Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: MIA Quicksilver + Hobbyking Slowstick

  1. #21

    Standard

    För att kunna använda den förlängda Slowstick-vingen gjorde jag en Root Tube av 10x10mm fyrkantsrör som dessutom är mer skalalik. Den som följer med i byggsatsen är en i U-profil 13x13mm.

    Jag hade redan lite delar från www.flyerc.com som tillverkar lösa delar till Slowstick och dessa är betydligt kraftigare än GWS originaldelar. Jag använder deras Front Wing Mount, Rear Wing Mount och Outrunner Motor Mount, som jag har monterat inverterat för att ha en hängande motor. Då kan jag dessutom använda en 10" propeller istället för en 9".
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02581.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	47146  
    Senast redigerat av Halcon den 2014-08-18 klockan 16:59.

  2. #22

    Standard

    Fick gjort lite mer på vingen idag.

    Lyckades lossa CF rören inuti vingdelarna för att ersätta dessa med fullängdsrör istället, 8x6mm.

    Det känns inte som om träbiten som ska hålla ihop vinghalvorna på en standard Slowstick skulle hålla så jag gjorde 2st CF bitar 6x4mm ca 80mm styck som ska sitta i vingrören - därefter kommer en pianotråd på 4x160mm som är böjd till samma vinkel som träbiten.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMGP0717.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	84,7 KB 
Id:	47181   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMGP0720.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	85,0 KB 
Id:	47182   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02586.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	60,6 KB 
Id:	47183  

  3. #23

    Standard

    Idag tog jag bort alla dekaler från vingar .... ett riktigt PITA jobb..... skulle aldrig göra om det.
    Dessutom blev ytan allt annat än fantastisk .... kommer att behövas en del lättspackel och slipande.

    Limmade på 2st 1x4mm CF på bakkanterna för att styva upp lite.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02589.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	65,0 KB 
Id:	47196   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02587.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	36,3 KB 
Id:	47197  

  4. #24

    Standard

    Fick skuret till höjd, sida och skevroder idag från 6mm depron. Köpte en speciell depron sprayfärg men liten burk till stort pris var ingen hit. Vad göra ..... ut på nätet och kollade runt, fick rådet att åka till biltema men nästa post varnade för att de nu bytat färgen och inte längre var lämplig till depron.

    Så det blev till att rota runt på färghyllan här hemma och prova sig fram.
    Och ibland ska man ha tur, Plasti-kote inköpt på Hornbach var helt perfekt - ja, förutom själva kulören då.... svarta flygplan har jag aldrig gillat men klar röd och 69:- fattigare har jag nu en stor sprayburk till litet pris.
    Senast redigerat av Halcon den 2014-08-24 klockan 09:21.

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Jag köpte BT hobbyfärg för nån månad sen, funkar utmärkt på depron.

  6. #26

    Standard

    Ok, verkade som om de hade lite olika tillverkare till sin hobbyfärg och någon funkade tydligen inte.

    Jag har använt Plasti-Kote (inköpt på Hornbach) till lite olika saker och det är en mycket bra färg till metall, trä och lite av av varje.
    En sak som jag gillar är att den inte har ett vanligt sprutmunstycke som klibbar igen utan en helt ny inbyggd konstruktion som funkar mycket bra, jag rekommenderar helt klart att prova den.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	plasti-kote-twist-spray-paint-gloss-range_1.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	25,3 KB 
Id:	47222  

  7. #27

    Standard

    Här de utskurna höjd, stabbe, sida och skevroderna. Ska målas idag hade jag tänkt.
    Är total nybörjare på depron, har ju mest blivit balsa och plywood under årens gång men detta material var ganska trevligt att arbeta.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02588a.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	71,4 KB 
Id:	47240  

  8. #28

    Standard

    Gjorde lite modifieringar igår - byggsatsens sätes övre del är fäst i ett horisontellt alurör som inte finns på originalet, alltså fick jag modda detta lite. Tog bort detta alurör (som går mellan Landing Gear Down Tubes) och gjorde istället som på originalet där sätets nedre del istället är fäst på ett U-format rör. Dessutom behövs ett vertikalt alurör från Root Tube och ner till det U-formade röret.

    Först en bild på hur det såg ut från början och sedan efter modifieringen. Anledningen till att det är svart är att det i original är i stål, krommolybden eller liknande och detta är alltså svart.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02571.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	79,8 KB 
Id:	47276   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02591.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	86,4 KB 
Id:	47277  

  9. #29
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Riktigt roligt och annorlunda bygge att följa

    Alldeles för lite kommentarer och uppmuntringar här, fortsätt posta bilder och detaljer. Intressant läsning.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  10. #30

    Standard

    Tack, jag är själv lite förvånad - eller kanske inte, det är ju som du säger ett annorlunda bygge som kanske inte så många är intresserade av. Men det tuffar på så smått och ju fler som vill kommentera desto roligare!

  11. #31
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det är nog många som kolla på tråden men inte har så mycket att bidra med då de inte har så mycket referenser.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #32

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Det är nog många som kolla på tråden men inte har så mycket att bidra med då de inte har så mycket referenser.
    Precis!
    Jag följer tråden med stort intresse...
    Retroholic!

  13. #33

    Standard

    Jag följer också. Gillar när det liknar verkligheten och inte är fyllt med frigolit. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #34

    Standard

    Här är original Assembly manual för den riktiga Quicksilvern.
    Den andra bilden från manualen visar hur sätet monteras.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02598a.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	97,8 KB 
Id:	47374   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02596a.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	122,9 KB 
Id:	47375  

  15. #35

    Standard

    Idag fick jag hem de nya hjulen från HK - de ser lite mer realistiska ut än de som följde med byggsatsen plus att de är något mindre, 60mm mot 73mm och stämmer bättre in på de riktiga hjulen till fullskala Quicksilvern i och med att de har ett riktigt nav och också mönster på däcket.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02599.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	72,0 KB 
Id:	47470  

  16. #36

    Standard

    Eftersom det nya hjulet är en lite bredare än det andra så fick jag fila lite på hållaren till noshjulsstyrningen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02601a.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	255,0 KB 
Id:	47472  

  17. #37

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kommer nog att bli en sk*tläcker kärra!!
    Retroholic!

  18. #38

    Standard

    Äntligen fick jag hem servona jag beställt och som vanligt när man beställer från Asien så tar det låååång tid.

    Servona jag kommer att använda är Emax ES09A, analoga och plastdrev. Jag beställde ganska många eftersom jag kommer att använda dessa i andra projekt också, bl.a en till HK Slowstick för FPV 6x servos inkl pan & tilt. De marknadsförs som Swash Servo så de borde hålla hyfsat hög kvalite i längden.

    Dessa servo har dubbla kullager och finns oxå i digital och metalldrev. De är helt nya servo så för att hitta dem måste man söka efter "ES09" för att hitta dem: http://www.emaxmodel.com/search.asp?action=search

    Först använde jag ett mindre servo från Emax, ES08, men det fanns glapp i drevet även på vissa nya men dessa ES09 är mycket bättre och kraftigare (kan inte känna något glapp alls även med största roderhornet påsatt) och för detta priset är de ett fynd.

    Förr brukade jag använda Hitec HS-5065 men det blir ganska kostsamt i längden att köpa dem så jag var tvungen att hitta ett alternativ och jag måste säga att jag gillar dessa servo.

    På förpackningen står det "We use, the No. 1 brand NOBLE potentiometer", vet inte om detta säger mig så mycket men man får väl lita på dem att det är bra .

    Jag hoppas ha vingen färdig i helgen och alla servo monterade - återkommer.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Emax ES09A_a.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	268,0 KB 
Id:	47541  
    Senast redigerat av Halcon den 2014-09-05 klockan 06:13.

  19. #39

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Emax har väl oftast hyfsat bra servon till moderata priser.
    Vad blev styckpriset för en sån laddning??
    Retroholic!

  20. #40

    Standard

    Det blev 34:- styck med frakt så man får väl säga att det är ett ok pris, 12st servo blev det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •