt batteri kostar 3500 hos lifebike.

    Ska du byta mot Li-ion eller Lipo så är 6S lämpligt (25,2) då behöver du även byta laddare och BMS.

    Vi har hittat liknande Lithium Block men de är rätt dyra, tunga och svåra att jobba med.

    Kontakta gärna oss om du vill ha gratis rådgivning om hur du själv fixar ditt batter.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Orsaken till att originalbatteriet är kasst är troligen att man snålat med cellerna. Först ska du ta reda på om de har inbyggt överladdningsskydd eller ej, för det är avgörande för vilka celler du ska ersätta med. Sen ska du välja celler som tål mer ström än original, de är visserligen lite dyrare, men håller troligen längre. Om du vill kan du sätta i celler som har mer kapacitet än original, det kan bli en trevligare upplevelse.
    Jag har bytt batterier i min bärbara. Det var från början celler som tål 5A, vilket är ungefär vad datorn drar (2 parallella, och datorn drar 10A, det är en utvecklarmaskin). När batterierna åldras blir det överlast, och de åldras väldigt snabbt. Jag bytte till celler som även passar elrökare, och dessa drar 20A. Jag gick upp i kapacitet från 2600mAh till 3000mAh. Vilka celler man väljer beror på vilket pris som är bäst just nu. Man väljer originalceller från kända ej kinesiska tillverkare.

    Jag valde LG INR 18650 HG2 20A, jag behövde ingen balansering i cellerna, och i våras var det mycket kapacitet för pengarna på dem.
    Här är några bra celler http://vaping360.com/top-5-18650-batteries-for-vaping/



    Edit - hoppsan trodde lifebike som så många andra använde LiFePo av 18650-typ men det ser inte ut så på bilderna
    fredrik

  4. #4

    Standard

    *hint* 18650 är även den typen som driver Tesla
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    18650 är väl snarast ett fysiskt format på cellerna där t ex Tesla använder LiIon-celler - liksom många elcyklar.
    Sen är väl frågan om det verkligen kostar mindre att bygga ett nytt själv istället för att köpa ett färdigt - t ex direkt från Kina...
    Fördelen med självbygge är väl främst att man kan välja de celler man tror mest på.
    Roger

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Gammal tråd men alltid aktuell!

    Nu har riktigt bra 18650 celler kommit med bra punch in och ut samt låg vikt. Jag bygger nu mera nästan bara med sådana celler till mindre prylar. Min robotgräsklippare har fått en extra sjupack med sådana celler så den går lite drygt dubbla klipptiden. Det i sin tur ger fördelar med mindre spår längs slingan. 3st åk längs slingan per dygn istället för 11st(!)

    För en cykel blir det dock dyrt att börja koppla celler parallellt. Jag sneglar nu på begagnade elbilsceller där de säljer moduler från nissan Leaf exempelvis för 450kr/st. Där en unit är på 7.4v och 67Ah i varje "sardinburk"(2s2P).

    Jag tänker stapla 3st "sardinburkar" oöppnade på pakethållaren så har man riktigt gott om kapacitet med sig. Lifebike hade fått 6ggr räckvidden för 1350kr!!



    Superhero

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Henke, hur bra är de på att belastas dessa Leaf batteri, låter som en lösning till min stora seglare. Tänker mest på om de tappar spänning under belastning som ett 10C lipo gör?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Henke, hur bra är de på att belastas dessa Leaf batteri, låter som en lösning till min stora seglare. Tänker mest på om de tappar spänning under belastning som ett 10C lipo gör?
    Bilskrället drar ju 80kW ur dem. Laddas med 45kW. Detta utan kylning! Man kan åka långfärd och tömma med 2C, ladda med 2C kontinuerligt. Eller i vart fall köra Malmö Stockholm på motorväg med laddning var 7:e mil.

    Det finns även mindre celler från Volvo V60 D6, Outlander PHEV tex...
    Superhero

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Perfekt, då motorn på seglaren drar 58A, tyvärr kan jag inte ladda med 45kW, dock endast med 1.5kW, men vad gör det om jag slipper ladda på hela dagen.

    Slutligen, en bra länk kanske du kan dela med dig? Jag tackar i förskott.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Har ett biltemas 24V eöcykelbatteri i mkt gott skick (45cykler) med laddare, har även en ecoride 36V-elcykelacc, där är laddaren inte med då jag behöver den till min nuv.! Allt till salu eller ännu hellre bytes mot 5.8ghz -grejer alt dlgseglare eller nåt annat kul

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Slutligen, en bra länk kanske du kan dela med dig? Jag tackar i förskott.
    Nu finns dem att köpa igen, jag har försökt beställa 3st (6S dvs) för test på min cykel.

    http://www.elbil.forum24.se/elbil-about6656.html
    Superhero

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Som sagt. Om nån är intresserad har jag ett komplett batteri till elcykel kvar, 1000kr, 36V tror jag men måste kika närmare, år hos tjejen! ! Mvh G

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •