Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Nybörjare - Ska köpa min första quad

  1. #21

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Faktum är att en miniquad, byggd för att vara "lite snällare" än folk brukar bygga dem kan vara en bra instegsmodell.
    Själv har jag tagit följande steg för mitt FPV:ande med multikoptrar:

    1) Åratal av modellflyg med flygplan.
    2) Hubsan X4 "vanlig" flygning tills det sitter bra i bakhuvudet hur en mk flyger.
    3) 600 size quad, "vanlig" flygning.
    4) Hubsan X4 FPV
    5) 250 size quad FPV
    6) FPV, 600-quadden

    Varför då detta? Jo , som gammal modellflygare så hade jag en hel del respekt för 600:an, eftersom den väger sina 2,5 kilo, och nånting som väger så mycket som inte kan segelflyga om det behövs kan ställa till med en del. Så för att komma över de mentala spärrarna som jag hade kring att flyga den så tränade jag FPV först med Hubsan och sedan med en "snäll"*250:a på 700 gram ett tag först.

    Nu har spärrarna släppt såpass att jag flyger 600:an med FPV regelbundet.

    *"snäll" betyder att den är såpass tung att den gör cirka 50 km/h som max i vindstilla, och att styrkortet på den är konfigurerat så den inte kan köra aerobatic-manövrar och slå över. Den har även GPS/RTH för säkerhets skull. Och jag vet, 700 gram är mycket för en 250:a. 200 mer än det brukar vara , typ.

  2. #22

    Standard

    Kan ju jag med komma med input som är helt grön, jag började flyga med en Hubasan X4 för att lära mig hantera en quad och dess kontroller den kosta mig 700 kr, visste jag skulle krascha en del i början och då vill man inte störta med nått dyrt, men insåg snart att jag ville ha nått större,stabilare och bättre(Lättare rent visuellt med). Googla och tubade massor för att se hur det verkade och jag insåg ganska snart att dom flesta föredrog Phantom före tex walkera av olika anledningar, bla slet en del med sin walkera med fly aways, så nu äger jag en Phantom 2 och den är underbara att flyga med, den är lite dyrare tror jag men det är den värd.

  3. #23

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    2
    Jobb
    Projektledare Volvo Personvagnar

    Standard

    Hej,
    Jag har gått igenom några stycken 4-proppar sedan början av året
    Syma X1 - köpt via eBay och den gav mycket kunskap för inga pengar. Perfekt för den som aldrig flugit tidigare.
    Hubsan X4 upgrade - köpt via eBay och det är maximalt bus för 280kr och perfekt att lära sig riktning och få känsla.
    Blade 180QX BNF till min Spektrum DX9 - ville ha en maskin som fungerade med min radio och Nano QX var slutsåld. 180QX är snygg, flyger lätt och passar för nybörjare, men denna växer man ur på några veckor. Klart undermotoriserad och kameravarianten är totalt meningslös då kameran är riktigt värdelös! Kan inte rekommendera tyvärr.
    RC Logger Xtreme EYE One ONELink - Grymt kul med lite klös och den flyger fint med DX9an och ONElink. RTF har en PS-liknande radio och efter att ha testat RTF och ONElink så är de senare med en DX6- eller högre bästa valet. Helst en DX som har 3-switch för att aktivera Altitude/Normal/Acro. Inte billig men jag kan rekommendera denna.
    Skall klara GoPro med Aerial-kit men jag har hängt på en Mobius 1080P...

    Har även en TRex 450 PRO FBL med Brain och nu letar jag efter en FPV-maskin som ger bra FPV-känsla men också ger duglig video.
    Precis som Fredrik så har jag efter många timmar vid internet fastnat för TBS Discovery Pro och Turbo Ace Matrix och jag har ungefär samma kriterier som jag vill ha uppfyllda och helst utan avancerad lödning.

    Önskemål:
    Stabil även i lite vind
    Portabel
    Klara Zen H3-2D
    Inga proppar i bild, inte kul att lägga dyra pengar på utrustning så ser man en massa propellrar...
    Lång flygtid, >20min.
    Räckvidd minst 1km (vill flyga utefter kusten)
    Naza V2 med RTH, Fail safe, GPS, Altitude och IOC (tror DJI kallar det så)
    mOSD
    GoPro 3 Black (funderade på beg NEX7eller NEX a5000/a6000 men gimbal kostar multum och GoPro tål tuffare tag)

    Jag sitter på en ny DX9 och tänkte använda den och jag kan tänka mig att lägga 20-25kkr på quad och FPV som stödjer mina önskemål.

    Så, vad rekommenderar ni på forumet?

    Hälsningar
    Janne

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •