Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: MIA Quicksilver + Hobbyking Slowstick

  1. #1

    Standard MIA Quicksilver + Hobbyking Slowstick

    Jag har länge varit sugen på att bygga en modell av en ultralätt Quicksilver eftersom jag har ägt och flugit ett par sådana (riktiga) för många år sedan. Chansen dök upp för en månad sedan när jag såg att Mario på micro-flight.com precis hade tillverkat en sådan RC byggsats och där man ska använda en vinge från en Slowstick, i mitt fall blir det en från HK.

    Lägger lite bilder på bygget här allteftersom det fortskrider.

    Började med uppackningen och det blev en hel del prylar .......
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMGP0711a.jpg 
Visningar:	304 
Storlek:	299,4 KB 
Id:	47010  
    Senast redigerat av Halcon den 2014-08-12 klockan 13:23.

  2. #2

    Standard

    Började montera idag och den blir bra mycket större än jag först trodde.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMGP0712a.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	325,8 KB 
Id:	47012   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMGP0713a.jpg 
Visningar:	241 
Storlek:	346,2 KB 
Id:	47013  

  3. #3

    Standard

    Här ett par bilder på en av mina riktiga Quicksilver, i detta fall en tvåsitsare.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	YEG1.jpg 
Visningar:	284 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	47014   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	YEG2.jpg 
Visningar:	301 
Storlek:	86,9 KB 
Id:	47015   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	YEG3.jpg 
Visningar:	241 
Storlek:	28,4 KB 
Id:	47016  

  4. #4

    Standard

    Coolt! =) Har också byggt ett UL-flyg och funderade förut på göra en 1/4-kopia eftersom man har stenkoll på varenda del och vet massor om flyget. Lycka till. Ska bli kul se hur den flyger sen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Tackar!

    Vad var det för UL kärra du byggde? De jag har haft har varit Quicksilver en och tvåsits, Lazair och Chinook.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Tackar!

    Vad var det för UL kärra du byggde? De jag har haft har varit Quicksilver en och tvåsits, Lazair och Chinook.
    SkyRanger Swift, jag och några till i en flygklubb byggde den (finns byggtråd på den till och med, tog 130 byggtillfällen under ett års tid). Klubben flyger med den för tredje året nu. Minns att jag såg en Lazair i delar till salu förut, tänkte släpa den till klubben som nästa projekt, men det var en Lazair III som gällde då har jag för mig.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Lazair III, det hade varit kul att ha en sådan igen, du vet möjligtvis inte om den är till salu?

  8. #8

    Standard

    För dem som är intresserade eller vill veta hur de riktiga Quicksilver planen ser ut kommer här en länk:
    http://www.quicksilveraircraft.com/
    Senast redigerat av Halcon den 2014-08-12 klockan 13:24.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Lazair III, det hade varit kul att ha en sådan igen, du vet möjligtvis inte om den är till salu?
    Den som var till salu i Sverige var en I'a har jag för mig, nån på detta forum hade den till salu här till och med. Den lokala klubben har ingen Lazair, menade att det var en III'a som var intressant OM det skulle byggas en sådan, smidig sjökärra om inte annat, men de har rätt stort vingspann. Det fanns en Ikarus Fox liknande den du bygger. Nu finns det SkyRanger Swift, FK9, Ikarus C42, Eurostar EV97 och en CTSW.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Ok, jo ska man ha en Lazair så ska det vara III modellen med stående joystick, bredare landställ osv.
    Enda problemet jag upplevde var när (inte om ...) någon av motorerna stannade och styrförmågan försvann. Eftersom det är inverterad V-stjärt så kom den i skugga av piloten och en motor var inte tillräcklig, i alla fall inte på den jag flög, för att bibehålla höjd eller svänga, mycket obehagligt och sitta och vispa med styrspaken och inget händer ....

    Den enda moderna UL kärra jag flugit in mig på är Eurostar:en, påminner mycket om SK61 Bulldog som jag flög en hel del, mycket trevlig maskin som dessutom går att köra lite avance med!

    Vad gäller MIA Quicksilvern så har den gått in i Holding läge eftersom jag måste ha lite fler bilder av Maurio - den är så ny så det finns inte tillräckligt med bilder eller ens en manual men han ska återkomma inom en dag eller två med mer info.
    Senast redigerat av Halcon den 2014-08-12 klockan 14:57.

  11. #11

    Standard Förslag på motor !!!

    Nu när man hållit på med multikoptrar så upptäckte jag att jag har blivit lite dålig på att se vilken motor som skulle kunna passa på flygplan och i detta fallet denna Quicksilvern.

    Den som följer med original till HK's Slowstick är en 2212-1250 (tror jag) med en 10x4,5 och denna fungerar ju bra trots att jag kör på 3S på den (avsedd för 2S egentligen...). Nu blir ju denna kärran lite tyngre och och en 2212 känns inte som om den skulle vara tillräcklig utan jag måste nog upp ett steg. Till råga på allt så är proppen begränsad till 9" men jag hade tänkt sätta dit en trebladig.

    Så förslag på lämplig motor och propeller någon, tack!

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Beror väl lite på vad slutvikten kommer bli. Men med en 9x5 3blad så borde du få drygt 1kg tryck med en Turnigy D2836/8 1100KV. 20-30A ESC och 5-10 min flygtid beroende på hur du trycker med 1600mAh 3S (enligt ecalc)
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #13

    Standard

    Fick gjort lite till idag - mest fixa till olika sätt på monteringen som jag inte gjort rätt.
    Blir lite svårt när man bara har en halvdålig bild på Internet att gå efter men idag fick jag klara o fina bilder av Maurio på micro-flight.com som tydligt visade olika delar av bygget. Denna Quicksilver är så ny att han inte hunnit göra någon manual ännu men det gör inget - eftersom det påminner så mycket om att bygga en riktig Quicksilver.

    Maurio har oxå en del nya grejor på G till denna maskin - ska bli spännande att se!

    Avsedd att flygas med en Slowstick vinge (GWS eller HK) men ska man gå skalenligt så ska vingen vara ca 38cm bredare vilket jag kommer att göra.

    Jag har skaffat två styck set med vingar av HK's Slowstick där jag kommer att använda delar från den ena vingen till att öka spännvidden. Dessutom har jag kapat den yttersta biten på bakkanten för där kommer nämligen det nya skevrodret att sitta, längs med hela bakkanten alltså.

    Frågan är bara hur jag ska lösa problemet med det gamla skevrodret - antingen fylla igen det med lätt-spackel eller skära av och lägga in nytt med depron eller liknande?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02572a.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	230,6 KB 
Id:	47042  
    Senast redigerat av Halcon den 2014-08-14 klockan 10:01.

  14. #14

    Standard

    Lite bilder med en pilot från en gammal Schluter Heli-baby från 70-talet, lite för liten och för tung men börjar se rätt hyfsat ut.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMGP0714a.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	333,2 KB 
Id:	47055   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMGP0715a.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	368,0 KB 
Id:	47056  
    Senast redigerat av Halcon den 2014-08-14 klockan 09:59.

  15. #15

    Standard

    Nu börjar den se ut som en riktig Quicksilver!
    Den är betydligt större än jag först trodde - den ska vara i skala 1:6 men mina beräkningar visar snarare 1:5,5 eller 1:5,2 lite beroende på var man mäter.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02574.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	52,3 KB 
Id:	47083  

  16. #16

    Standard

    Det finns nu en pilot från micro-flight, Super Lightweight MIA 1.25 Pilot Figure, 67 gram och 330mm lång, animatronic huvud (med servo) och flexibla armar, ben och händer. Jag tror att denna är mer lämplig än min gamla helikopter pilot med tanke på storlek och vikt.

    Hör på youtube:
    https://www.youtube.com/watch?v=yrBZPdYeEnQ
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MIA EZ Trike 1.25 RC Microlight -6 June 29 2014_small.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	40,6 KB 
Id:	47084  

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Beror väl lite på vad slutvikten kommer bli. Men med en 9x5 3blad så borde du få drygt 1kg tryck med en Turnigy D2836/8 1100KV. 20-30A ESC och 5-10 min flygtid beroende på hur du trycker med 1600mAh 3S (enligt ecalc)

    Den motorn kan räcka men jag har haft lite otur med just HK motorer tyvärr ..... annars är det nog rätt storlek.

  18. #18

    Standard

    Och så här flyger man i USA om man inte har tillgång till ett fält ....

    https://www.youtube.com/watch?v=Wn9qACWBLvg

  19. #19

    Standard

    Lite överkurs .... fick ett infall och bytade ut alla skruvar, brickor och låsmuttrar mot guldfärgad alu, samma kulör som de riktiga. Syns lite dåligt på första bilden kanske ...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02577a.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	192,3 KB 
Id:	47086   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02579a.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	302,3 KB 
Id:	47088  
    Senast redigerat av Halcon den 2014-08-17 klockan 12:41.

  20. #20

    Standard

    Jag tänker prova ett antal olika typer av vingar och börjar med två vingpar från HK Slowstick som jag skar upp för att få 155cm spännvidd. Bakkanten på vingarna (den där vågiga biten) är bortskuret och istället ska där sitta skevroder av 6mm depron.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02580.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	86,7 KB 
Id:	47123  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •