Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Brände motorn - vad hände?

  1. #21

    Standard

    Hur kör man en funjet om inte på full gas!?

    Närå, men man vill ju kunna fläska på under ett par stora svängar och lågsniffar utan att behöva dra av på gasen.

    Men jag förstår din poäng, mäta och dimensionera för användningsområdet.

  2. #22

    Standard

    Mellan tummen och pekfingret och denna http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en så tippar jag på att max ström ligger runt 130A och 1500 watt då. Pallar nog en liten stund om den inte sitter allt för trång till utan kylning.

    Om den inte luktar bränt, bränd emaljering luktar ganska distinkt, så misstänker jag brott på en fas. Antingen kabel eller så har nån lödning gått varm och släppt.

    Har du ngt annat reglage att testa med?

    Har du nått att resitansmäta med, mellan faserna till motorn för att utesluta avbrott?
    "Allting beror på allting"

  3. #23

    Standard

    Hej, nej inget att testa/mäta med förrän nästa vecka.

    Men den luktar lite bränt, fast den rykte inget. Och så tycker jag den känns trögare att dra runt, förut kunde man slå till propellern så fortsatte den nåt carv, nu stannar den direkt. Kan det vara ett lager som gått och sen överbelastat motorn?

  4. #24

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    415
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Att det går trögt kan också bero på kortis i någon av lindningarna. Det kan bromsa duktigt.
    /A

  5. #25

    Standard

    Om den är bränd lär du kunna se att lindningarna är svarta.

  6. #26
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Låter som sagt som att du kört på för stor propp, ja.
    I min salig Funjet hade jag:
    Turnigy 2836 - 3700kv, no-name ESC 80A?, 4S 3000mah 35C no-name-china-lipo, 4.5x4.1 apc speed.

    Den gav över 60A och 700W på fullt spett med den lilla proppen.

    Så ja, mät!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #27

    Standard

    Är det inte lite som att ligga på motorvägen på 3ans växel i 130km/h med en sån setup?

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Låter som sagt som att du kört på för stor propp, ja.
    I min salig Funjet hade jag:
    Turnigy 2836 - 3700kv, no-name ESC 80A?, 4S 3000mah 35C no-name-china-lipo, 4.5x4.1 apc speed.

    Den gav över 60A och 700W på fullt spett med den lilla proppen.

    Så ja, mät!

  8. #28
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Är det inte lite som att ligga på motorvägen på 3ans växel i 130km/h med en sån setup?
    Well, jag bränner inte mina grejer iaf.
    Går hyggligt fort ändå.

    Senast redigerat av administrator den 2014-08-14 klockan 10:18.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #29
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Är det inte lite som att ligga på motorvägen på 3ans växel i 130km/h med en sån setup?
    Det är ju först där som laddtrycket kommer, fyran sopar man i vid 222km/h

    Det är en konst i sig att bygga en effektiv elmotordrivlina. Min senaste skapelse är så pass effektiv att den är svårflugen, så låg lufthastighet efter propellern att det är uppenbart svårt att hovra modellen. Den är alltså rysligt effektiv, men kanske lite feldesignat för ändamålet. Det kan bli för bra och det blir det på Funjet om man går upp i propeller genom att använda en outrunner eller växellåda. Det blir plötsligt väldigt svårt att få iväg modellen pga vridmomentet.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  10. #30

    Standard

    Jusst det, steve med lloyden!!

    Jag såg på tuben de som kastar rakt upp, det funkar ju fint så nu startar jag bara så. (Efter min otroliga erfarenhet på 10 starter)

  11. #31

    Standard

    En grej jag tycker är konstig är att motorn la av en gång först, och sen funkade fint igen en liten stund. Vad hände där? Var det fartreglaget som stängde av?

  12. #32
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Jusst det, steve med lloyden!!
    Skillnaden är att han förmodligen tog i en smula i överkant
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  13. #33

    Post

    Inte jag heller


    Ja, härligt ljud med sådär högt kv!



    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Well, jag bränner inte mina grejer iaf.
    Går hyggligt fort ändå.




    Henke: I scenariot jag menade så är växellådan halvt slut, så det finns inga fler växlar än 3an :P

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •