Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Nybörjare - Ska köpa min första quad

  1. #1

    Standard Nybörjare - Ska köpa min första quad

    Hej,

    är precis ny på forumet och är även helt färsk vad gäller all form av rc-flyg. Har under de senaste månaderna fått upp ögonen för quads och har nu bestämt mig för att köpa en egen, men trots att jag spenderat timmar på youtube-klipp och plöjande av forumtrådar känner jag mig väldigt osäker på vad jag ska köpa. Så jag tänkte att jag vänder mig till dom som kan

    Tänkte först dra lite kort info om vad jag faktiskt vill använda mig av en quad till. Först och främst kommer jag naturligtvis använda den för nöjesflygning. Men det huvudsakliga kommer ändå vara fotografering/inspelning. Jag och min sambo reser mycket till olika delar av världen och på resorna är foto en aktivitet som vi lägger mycket tid och energi på. Nu är min tanke att vi ska få ytterligare en dimension till fotot genom video-inspelning från en quad.

    Baserat på det har jag kokat ner det till några "must have" punkter:
    1. "Portabel". Det ska finnas möjlighet att packa ner den i en skyddande väska för transport.
    2. Quaden ska ha en gimbal med stöd för GoPro.
    3. GPS-stöd (Autopilot, Return home etc.)
    4. FPV, gärna med glasögon (Fatshark eller motsvarande) eller skärm på kontroll.
    5. Diverse säkerhetsfunktioner, till exempel nödlandning eller return home vid lågt batteri.
    6. Så lång flygtid som möjligt. Normalt idag verkar vara 20-25 minuter vilket jag anser ok.
    7. Möjlighet för framtida anpassningar/modifikationer/uppgraderingar. Till exempel byte av motorer eller dylikt.
    8. Stabil i luften och det får gärna vara en beprövad plattform, vill inte vara någon BETA-testare. Slipper helst "Fly aways"

    Utöver det så kan jag tillägga att min tekniska kompetens är helt ok. Jag kan tänka mig att bygga ihop min quad själv MEN jag vill inte att mitt eventuella bygge innefattar lödning, där är jag rökt.

    När jag började kika på quads kollade jag initialt på DJI Phantom 2 Vision plus, den anser jag dock struken i min lista eftersom jag inte tycker att den tillhörande kameran uppfyller mina krav. De jag mest frekvent kikar på nu är TBS Discovery Pro och Turbo Ace Matrix. Dessa är dock inte på något sätt givna utan endast två som jag fastnat lite för. Den sistnämnda verkar också vara lite klurigare att få tag på.

    Så, nu vänder jag mig alltså till er för att få tips och idéer kring vilka quads ni rekommenderar. Min budget ligger någonstans runt 12-15 000.

    Tack på förhand!
    Fredrik

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En sak du absolut måste ha i åtanke är att det inte är alla länder som har såpass fritt reglemente som Sverige när det gäller att använda denna typ av farkost så innan ni flyger i andra länder finns all anledning att kolla om det överhuvudtaget är tillåtet - och att ni har tillräckligt försäkringsskydd. Det sistnämnda gäller även i Sverige. Vet inte hur väl du läst på reglerna för FPV-flyg i Sverige men det som gäller i korthet är att det måste ske inom synhåll och med en "co-pilot" som kan ta över om t ex videolänken lägger av. Sen givetvis att inte utsätta andra människor för risker för som med all teknik kan det alltid strula och då är det ingen "hit" att dimpa ner på nån människa...
    Och oavsett om du gillar lödning eller inte så är det ett måste i dessa sammanhang så det är nog bara att sätta igång och träna. Att bygga själv utan att löda är i praktiken helt omöjligt och även om du köper färdigt så lär du nog få göra nån reparation där du behöver löda.
    Men utrustningstips får jag överlåta till andra att ge dig.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Kul! =) Men du har nog en lång resa framför dig om du ska bygga allt själv och få till allt du nämnt ovan. Låter som en färdigbyggd DJI Phantom 2 med 2-axlig BL-gimbal och GoPro 3 + FPv-grejer är nåt du är ute efter, dock tror jag inte att en sådan klarar 20 minuter ens rätt av.

    Löda måste du kunna om du ska bygga själv. Att bygga en multicopter är som jonglering. Börja med 5 käglor med en gång utan att kunna hålla en en kägla... om du förstår vad jag menar. Det är lätt att bygga när man har alla grejerna, men det är liksom lite mer än det som ska funka klockrent för att du ska få till allt du nämnt ovan.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Youtube har massor av bra filmer om lödning oxå, sök på soldering. Det är lätt om man har rätt utrustning.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Hej o välkommen till en härlig hobby.

    Ett tillägg på det Roger skriver.
    Är det inte så att man får inte ta med sig lipo batterier till vissa eller alla länder kanske?
    Jag är lite osäker men tror inte flygbolagen vill ha något ombord som faktiskt kan smälla.

    Hoppas du hittar det du söker.
    Mvh Henrik
    Spektrum DX6i/ lagom hangar med lagom antal modeller.

  6. #6

    Standard

    Hej!

    Tack för alla svar! Inser att jag nog måste förtydliga lite gällande det jag skrev om att bygga själv och lödning som många svarat på. Faktum kvarstår att jag inte kan löda men det är naturligtvis något som jag vill och planerar att lära mig. Dessutom har jag vänner och bekanta som kan hjälpa mig med detta till att börja med. Så om ni vill ge mig tips och idéer på vilka quads ni anser bra så kan ni bortse från det jag skrev ovan om att "bygga själv" och "lödning". Jag startade tråden för att jag, som nybörjare, ville ha goda råd om tillverkare och leverantörer av RTF/ARF quads. Jag förstår naturligtvis att den tekniska kompetensen är viktig när man pysslar med RC, men jag vill inte att tråden begränsas av det. Då kommer jag aldrig komma någon stans i mitt letande.

    DJI Phantom 2 föreslogs ovan. Spontant känner jag att det är en quad som man snabbt växer ur. Rätta mig om jag har fel. Jag tänker att om man ändå ska spendera ett antal tusenlappar på en quad så lär jag mig hellre flyga med något som jag kan använda och utvecklas med under en längre period. Hur gjorde ni själva när ni började?

    Gällande transport av en quad med tillbehör (typ batterier) så finns det restriktioner. Transportstyrelsen anger på sin hemsida vilka regler som gäller och om jag inte tänker fel så bör det (enligt deras angivelser) vara ok. Men så kan ju naturligtvis respektive flygbolag ha specifika restriktioner som man får kolla upp. Den huvudsakliga flygningen kommer dock ske i Sverige. Min blivande hobby faller inte om det visar sig att jag inte får ta med mig min quad utomlands.

  7. #7

    Standard

    Som du nämnt ovan har du kollat på discovery pro, hade föregångaren och var nöjd med den dock blir det en ganska stor låda om man ska ha med allt.
    En annan ram är qav 400 eller 500 köpte nyss en 400 och är helnöjd! I mitt tycke lätt att bygga och det finns bra videos på tuben lödning krävs dock. Dji naza är lätta att komma igång med och har de funktioner du beskriver. Det finns delade meningar om naza men jag har varit nöjd med mina enheter..
    Flygtiden tycker jag verkar vara något hög, jag själv brukar få runt 10 min med mina maskiner.
    Senast redigerat av Henke.a den 2014-08-12 klockan 09:21.
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  8. #8

    Standard

    ImmersionRC har en som heter XuGong-10 den är ihopfällbar som gör att den tar liten plats. Den kommer även komma som Pro modell med gimbal snart. Kanske kan vara något

  9. #9

    Standard

    Phantom är en instegsport till det hela. Gillar man det man får ut av att flyga, så är den helt OK, dvs du får dina filmer och bilder. Sån köper man om man inte gillar meka utan gillar fota och filma. Vid krasch blir det då lite problem, om man inte gillar meka.

    Tycker du ska sikta in dig på att bygga en egen. Då lär du dig massor och kan även fixa fel som uppstår. Det tar lite längre tid, men det är givande. Börja med ram och det som behövs för att RC-flyga, sen testa nästa grej, lägga på nästa funktion, osv osv. Steg för steg.

    När jag började med multicoptrar kände jag att jag inte hade koll på läget alls. Så att köpa en 10.000 kronors direkt kändes helt korkat, jag hade ju ingen aning om jag skulle flyga den och krascha den för att jag inte visste exakt vad jag höll på med, eller om den skulle bli stående för att jag inte vågade flyga den för att jag inte hade koll, eller om jag missat något. Så jag började med en tricopter och den fick smaka jord, berg och harva buskar osv. Inte sjutton funkade den så enkelt som jag trodde den skulle göra, dom brukar ju vara så stabila. Jo, när de är rätt inställda och rätt byggda. Då började jag med fyra gyron och inget styrkort. Byte sen till KK2-styrkort. Sen blev det en DJI F450 (billig och enkel) och med den så lärde jag mig ytterligare mer. Efter ett tag fattade man alla samband, tumregler, inställningar osv som man behövde för att få den att flyga som man ville. Då först började jag känna mig säker på att bygga något, ställa in det, utföra säkra tester utan att riskera krascher och andra dumheter och skulle idag kunna bygga en hexa och känna mig säker att flyga den. Vet idag, att om jag köpt en stor fet dyr tung hexa med massa häftiga grejer så hade jag nog skrotat bort mer tid och pengar innan den var i luften, än tagit vägen via tex DJI F450. Leksaks-quadarna så ger nog ingenting. De kraschar man hela tiden för de håller så man bryr sig inte.

    Så... intensive ON nu bara! ;-) Köp billiga eller nya quad-delar i och bygg en sådan så du vet hur de ska byggas, ställas in och flygas. Medans du lär dig den, så klurar du fram vad du ska köpa för rejälare maskin och beställer den.

    Mitt råd är då en beg DJI F450-ram eller liknande, en bunt motorer som passar (DJI 920kV funkar säkert), ESCar som funkar (DJI ESCar funkar), ett styrkort tex KK2 eller Naza-M Lite eller liknande beronde på vad du fastnar för eller får bäst hjälp med. Ska du satsa på det hela, köp en vettig sändare direkt... osv.

    Ser nu att det var quad du var ute efter... En DJI F450 är lite liten för det du vill ha, men en bra träningsquad och billig. Ska du ha en quad, har jag för mig att Tarot har en större quad som orkar bära mer grejer än DJI F450.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Ålänning,
    För att anknyta till ditt föregående inlägg om DJI F450 - skulle då detta kit kunna vara en vettig början - http://www.quadcopters.co.uk/dji-naz...legs-161-p.asp
    Kapade visserligen tråden lite men det kanske också kan vara till glädje för trådskaparen...
    Nu vet jag inte vad frakten från U.K blir men annars kändes ju prisnivån rätt OK om det är en hyfsad start-quad.
    Roger
    PS: Kollade just totalpriset vilket blir 292,5 £ inkl VAT och frakt

  11. #11
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Det handlar om några saker som jag ser det efter att läst dina krav ( must have ) Alla passar in på Phantom 2 med gimbal om det bara handlar om att kunna filma fota med Gopro ( nästan som tagna ur DJI s spec :-) vill du köpa en quad som funkar är färdinställd och tar väldigt bra film direkt ur lådan köper du en sån och du lär dig flyga med lite träning och träning och lär dig funktionerna ordentligt ( vilket jag rekommenderar ) , gillar du att meka och prova dig fram inte bli helt nöjd med kvalitén på filmen jello osv och vill verkligen lägga massa tid på att lära dig flyga balansera motorer , proppar osv och det kan vara kul om man gillar utmaningar och har tid och lust , ledsen men har sett få Dji 450 som filmar jello fritt , har du ett stort Fotointresse som du skriver blir du inte nöjd med skakiga jellofilmer , blir du mer biten av det här och vill gå upp i kamerastorlekar behövs större maskiner eller tycker fpv är roligt då bygger man en maskin för det och då säljer du din Phantom eller behåller den

    Jag började med en Dji 450 och helt ok för att känna på att flyga multi , idag med vad som finns och vad jag vet hade det utan tvekan blivit en Phantom 2 med gimbal som första maskin
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om jag får fortsätta att stjäla tråden lite... Skulle DJI F450 fungera (paketet jag länkade till) om man inte i huvudsak vill använda den som fotoplattform utan lite mera som "flygmaskin" som första steg för att sen komplettera med FPV-utrustning för lite busk-flygning ? Eller finns det mera prisvärda alternativ för det behovet ?

  13. #13

    Standard

    Låter som en minquad skulle passa bättre typ LKTR250
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...50-busmaskiner


    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Om jag får fortsätta att stjäla tråden lite... Skulle DJI F450 fungera (paketet jag länkade till) om man inte i huvudsak vill använda den som fotoplattform utan lite mera som "flygmaskin" som första steg för att sen komplettera med FPV-utrustning för lite busk-flygning ? Eller finns det mera prisvärda alternativ för det behovet ?

  14. #14
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Om jag får fortsätta att stjäla tråden lite... Skulle DJI F450 fungera (paketet jag länkade till) om man inte i huvudsak vill använda den som fotoplattform utan lite mera som "flygmaskin" som första steg för att sen komplettera med FPV-utrustning för lite busk-flygning ? Eller finns det mera prisvärda alternativ för det behovet ?
    Det är säkert ett bra kit med senaste typ av motorkit och man får väl säga hyfsat bra medelkvalité med en bra FC , sen finns det en uppsjö av kinakopior på samma typ ram motorer mm som säkert blir billigare, om det sen håller lika bra motorer osv det dryftas överallt på forumet , för ren buskflygning är ju 250 -300 ramarna populära just nu
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nä - nu skall jag inte förlänga pinan med mina frågor i denna tråd men jag hade bara en liten känsla av att de mindre 250-maskinerna kanske var alltför "livliga" för en gamling som undertecknad...
    Undrade som sagt om det länkade 450-paketet var hyfsat och hyggligt prisvärt... Får väl starta en egen tråd i ämnet när jag tänkt över vad jag egentligen vill...
    Roger

  16. #16

    Standard

    McRegor, ja det skulle jag vilja påstå
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hmmm - vilken fråga/påstående svarade du på, Henke...

  18. #18

    Standard

    DJi F450 anser jag vara ett bra startkit för att komma igång, bygga, flyga, lära sig, förstå och sedan veta vad man vill sedan, eftersom man då vet mer vad man egentligen är ute efter.

    Jag har filmat med GoPro från två JI F450 och aldrig haft jello-effekten fast jag haft GoPron monterad på olika sätt. Tips: Montera aldrig stumt på ramen, måste vara något emellan. Balansera propparna och kör sedan en arm i gången med motor och propp (korkat farligt) men då känner man vibrationerna.

    Ju mindre maskiner, desto mer yviga och busiga är de, inte alls lämpliga för nybörjare.

    DJI Naza-M Lite är helt OK i Attitude Mode, som en KK2 men kanske mer lättinställd med dator, men det kräver att du ska ha dator med också. KK2 är då billigare och OK att ställa in för just en quad.
    DJI Naza-M Lite med GPS är samma som ovan, men kan då stå still i luften, relativt OK.
    DJI Naza-M V2 med GPS är dyrare och bättre.
    Jag har inte själv ägt en Naza, men flugit Lite och GPS, samt en V2 och har nu en Lite med GPS som jag håller på mekar in i en FireFLY6. Lite med GPS kändes som att den inte riktigt var lika bra på veta var den var och hitta lika snabbt som V2. V2 kändes nog snabbare och bättre. Men priset är därefter. För att flyga och nöjes-placera den i luften så funkar Lite med GPS helt OK, men V2 är kanske lite mer lämplig om man vill uppgradera till hävare multicopter senare.

    Quadcopters.co.uk har jag beställt från, funkade kalasbra. =) Momsen vet jag dock inget om, inte vart såna summor direkt så jag brytt mig.

    Som Stiffe säger, är du ute efter film, meka eller bägge? Ju mer insatt du är och ju mer tid du lägger ner på ett bygge, desto bättre bildkvalitet får du. Som dragracing. Köpa och köra i en lägre klass och låta nån annan meka när din standardbil går sönder, eller bygga tokbil själv från grunden och själv meka och förstås köra lite nu och då, men mycket bättre tider.

    DJI F450 funkar bra som "flygmaskin", inte så bra som fotoplattform, för liten med när det läggs på gimbal, GoPro/annat bättre för foto, landställ osv osv. Men det går helt klart.

    Dock vill många inte se propparna, så då kan nog en TBS Discovery-look va nåt istället. Dock så brukar folk ha problem få den rätt inställd pga dess form, de vet väl kanske inte var CG är eller nåt.

    Tycker paketet från quadcopters verkar vara bra pris. En DJI Naza-M V2 med GPS kostar väl 2300-3000 kr i Sverige. Och i det där kitet ingår ram, motorer, ESCs, proppar också kanske, landställ.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Att ditt kitt verkar prisvärt
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Baserat på många års RC-flygande så var det också min egen misstanke att en 250 kanske kan bli lite för livlig som förstamaskin. Ja - lite enklare leksaks-multisar har testats men ingen i denna storlek.
    Blev lite småsugen nu men får ta mig ett snack först med min kompis Göran som redan flyger multikopter via FPV (alltså Utmanaren2002 här på forumet).
    Åter - tack för er hjälp !
    Och nu åter tillbaka till ursprungsämnet...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •