Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

mne: Nybrjare - Ska kpa min frsta quad

Reg.datum
    Jun 2008
    Inlgg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Faktum r att en miniquad, byggd fr att vara "lite snllare" n folk brukar bygga dem kan vara en bra instegsmodell.
    Sjlv har jag tagit fljande steg fr mitt FPV:ande med multikoptrar:

1) ratal av modellflyg med flygplan.
    2) Hubsan X4 "vanlig" flygning tills det sitter bra i bakhuvudet hur en mk flyger.
    3) 600 size quad, "vanlig" flygning.
    4) Hubsan X4 FPV
    5) 250 size quad FPV
    6) FPV, 600-quadden

Varfr d detta? Jo , som gammal modellflygare s hade jag en hel del respekt fr 600:an, eftersom den vger sina 2,5 kilo, och nnting som vger s mycket som inte kan segelflyga om det behvs kan stlla till med en del. S fr att komma ver de mentala sprrarna som jag hade kring att flyga den s trnade jag FPV frst med Hubsan och sedan med en "snll"*250:a p 700 gram ett tag frst.

Nu har sprrarna slppt spass att jag flyger 600:an med FPV regelbundet.

*"snll" betyder att den r spass tung att den gr cirka 50 km/h som max i vindstilla, och att styrkortet p den r konfigurerat s den inte kan kra aerobatic-manvrar och sl ver. Den har ven GPS/RTH fr skerhets skull. Och jag vet, 700 gram r mycket fr en 250:a. 200 mer n det brukar vara , typ.

Standard

Kan ju jag med komma med input som r helt grn, jag brjade flyga med en Hubasan X4 fr att lra mig hantera en quad och dess kontroller den kosta mig 700 kr, visste jag skulle krascha en del i brjan och d vill man inte strta med ntt dyrt, men insg snart att jag ville ha ntt strre,stabilare och bttre(Lttare rent visuellt med). Googla och tubade massor fr att se hur det verkade och jag insg ganska snart att dom flesta fredrog Phantom fre tex walkera av olika anledningar, bla slet en del med sin walkera med fly aways, s nu ger jag en Phantom 2 och den r underbara att flyga med, den r lite dyrare tror jag men det r den vrd.

Reg.datum
    Jan 2014
    Inlgg
    2
    Jobb
    Projektledare Volvo Personvagnar

Standard

Hej,
    Jag har gtt igenom ngra stycken 4-proppar sedan brjan av ret
    Syma X1 - kpt via eBay och den gav mycket kunskap fr inga pengar. Perfekt fr den som aldrig flugit tidigare.
    Hubsan X4 upgrade - kpt via eBay och det r maximalt bus fr 280kr och perfekt att lra sig riktning och f knsla.
    Blade 180QX BNF till min Spektrum DX9 - ville ha en maskin som fungerade med min radio och Nano QX var slutsld. 180QX r snygg, flyger ltt och passar fr nybrjare, men denna vxer man ur p ngra veckor. Klart undermotoriserad och kameravarianten r totalt meningsls d kameran r riktigt vrdels! Kan inte rekommendera tyvrr.
    RC Logger Xtreme EYE One ONELink - Grymt kul med lite kls och den flyger fint med DX9an och ONElink. RTF har en PS-liknande radio och efter att ha testat RTF och ONElink s r de senare med en DX6- eller hgre bsta valet. Helst en DX som har 3-switch fr att aktivera Altitude/Normal/Acro. Inte billig men jag kan rekommendera denna.
    Skall klara GoPro med Aerial-kit men jag har hngt p en Mobius 1080P...

Har ven en TRex 450 PRO FBL med Brain och nu letar jag efter en FPV-maskin som ger bra FPV-knsla men ocks ger duglig video.
    Precis som Fredrik s har jag efter mnga timmar vid internet fastnat fr TBS Discovery Pro och Turbo Ace Matrix och jag har ungefr samma kriterier som jag vill ha uppfyllda och helst utan avancerad ldning.

nskeml:
    Stabil ven i lite vind
    Portabel
    Klara Zen H3-2D
    Inga proppar i bild, inte kul att lgga dyra pengar p utrustning s ser man en massa propellrar...
    Lng flygtid, >20min.
    Rckvidd minst 1km (vill flyga utefter kusten)
    Naza V2 med RTH, Fail safe, GPS, Altitude och IOC (tror DJI kallar det s)
    mOSD
    GoPro 3 Black (funderade p beg NEX7eller NEX a5000/a6000 men gimbal kostar multum och GoPro tl tuffare tag)

Jag sitter p en ny DX9 och tnkte anvnda den och jag kan tnka mig att lgga 20-25kkr p quad och FPV som stdjer mina nskeml.

S, vad rekommenderar ni p forumet?

Hlsningar
    Janne

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •