Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Börjat i fel ände kanske

  1. #1

    Standard Börjat i fel ände kanske

    http://www.blocket.se/vi/55403413.htm

    Företag? = knappast!
    Tillstånd transportstyrelsen?= skulle inte tro det!
    Försäkring?= tveksamt!
    Har en aning om tillstånd för bildspridning= inte det heller!

    MEN FRÄCK ÄR DET SÄKERT!!
    Man blir lite fundersam om vad man håller på när man betalt årliga uas1b kostnaden, försäkringen mm

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är i alla fall inget namn som jag personligen känner igen från vår lokala klubb så nån mera info från den horisonten kan jag tyvärr inte komma med. Men eftersom han anser att det är en försäljning privatpersoner emellan så finns nog svaret på dina frågor där - tyvärr... Och nåt bolag finns inte heller registrerat på honom såvitt jag kan se eftersom jag bara hittat en person med det namnet i Västerås med omnejd.
    Intressant nog så får man en träff på hans namn i kombination med yrket polis vilket skulle kunna vara ännu mera uppseendeväckande om det verkligen är samma person men det är ju trots allt inte säkert.
    Men helt uppenbart finns det mycket bristfällig kunskap runt detta.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Om man nu hävdar försäljning mellan privatpersoner så kommer man lika förbaskat inte förbi bildgranskningen.
    Försvarsmakten skall INNAN försäljning granska bilderna, och detta skall dom göra tills man har visat att man kan tillåtas att få självgranskningsrätt. Sedan tror jag att så fort man tar betalt så måste man ha Transportstyrelsens tillstånd oavsett om det är försäljning mellan privatpersoner eller om företag är inblandade.Dom kräver då också försäkring innan man får sitt UAS tillstånd. Så är det inom andra verksamheter där Transportstyrelsen finns med i bilden. T.ex så kan du tuffa omkring med en stor båt och transportera folk utan någon kunskap, men skulle du ta betalt så är det omgående behörighetskrav.

    Det kan ju vara så att personen jag hittade faktiskt har alla tillstånd och då får jag be om ursäkt för att jag använt hans annons som ett ex.

    M.v.h Stig
    Senast redigerat av Quaddaren den 2014-08-11 klockan 08:11.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - visst kan det vara så att han har vissa tillstånd men just detta att han påpekar att det är försäljning privatpersoner emellan gör ju det hela lite märkligt om man nu avser att just sälja tjänster. Det naturliga vore ju att starta en enskild firma vilket är en tämligen enkel operation. Men denna individ torde ändå inte vara ensam om detta "affärsupplägg" och denna tråd kan förhoppningsvis vara till nytta för andra som går i liknande funderingar.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Jag har fått flera förfrågningar från privatpersoner om att fota objekt med och utan betalning och med löfte om att dessa endast är för privat bruk. Jag har tackat nej eftersom jag inte har tillstånd eller försäkring för att ta uppdragen. Jag tror att detta är vanligt förekommande och blir svårt att stoppa. Gemene man tänker inte som vi utan handlar i "god tro". Det behövs mer information på ställen som folk läser eller lyssnar på för att komma tillrätta med problemet.
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  6. #6

    Standard

    Det är många som frågat mig med, flera har skaffat egna Phantoms och ännu fler har skaffat sådana som gillar fota och facebooka som galningar. Så det är bara flygbilder överallt snart. Jag har nog sagt åt de jag träffat som skaffat vad som gäller och hur de kan skada vår hobby.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gissningsvis är många av de som skaffar en multikopter idag, utan att ha modellflugit tidigare, inte speciellt intresserade av "konventionellt" modellflyg utan de skaffar kanske främst utrustningen för att multikopter/FPV är "häftigt" eller att de vill filma med multikoptern och då tror jag tyvärr inte att de argument du Ålänning tar upp med dom biter speciellt mycket - även om jag är tacksam för att du gör ett försök.
    Sen skall det givetvis sägas att det finns säkert några som kommer in i modellflyget denna väg och sen går vidare med andra farkoster inom vår hobby och min förhoppning är ju givetvis att vi lyckas "fånga in" så många som möjligt.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Nå, det har vart på TV här och i tidningarna flera ggr att dumpuckon köpt Phantoms och flugit för högt och sånt. Men på senare tid verkar det vara mer genomtänkta filmer och bilder, fastän några fortfarande är över egna huset... bland andra hus. Folk tar risker. Precis som när de kör bil för fort. Men jag har min bil kvar så jag är inte så orolig över andras egna dumheter i trafiken. =)

    Häromveckan va det en som flög över en kanal vid en "kanalträff" eller va det kallades. Dvs det var folk där och båtar osv. Men han flög ändå på änden för att få helhetsbild... och FPV-flög med sin Phantom Vision 2.. in i ett träd på andra sidan kanalen. :-D Frrrr.... och där fastnade den. Dumt att inte ha en spotter, tyckte jag.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Håller med om att folk köper utan att ha en aning om vad det är och hur det funkar. Dom ska bara tjäna ''lätta'' pengar eller fota och filma en massa grejer.

    Hade en som kom ut till fältet för några veckor sen och sa ''Jag har köpte en blabla (kommer inte ihåg vad den hete) och jag ska fota och ta betalt med den men vet inte hur den funkar kan du hjälpa mig?'' Stod med en 25l dunk vatten i handen så sa till han att det är inte bara att köpa en massa grejer och tro att man kan tjäna pengar. Han tittade på mig som att jag var dum och sa ''men jag har ju köpt alla grejer så jag förstår inte vad du menar med att det inte är bara att köra på''. Sa till han att jag bara skulle bära bort vattnet och sen så satte han sig i bilen och körde. Har inte sätt han sen dess och får hoppas att han inte fick rätt på sin mk för han verkade inte ha koll på något och lyssnade gjorde han inte.

    Sen så har vi dom bättre. Hjälper en fotograf att få rätt på sin cinestar 8. Han intresserar sig faktiskt och vill lära sig hur den funkar. Han tar det lugnt dvs slänger inte bara på allt och kör utan tar det i små steg och vill lära sig flyga utan gps om det skulle skita sig (inte många som vill det nu för tiden). Sen så är han kanske inte mästare på att lödda osv men det kan jag förstå så därför så hjälper jag han med det.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Håller med om att folk köper utan att ha en aning om vad det är och hur det funkar. Dom ska bara tjäna ''lätta'' pengar eller fota och filma en massa grejer.
    Helt sant. Inte längesedan jag hörde om en kille här på forumet som tjänade en slant på att filma en brand. Samma snubbe gjorde en brutal flyaway med en stor vinge med kamera i. Tråkigt att folk inte har respekt.

  11. #11

    Standard

    Phantoms är ju till för att vem som helst ska kunna köpa och flyga för att få sina bilder/filmer. Därför köper folk dem. Och när flera är nöjda så köper flera dem. Inget man kan göra åt det. Är det för enkelt så behövs inte vi, om man säger så. =)

    Jag har hjälpt en proffsfotograf här med en Protoype 6. Den var komplett, men ej flygklar när han fick den. Jag hjälpte honom så pass mycket att den vart flygklar och att han fixar resten själv. Inte hör av han på länge och man ser hans bilder i ena lokaltidningen, så helt OK. =) Tillstånd o sånt är under kontroll.

    Hjälper just nu också en firma som utför bland annat orthofotografering och även 3D-avbildningar med 3D Robotics-multicoptrar. Även där finns intresset att kunna själv och sånt, har bara hjälpt på traven. Inte är det så enkelt att bara köpa och flyga alla gånger. Tillstånd och sånt är på grej.

    Skillanden är väl att dessa två är professionella och villa göra allt rätt. Medans Phantom-köpare har helt annat mål och syfte. Amatör-nivån brukar oreda till allt. =) Finns nog de här som startat firma för att fota professionellt med Phantom också, men inte sett av dem mer. Fisheye-bilder från GoPros är inte det finaste direkt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Luft Visa inlägg
    Helt sant. Inte längesedan jag hörde om en kille här på forumet som tjänade en slant på att filma en brand. Samma snubbe gjorde en brutal flyaway med en stor vinge med kamera i. Tråkigt att folk inte har respekt.
    Personen du pratar om vet vad han håller på med men tyvärr så verkar D-dos va lite B då det inte är första gången det händer.

    Jag syftar på dom som inte har något intresse utan bara vill tjäna pengar. Shit happens för alla men sen så är det nog vanligare hos dom som inte har någon koll.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Personen du pratar om vet vad han håller på med men tyvärr så verkar D-dos va lite B då det inte är första gången det händer.

    Jag syftar på dom som inte har något intresse utan bara vill tjäna pengar. Shit happens för alla men sen så är det nog vanligare hos dom som inte har någon koll.
    Ha ha! Jag vet, men jag var tvungen

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Luft Visa inlägg
    Ha ha! Jag vet, men jag var tvungen
    Jo, men vi andra visste inte.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fartygsingenjör/IT
    Klubb
    MFK Stratos

    Standard

    tror inte gemene man har en susning om granskningsrätt och så vidare, alla hänger ju inte här och blir bildade av de som kan

    stort problem är nog handlare som inte informerar utan bara vill sälja...

    //

  16. #16

    Standard

    Bra eller dåligt?
    http://fpvlab.com/forums/showthread....LEARDERBOARDS)

    Bra eller dåligt?
    http://www.openpilot.org/successful-...d-wing-flight/

    Bra eller dåligt?
    http://youtu.be/piZuykkAn5k?list=UUY...DAusylXDGcqjHA
    (med tanke på 50 meter säkerhetszon)

    Det är mycket på nätet som lockar och ser kul ut.
    Det kan bli svårt att få folk att inte köra "svart-taxi" med sina flygmaskiner.
    Jag vet dock ingen som blivit speciellt rik på GoPro filmer från en Phantom där lampor och proppar syns så fort man gasar på lite. Jag såg en på FaceBook som erbjöd oss andra flygbilder med sin Quad och han blev duktigt mobbad. Ingen var beredd att finansiera hans hobby.

  17. #17

    Standard

    Hej
    Problemet med att utföra tjänster privat eller som enskild firma är att den som anlitar ses som "arbetsgivare" och måste betala arbetsgivaravgift, vilket kan bli dyrt.

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jo - visst kan det vara så att han har vissa tillstånd men just detta att han påpekar att det är försäljning privatpersoner emellan gör ju det hela lite märkligt om man nu avser att just sälja tjänster. Det naturliga vore ju att starta en enskild firma vilket är en tämligen enkel operation. Men denna individ torde ändå inte vara ensam om detta "affärsupplägg" och denna tråd kan förhoppningsvis vara till nytta för andra som går i liknande funderingar.
    Roger

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenj Visa inlägg
    Hej
    Problemet med att utföra tjänster privat eller som enskild firma är att den som anlitar ses som "arbetsgivare" och måste betala arbetsgivaravgift, vilket kan bli dyrt.
    Nja - inte helt rätt. Här kan man läsa en kort sammanfattning om vad som gäller - https://www.skatteverket.se/privat/s...a80002439.html
    Men ändå - är detta nåt som man vill genomföra i lite större skala så skulle nog i alla fall jag personligen starta en enskild firma för ändamålet och i det läget ha ett godkännande för F-skatt så att inte Kunden behöver agera skattemässigt.
    Roger

  19. #19
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Då lade jag till en ovän till på min lista!

    Citat Ursprungligen postat av Luft Visa inlägg
    Ha ha! Jag vet, men jag var tvungen
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Då lade jag till en ovän till på min lista!
    Lol! Dramaqueen!
    Du känner mig bättre än så. Exemplet var ren sarkasm.
    Men vist var det ett talande svar jag fick.

    Citat:
    Personen du pratar om vet vad han håller på med men tyvärr så verkar D-dos va lite B då det inte är första gången det händer.
    Läs den raden några gånger så säger den en hel del. Det visar att det är OK att vara veteran och göra flyaways men att vara nybörjare och köpa fel saker ger pappskallestatus.

    Personligen skiter jag verkligen i om någon annan här kör svart-taxi med sin hobbymaskin och plåtar en gammal sommarstuga som skall säljas, eller flyger tveksamt högt med en plastvinge.

    Dom bästa överlever en DJI Phantom invasion. Med ett gediget fotointresse, teknik-kunnighet, viljan att tänja på rätt gränser och lite näsa för affärer så kommer branschen att vara självsanerande. Mr Blocket (se början av tråden) lär inte bli rik. Snart är han en av dom som packat in sin Phantom i garderoben i vinter för att inse att batterier är för dyra nästa år.

    Vi andra 99% leker vidare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •