Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

mne: Nybrjare - Ska kpa min frsta quad

Standard Nybrjare - Ska kpa min frsta quad

Hej,

r precis ny p forumet och r ven helt frsk vad gller all form av rc-flyg. Har under de senaste mnaderna ftt upp gonen fr quads och har nu bestmt mig fr att kpa en egen, men trots att jag spenderat timmar p youtube-klipp och pljande av forumtrdar knner jag mig vldigt osker p vad jag ska kpa. S jag tnkte att jag vnder mig till dom som kan

Tnkte frst dra lite kort info om vad jag faktiskt vill anvnda mig av en quad till. Frst och frmst kommer jag naturligtvis anvnda den fr njesflygning. Men det huvudsakliga kommer nd vara fotografering/inspelning. Jag och min sambo reser mycket till olika delar av vrlden och p resorna r foto en aktivitet som vi lgger mycket tid och energi p. Nu r min tanke att vi ska f ytterligare en dimension till fotot genom video-inspelning frn en quad.

Baserat p det har jag kokat ner det till ngra "must have" punkter:
    1. "Portabel". Det ska finnas mjlighet att packa ner den i en skyddande vska fr transport.
    2. Quaden ska ha en gimbal med std fr GoPro.
    3. GPS-std (Autopilot, Return home etc.)
    4. FPV, grna med glasgon (Fatshark eller motsvarande) eller skrm p kontroll.
    5. Diverse skerhetsfunktioner, till exempel ndlandning eller return home vid lgt batteri.
    6. S lng flygtid som mjligt. Normalt idag verkar vara 20-25 minuter vilket jag anser ok.
    7. Mjlighet fr framtida anpassningar/modifikationer/uppgraderingar. Till exempel byte av motorer eller dylikt.
    8. Stabil i luften och det fr grna vara en beprvad plattform, vill inte vara ngon BETA-testare. Slipper helst "Fly aways"

Utver det s kan jag tillgga att min tekniska kompetens r helt ok. Jag kan tnka mig att bygga ihop min quad sjlv MEN jag vill inte att mitt eventuella bygge innefattar ldning, dr r jag rkt.

Nr jag brjade kika p quads kollade jag initialt p DJI Phantom 2 Vision plus, den anser jag dock struken i min lista eftersom jag inte tycker att den tillhrande kameran uppfyller mina krav. De jag mest frekvent kikar p nu r TBS Discovery Pro och Turbo Ace Matrix. Dessa r dock inte p ngot stt givna utan endast tv som jag fastnat lite fr. Den sistnmnda verkar ocks vara lite klurigare att f tag p.

S, nu vnder jag mig allts till er fr att f tips och ider kring vilka quads ni rekommenderar. Min budget ligger ngonstans runt 12-15 000.

Tack p frhand!
    Fredrik

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

En sak du absolut mste ha i tanke r att det inte r alla lnder som har spass fritt reglemente som Sverige nr det gller att anvnda denna typ av farkost s innan ni flyger i andra lnder finns all anledning att kolla om det verhuvudtaget r tilltet - och att ni har tillrckligt frskringsskydd. Det sistnmnda gller ven i Sverige. Vet inte hur vl du lst p reglerna fr FPV-flyg i Sverige men det som gller i korthet r att det mste ske inom synhll och med en "co-pilot" som kan ta ver om t ex videolnken lgger av. Sen givetvis att inte utstta andra mnniskor fr risker fr som med all teknik kan det alltid strula och d r det ingen "hit" att dimpa ner p nn mnniska...
    Och oavsett om du gillar ldning eller inte s r det ett mste i dessa sammanhang s det r nog bara att stta igng och trna. Att bygga sjlv utan att lda r i praktiken helt omjligt och ven om du kper frdigt s lr du nog f gra nn reparation dr du behver lda.
    Men utrustningstips fr jag verlta till andra att ge dig.
    Roger

Standard

Kul! =) Men du har nog en lng resa framfr dig om du ska bygga allt sjlv och f till allt du nmnt ovan. Lter som en frdigbyggd DJI Phantom 2 med 2-axlig BL-gimbal och GoPro 3 + FPv-grejer r nt du r ute efter, dock tror jag inte att en sdan klarar 20 minuter ens rtt av.

Lda mste du kunna om du ska bygga sjlv. Att bygga en multicopter r som jonglering. Brja med 5 kglor med en gng utan att kunna hlla en en kgla... om du frstr vad jag menar. Det r ltt att bygga nr man har alla grejerna, men det r liksom lite mer n det som ska funka klockrent fr att du ska f till allt du nmnt ovan.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Youtube har massor av bra filmer om ldning ox, sk p soldering. Det r ltt om man har rtt utrustning.
    Vir prudens non contra ventum mingit

Henke80s avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlgg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jnkping rfk

Standard

Hej o vlkommen till en hrlig hobby.

Ett tillgg p det Roger skriver.
    r det inte s att man fr inte ta med sig lipo batterier till vissa eller alla lnder kanske?
    Jag r lite osker men tror inte flygbolagen vill ha ngot ombord som faktiskt kan smlla.

Hoppas du hittar det du sker.
    Mvh Henrik
    Spektrum DX6i/ lagom hangar med lagom antal modeller.

Standard

Hej!

Tack fr alla svar! Inser att jag nog mste frtydliga lite gllande det jag skrev om att bygga sjlv och ldning som mnga svarat p. Faktum kvarstr att jag inte kan lda men det r naturligtvis ngot som jag vill och planerar att lra mig. Dessutom har jag vnner och bekanta som kan hjlpa mig med detta till att brja med. S om ni vill ge mig tips och ider p vilka quads ni anser bra s kan ni bortse frn det jag skrev ovan om att "bygga sjlv" och "ldning". Jag startade trden fr att jag, som nybrjare, ville ha goda rd om tillverkare och leverantrer av RTF/ARF quads. Jag frstr naturligtvis att den tekniska kompetensen r viktig nr man pysslar med RC, men jag vill inte att trden begrnsas av det. D kommer jag aldrig komma ngon stans i mitt letande.

DJI Phantom 2 freslogs ovan. Spontant knner jag att det r en quad som man snabbt vxer ur. Rtta mig om jag har fel. Jag tnker att om man nd ska spendera ett antal tusenlappar p en quad s lr jag mig hellre flyga med ngot som jag kan anvnda och utvecklas med under en lngre period. Hur gjorde ni sjlva nr ni brjade?

Gllande transport av en quad med tillbehr (typ batterier) s finns det restriktioner. Transportstyrelsen anger p sin hemsida vilka regler som gller och om jag inte tnker fel s br det (enligt deras angivelser) vara ok. Men s kan ju naturligtvis respektive flygbolag ha specifika restriktioner som man fr kolla upp. Den huvudsakliga flygningen kommer dock ske i Sverige. Min blivande hobby faller inte om det visar sig att jag inte fr ta med mig min quad utomlands.

Standard

Som du nmnt ovan har du kollat p discovery pro, hade fregngaren och var njd med den dock blir det en ganska stor lda om man ska ha med allt.
    En annan ram r qav 400 eller 500 kpte nyss en 400 och r helnjd! I mitt tycke ltt att bygga och det finns bra videos p tuben ldning krvs dock. Dji naza r ltta att komma igng med och har de funktioner du beskriver. Det finns delade meningar om naza men jag har varit njd med mina enheter..
    Flygtiden tycker jag verkar vara ngot hg, jag sjlv brukar f runt 10 min med mina maskiner.
    Senast redigerat av Henke.a den 2014-08-12 klockan 09:21.
    Skywalker 1900
    Bixler 2

Quads i lite olika storlekar

Standard

ImmersionRC har en som heter XuGong-10 den r ihopfllbar som gr att den tar liten plats. Den kommer ven komma som Pro modell med gimbal snart. Kanske kan vara ngot

Standard

Phantom r en instegsport till det hela. Gillar man det man fr ut av att flyga, s r den helt OK, dvs du fr dina filmer och bilder. Sn kper man om man inte gillar meka utan gillar fota och filma. Vid krasch blir det d lite problem, om man inte gillar meka.

Tycker du ska sikta in dig p att bygga en egen. D lr du dig massor och kan ven fixa fel som uppstr. Det tar lite lngre tid, men det r givande. Brja med ram och det som behvs fr att RC-flyga, sen testa nsta grej, lgga p nsta funktion, osv osv. Steg fr steg.

Nr jag brjade med multicoptrar knde jag att jag inte hade koll p lget alls. S att kpa en 10.000 kronors direkt kndes helt korkat, jag hade ju ingen aning om jag skulle flyga den och krascha den fr att jag inte visste exakt vad jag hll p med, eller om den skulle bli stende fr att jag inte vgade flyga den fr att jag inte hade koll, eller om jag missat ngot. S jag brjade med en tricopter och den fick smaka jord, berg och harva buskar osv. Inte sjutton funkade den s enkelt som jag trodde den skulle gra, dom brukar ju vara s stabila. Jo, nr de r rtt instllda och rtt byggda. D brjade jag med fyra gyron och inget styrkort. Byte sen till KK2-styrkort. Sen blev det en DJI F450 (billig och enkel) och med den s lrde jag mig ytterligare mer. Efter ett tag fattade man alla samband, tumregler, instllningar osv som man behvde fr att f den att flyga som man ville. D frst brjade jag knna mig sker p att bygga ngot, stlla in det, utfra skra tester utan att riskera krascher och andra dumheter och skulle idag kunna bygga en hexa och knna mig sker att flyga den. Vet idag, att om jag kpt en stor fet dyr tung hexa med massa hftiga grejer s hade jag nog skrotat bort mer tid och pengar innan den var i luften, n tagit vgen via tex DJI F450. Leksaks-quadarna s ger nog ingenting. De kraschar man hela tiden fr de hller s man bryr sig inte.

S... intensive ON nu bara! ;-) Kp billiga eller nya quad-delar i och bygg en sdan s du vet hur de ska byggas, stllas in och flygas. Medans du lr dig den, s klurar du fram vad du ska kpa fr rejlare maskin och bestller den.

Mitt rd r d en beg DJI F450-ram eller liknande, en bunt motorer som passar (DJI 920kV funkar skert), ESCar som funkar (DJI ESCar funkar), ett styrkort tex KK2 eller Naza-M Lite eller liknande beronde p vad du fastnar fr eller fr bst hjlp med. Ska du satsa p det hela, kp en vettig sndare direkt... osv.

Ser nu att det var quad du var ute efter... En DJI F450 r lite liten fr det du vill ha, men en bra trningsquad och billig. Ska du ha en quad, har jag fr mig att Tarot har en strre quad som orkar bra mer grejer n DJI F450.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej lnning,
    Fr att anknyta till ditt fregende inlgg om DJI F450 - skulle d detta kit kunna vara en vettig brjan - http://www.quadcopters.co.uk/dji-naz...legs-161-p.asp
    Kapade visserligen trden lite men det kanske ocks kan vara till gldje fr trdskaparen...
    Nu vet jag inte vad frakten frn U.K blir men annars kndes ju prisnivn rtt OK om det r en hyfsad start-quad.
    Roger
    PS: Kollade just totalpriset vilket blir 292,5 inkl VAT och frakt

Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    999
    Jobb
    Malm
    Klubb
    Rcff

Standard

Det handlar om ngra saker som jag ser det efter att lst dina krav ( must have ) Alla passar in p Phantom 2 med gimbal om det bara handlar om att kunna filma fota med Gopro ( nstan som tagna ur DJI s spec :-) vill du kpa en quad som funkar r frdinstlld och tar vldigt bra film direkt ur ldan kper du en sn och du lr dig flyga med lite trning och trning och lr dig funktionerna ordentligt ( vilket jag rekommenderar ) , gillar du att meka och prova dig fram inte bli helt njd med kvalitn p filmen jello osv och vill verkligen lgga massa tid p att lra dig flyga balansera motorer , proppar osv och det kan vara kul om man gillar utmaningar och har tid och lust , ledsen men har sett f Dji 450 som filmar jello fritt , har du ett stort Fotointresse som du skriver blir du inte njd med skakiga jellofilmer , blir du mer biten av det hr och vill g upp i kamerastorlekar behvs strre maskiner eller tycker fpv r roligt d bygger man en maskin fr det och d sljer du din Phantom eller behller den

Jag brjade med en Dji 450 och helt ok fr att knna p att flyga multi , idag med vad som finns och vad jag vet hade det utan tvekan blivit en Phantom 2 med gimbal som frsta maskin
    Bor i Malm
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Om jag fr fortstta att stjla trden lite... Skulle DJI F450 fungera (paketet jag lnkade till) om man inte i huvudsak vill anvnda den som fotoplattform utan lite mera som "flygmaskin" som frsta steg fr att sen komplettera med FPV-utrustning fr lite busk-flygning ? Eller finns det mera prisvrda alternativ fr det behovet ?

Standard

Lter som en minquad skulle passa bttre typ LKTR250
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...50-busmaskiner

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Om jag fr fortstta att stjla trden lite... Skulle DJI F450 fungera (paketet jag lnkade till) om man inte i huvudsak vill anvnda den som fotoplattform utan lite mera som "flygmaskin" som frsta steg fr att sen komplettera med FPV-utrustning fr lite busk-flygning ? Eller finns det mera prisvrda alternativ fr det behovet ?

Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    999
    Jobb
    Malm
    Klubb
    Rcff

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Det r skert ett bra kit med senaste typ av motorkit och man fr vl sga hyfsat bra medelkvalit med en bra FC , sen finns det en uppsj av kinakopior p samma typ ram motorer mm som skert blir billigare, om det sen hller lika bra motorer osv det dryftas verallt p forumet , fr ren buskflygning r ju 250 -300 ramarna populra just nu
    Bor i Malm
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

N - nu skall jag inte frlnga pinan med mina frgor i denna trd men jag hade bara en liten knsla av att de mindre 250-maskinerna kanske var alltfr "livliga" fr en gamling som undertecknad...
    Undrade som sagt om det lnkade 450-paketet var hyfsat och hyggligt prisvrt... Fr vl starta en egen trd i mnet nr jag tnkt ver vad jag egentligen vill...
    Roger

Standard

McRegor, ja det skulle jag vilja pst
    Skywalker 1900
    Bixler 2

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hmmm - vilken frga/pstende svarade du p, Henke...

Standard

DJi F450 anser jag vara ett bra startkit fr att komma igng, bygga, flyga, lra sig, frst och sedan veta vad man vill sedan, eftersom man d vet mer vad man egentligen r ute efter.

Jag har filmat med GoPro frn tv JI F450 och aldrig haft jello-effekten fast jag haft GoPron monterad p olika stt. Tips: Montera aldrig stumt p ramen, mste vara ngot emellan. Balansera propparna och kr sedan en arm i gngen med motor och propp (korkat farligt) men d knner man vibrationerna.

Ju mindre maskiner, desto mer yviga och busiga r de, inte alls lmpliga fr nybrjare.

DJI Naza-M Lite r helt OK i Attitude Mode, som en KK2 men kanske mer lttinstlld med dator, men det krver att du ska ha dator med ocks. KK2 r d billigare och OK att stlla in fr just en quad.
    DJI Naza-M Lite med GPS r samma som ovan, men kan d st still i luften, relativt OK.
    DJI Naza-M V2 med GPS r dyrare och bttre.
    Jag har inte sjlv gt en Naza, men flugit Lite och GPS, samt en V2 och har nu en Lite med GPS som jag hller p mekar in i en FireFLY6. Lite med GPS kndes som att den inte riktigt var lika bra p veta var den var och hitta lika snabbt som V2. V2 kndes nog snabbare och bttre. Men priset r drefter. Fr att flyga och njes-placera den i luften s funkar Lite med GPS helt OK, men V2 r kanske lite mer lmplig om man vill uppgradera till hvare multicopter senare.

Quadcopters.co.uk har jag bestllt frn, funkade kalasbra. =) Momsen vet jag dock inget om, inte vart sna summor direkt s jag brytt mig.

Som Stiffe sger, r du ute efter film, meka eller bgge? Ju mer insatt du r och ju mer tid du lgger ner p ett bygge, desto bttre bildkvalitet fr du. Som dragracing. Kpa och kra i en lgre klass och lta nn annan meka nr din standardbil gr snder, eller bygga tokbil sjlv frn grunden och sjlv meka och frsts kra lite nu och d, men mycket bttre tider.

DJI F450 funkar bra som "flygmaskin", inte s bra som fotoplattform, fr liten med nr det lggs p gimbal, GoPro/annat bttre fr foto, landstll osv osv. Men det gr helt klart.

Dock vill mnga inte se propparna, s d kan nog en TBS Discovery-look va nt istllet. Dock s brukar folk ha problem f den rtt instlld pga dess form, de vet vl kanske inte var CG r eller nt.

Tycker paketet frn quadcopters verkar vara bra pris. En DJI Naza-M V2 med GPS kostar vl 2300-3000 kr i Sverige. Och i det dr kitet ingr ram, motorer, ESCs, proppar ocks kanske, landstll.

Standard

Att ditt kitt verkar prisvrt
    Skywalker 1900
    Bixler 2

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Baserat p mnga rs RC-flygande s var det ocks min egen misstanke att en 250 kanske kan bli lite fr livlig som frstamaskin. Ja - lite enklare leksaks-multisar har testats men ingen i denna storlek.
    Blev lite smsugen nu men fr ta mig ett snack frst med min kompis Gran som redan flyger multikopter via FPV (allts Utmanaren2002 hr p forumet).
    ter - tack fr er hjlp !
    Och nu ter tillbaka till ursprungsmnet...
    Roger

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •